Skip to main content

RESEPI MEE SOTO SIMPLE DAN SEDAP TAK GUNA BANYAK BAHAN

Assalamualaikum..




Tak ingat hari apa buat menu mee soto ni. Menu berbuka yang paling simple sebab buat mee soto  ni guna bahan yang ada je.. Sebenarnya tak de niat pun nak masak mee soto.Masuk dapur dok perati je apa bahan yang ada sambil2 kupas bawang dan bahan tumis nya..Padahal belum tahu lagi apa nak di masak.

Selalunya macam tu la saya bila masuk dapur.Terus capai bekas bawang dan kupas bawang merah, bawang putih dan halia. Nanti dah dapat idea nak masak apa, terus je masak.Tak la buang masa dengan berfikir je.

Kalau tengok gambar mee soto saya ni betul2, banyak bahan yang tak de. Tak de bergedil, tak de taugeh..Hehhe.. Sebab kan dah bagitau, guna bahan apa yang ada je. Lagipun nak masak dengan cepat untuk berbuka. Saya tak buat bergedil jadi ubi kentang tu saya masuk kan sekali masa reneh sup.Senang kerja makcik oi..hahahha..

Sambal soto nya pulak saya buat tak berapa pedas sebab anak-anak pun boleh makan walaupun anak saya tak de masalah makan pedas tapi risau jugak la selalu sangat makan pedas jadi sekarang ni memang kawal la bab2 pedas ni..takut lama2 kena gastrik..kan?

Bila check balik rupanya ada satu ni je gambar mee soto saya.Hahaha.. Biasa lah bila tengah berbuka puasa mana fikir nak ambik gambar beriya-iya..ambik mana yang sempat je.Perut tu yang paling penting dulu..ahahah.

Ok. lah..Jom saya ajarkan resepi mee soto yang simple tapi sedap ni.Kalau untuk buat makan sendiri tu ok sangat la.Memang kalah juga rasa di kedai tu.Hehehh..Dan yang bestnya untuk buat kuah soto ni saya tak pakai minyak.Sayua sekarang kan sedang diet..nak kurus la uooolllssss!!hehhe

Resepi Mee Soto Simple dan sedap

1 bungkus mee kuning ( rendam 5 minit dengan air panas lepas tu tos kan)

1/2 ekor ayam saiz sederhana., Potong 2.
3 - 4 mangkuk air
1 kuib ayam
5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci lengkuas
2 biji ubi kentang (sebiji potong 4)

1 batang Kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
1 paket kecil Rempah soto Mak Siti.
serbuk Lada hitam
Garam

Daun sup dan daun bawang
1 biji lemon (ambil air nya saja)

Bahan sampingan:
Tauhu
Bawang goreng
sambal kicap ( cili padi+bawang merah+jus limau kasturi- kisar kemudian masuk kan kicap)

Cara-cara membuat kuah soto yang sedap .

Masuk kan air , ubi kentang dan ayam yang dah dibersihkan kedalam periuk. Kemudian rebus la..

Dalam masa yang sama kisar bawang merah, bawang putih lengkuas dan halia.Lepas tu masuk kan dalam periuk rebus ayam tadi,.Masuk kan rempah soto.

Masuk kan kulit kayu manis, Bunga lawang , buah pelaga ,garam dan kuib ayam..Masak dengan api sederhana saja.

Kita tak tumis bahan sebab ayam tu sendiri ayam keluarkan minyak nya.

Jadi bila kita makan tak la berminyak sangat rasa kuah soto  tu,..

Proses merebus ayam sampai keluar minyak dan ayam sempurna lembut ni ambil masa dalam 1 jam setengah. Jadi boleh bajet masa tu untuk masak lebih awal.

Bila kuah soto dah mula keluar minyak, keluarkan ayam dari sup soto dan  sejuk kan.Nanti senang nak carik2 kan sisi ayam tu.

kemudian masuk kan jus lemon ke dalam sup bersama daun bawang dan daun sup.Tutup api dan tutup periuk supaya kuah sebati dengan rasa daun bawang dan daun sup.

Dah siap pun kuah sup sotonya nya..

Boleh la dihidangkan...

Masuk kan mee ke dalam mangkuk. Letak kuah  dan kemudian carik2 ayam tu masuk kan dalam pinggan, Tabur bawang goreng, dan kemudian sambal kicap.

Kalau korang suka daun bawang dan daun sup boleh masuk kan juga masa nak makan tu.

InsyaAllah memang sedap dan kena dengan selera orang yang suka makan soto.heheh..
 Walaupun tak de ubi kentang tapi rasanya memang best.Korang boleh potong ubi kentang tu kecil2 sikit untuk mudah kan makan.

Tapi bagi saya potong 4 lagi sesuai sebab kita nak rebus lama kuah soto ni.Takut kalau ubi kentang kecil , habis hancur ubi nya nanti.


selamat mencuba..sekian..

Comments

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …