Skip to main content

INI SEBAB KENAPA SAYA TAK SUKA ANAK SAYA GEMUK.


gambar: daily star


Susah nak nak kawal anak makan. Anak-anak saya banyak benda yang diaorang tak makan.Tapi bila ada benda makan yang diaorang suka , susah nya nak suruh berhenti sebelum kenyang.Dah  la ajak bersenam pun tak mahu.

Lagi-lagi si kakak tu.Dia baru umur 11 tahun tapi ramai yang cakap dia macam budak umur 13-14 tahun. Kalau beli baju pun tak pilih dah dibahagian kanak-kanak tu. Pilih baju orang dewasa yang umur 15-16 tahun.

Bab makan ni , pesan banyak kali pun susah diaorang nak ingat. Masing2 dah makin besar..Risau kalau dia gemuk je.Sebab dua2 belah keluarga saya dan suami memang senang gemuk.

Setakat ni badan nya masih belum nampak gemuk la.Tapi tak mustahil kalau cara makan tak berubah dan malas nak bersenam , dia pun akan jadi macam saya dan mak-mak saudara dia . 

Saya sendiri terpaksa diet dan  bersenam, banyak benda yang saya suka makan tapi tak boleh makan banyak.setakat cuit2 je.Sebab badan mudah naik. Ni pun baru berapa hari lepas raya badan rasa dah naik padahal tak de pun pulun makan sampai lupa diri.

Makan macam orang lain juga 2-3 kali je sehari.Kuantiti pun tak banyak.cuit2 je.Tapi bila tak bersenam mula la naik.Tak macam orang lain yang setakat tak bersenam seminggu tak de hal la.

Tak bagus pun kalau gemuk.Kalau ada yang kata biarlah gemuk yang penting sihat.Betul la tu..tapi saya tak suka anak saya  orang ejek gemuk.Bila saya  tengok ada kanak-kanak  gemuk yang diejek kat sekolah saya  rasa sedih sangat,.

Dan saya  percaya kalau jadi kat anak-anak saya , memang saya sendiri tak boleh nak kawal perasaan saya ni... Keisan anak2.

Ingat senang ke jadi orang gemuk ni.?Banyak yang sulit dari mudah. Nak bersukan pun malas, selalu mengantuk , bergerak laju sikit dah penat,nak cari baju dan seluar pun susah. Pinggang muat , tapi kaki nya labuh pulak, Pakai baju tersembul perut.

memang tak de yang elok nya la.. 

Satgi anak-anak balik ke rumah menangis2 mengadu orang ejek gemuk,dengan saya  sekali naik angin..Budak-budak sekarang ni kalau tertekan untuk benda-benda kecik je mula nak depression la apa.Tak kuasa saya nak  hadap benda-benda gitu.


sekian.

Comments

  1. kalau masih baby suka tgk gemuk. comel. hehe

    ReplyDelete
  2. samalah kt kak

    mkn xseberapa tp naik. jenuh nak diet sbb xkental mcm dl. hahaha

    ReplyDelete
  3. ehh rasa mcm dh komen tapi xkeluar. huhuh..

    kt sama, makan tak seberapa tp berat naik. nasib baik baju muat. huhu. hati tak kental sgt mcm dlu nak diet.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …