Skip to main content

RESEPI KUIH KETAYAP PALING SEDAP DAN MUDAH

Hi Semua..



Saya pernah kongsikan resepi kuih ketayap tanpa santan di blog ni dulu.Memang ramai yang dah cuba dan suka dengan kuih ketayap versi tak pakai santan ni.

Bukan semua orang suka benda bersantan ni..kan? Kalau korang nak cuba resepi tu boleh klik sini Resepi Kuih Ketayap Tak pakai santan. Cuba jangan tak cuba ye..

Kali ni kita buat kuih ketayap letak santan pulak. Ni sebab suami nak bawak ke tempat kerja dia.Bulan2 puasa ni kalau dia kerja malam memang dia akan bawa kuih ke tempat kerja untuk kawan2 dia. Lepas siap kami berbuka puasa saya siapkan lah sebekas kuih untuk dia bawa.

Suami saya ni kalau makan memang dia akan balik ke rumah. Risau kot isteri dia berbuka puasa atau makan dalam kesunyian.hahahah...Alhamdulillah dapat suami yang tempat kerja nya dekat la dengan rumah.heheh..

Ada orang kata susah la nak buat kuih ketayap ni..Tapi sebenarnya senang je.Susah bila tak cuba je kot..hahah..kalau dah cuba baru tau lahai senangnya buat kuih ketayap ni.Kuih ketayap ni memang antara kuih yang paling senang nak buat.

Kalau nak resepi can cara buat kuih ketayap yang mudah tapi sedap mai saya ajarkan. Lepas ni boleh la selalu buat kat rumah.



Resepi Kuih Ketayap paling sedap dan mudah :

Bahan-Bahan:

2 cawan tepung gandum
sedikit pewarna hijau
1 1/2 cawan santan cair
sedikit garam

Bahan Inti:

1 cawan kelapa parut
2 sudu besar gula merah
1 helai daun pandan
1 cawan air.

Cara-Cara membuat kuih ketayap:

Cara membuat inti kuih ketayap-

Masuk kan gula merah dan satu cawan air ke dalam periuk. masak sampai gula merah cair.

Masuk kan kelapa parut dan masak sampai kering dan sebati dengan gula merah tu.

Tutup api dan ketepikan inti tu.

Sekarang nak buat kulit ketayap nya..

Masuk kan tepung santan dan pewarna hijau kedalam bekas.kemudian kacau sebati.

Boleh guna blender atau pun mixer . Lagi mudah dan cepat..

Panaskan kuali leper dengan api perlahan. Sapu dengan minyak atau majerin.

Kemudian senduk kan bancuhan tepung ke atas kuali leper. 1 senduk je..
Lepas tu ratakan bancuhan tu membentuk bulatan nipis.

Bila kulit dah masak dia bahagian bawahnya , tak payah di terbalik kan.Aangkat terus letak atas pinggan.

Kulit dah masak bila warna dibahagian atas tu dah berubah jadi sekata.



Lepas tu ambik 1 sudu inti dan letak atas kulit ketayap tadi gulung sikit dan lipat bahagian tepi nya.kemudian teruskan gulung sampai habis.

Ulang langkah ni sampai la siap semuanya.



kemudian boleh la dihidangkan...


Mudah saja..kan??Selamt mencuba...


sekian...









Comments

  1. sedapnya klu bt sndiri...
    akak tak penah lg buat kuih ni sendiri, kerajinan utk bt kuih mmg takde hehehe...
    sbb yg nk mkn nya takde... baik beli mkn seketul dua udah takmo... selalu gtu lah

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …