Skip to main content

RESEPI KARIPAP KENTANG PALING SEDAP RINGKAS DAN MUDAH


Ramai yang mencuba resepi karipap kentang ni. Rata-rata yang dah mencubanya memang sangat suka dan kata sedap. Saya sendiri pun tak ingat kat mana la saya dapat resepi karipap ni. 

Kulit karipap ni nipis dan rangup bila di gigit. Kulit nya juga tak keras.Budak-budak pun suka makan karipap macam ni berbanding karipap yang kulitnya tebal dan keras.Mudah nak gigit.




Untuk intinya juga menggunakan bahan yang ringkas dan tak terlalu berempah bila di makan,.Terserah kalau korang suka inti yang rasa rempahnya kuat korang boleh tambah lagi rempahnya.

Kalau suka lebih pedas boleh potong cili dan masuk kan sekali.

Bahan-bahan nya juga saya kisar supaya mudah nak makan.Macam anak-anak saya ni kalau dia nampak bawang ke, halia ke terus takut nak makan.jadi bila dah dikisar semuanya tak la diaorang bagi alasan tak mau makan.


Saya tak pandai nak kelim bahagian tepi karipap tu jadi hanya gunakan acuan karipap sahaja. Lebih mudah dan cepat sebenarnya.

Ada orang yang tak makan bahagian tepi karipap . Kalau guna acuan tak la bahagian tepi karipap tu terbazir .Betul tak?

Kebanyakan karipap yang saya beli bahagian tepi yang dikelim tu agak tebal sampai nak gigit pun keras.




Dengan 2 cawan tepung je boleh dapat dekat 20 biji karipap.Sebab kulit karipap ni nipis je.Tak pakai banyak doh. Sebab tu saya selalu sarankan siapa nak berniaga karipap baik la guna resepi saya ni sebab tak melibatkan kos yang tinggi.

Rasanya pun memang sedap.Ramai yang berkongsi dengan saya selepas mencuba resepi karipap ni .Diaorang kata memang sedap dan tak sangka sekali cuba buat karipap terus jadi.

Kalau korang nak cuba resepi karipap kentang yang paling sedap ni boleh la klik sini (Resepi karipap kentang paling sedap dan mudah ) dan selamat mencuba 



Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …