Skip to main content

Posts

Showing posts from June, 2018

MEMPERSENDAKAN NAMA ALLAH HUKUMNYA HARAM DAN BERDOSA

Assalamualaikum..

Sejak akhir-akhir semakin ramai golongan muda yang mempersendakan nama Allah secara-terang-terangan di media sosial. Iainya sesuatu yang sangat tidak beradab dan mencemar kesucian agama islam dan menaik kan kemarahan ramai umat islam.




Namun ada yang memandang isu ini sebagi perkara yang remeh dan boleh dimaafkan begitu sahaja.Mufti Wilayah Persekutuan , Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam satu posting nya di twitter memberi penjelasan berhubungn isu ini.

Bergurau dengan melibatkan nama Allah? Hukumnya adalah haram dan berdosa besar.


Dan jika engkau bertanya kpd mereka (tentang ejek-ejekan itu) tentulah mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanya berbual & bermain-main". Katakanlah: "Patutkah nama Allah & ayat-ayatNya serta RasulNya kamu memperolok-olok & mengejeknya?"

[Al-Tawbah: 65]


Imam Ibn Kathir meriwayatkan, ayat ini turun kepada seorang lelaki daripada kalangan munafiqin yang mengatakan, “Me­nurut penilaianku, mereka yang menjadi ta…

ZULIN AZIZ TINGGALKAN SURIA FM DEMI FOKUS KEPADA KELUARGA , LAKONAN DAN PENGACARAAN

Sebagai seorang pendengar setia Suria FM agak sedih juga sebab hari ni hari terakhir Zulin Aziz di Suria FM. Pagi-pagi dengar Suria FM sebab nak dengar Zulin Aziz je tau.Lagi-lagi bila dia menyamar jadi artis luar negara bagai..Kelakar kot..
Dah la suara best..


Suria FM dalam satu postnya di instagram mengumumkan Zulin Aziz telah menamatkan tugasnya bermula hari ini,. Baru-baru ni tersebar berita Zulin Aziz bakal mekan zaman bujang nya. Ramai yang merasakan berita tersebut adalah benar dengan susulan penamatan tugas Zulin di Suria FM hari ini.
Menurut komen dari rakan setugas Zulin iaitu Suraya Borhan , Zulin ingin menumpukan perhatian kepada keluarga , lakonan dan pengacaraan.

Ramai pengikut dan pendengar Suria FM yang mengucapkan selamat untuk Zulin dan mendoakan nya berjaya dalam apa bidang yang diceburi. 



3 tahun Zulin Aziz bersama Suria FM memang ramai yang makin selesa  dengan cara penyampaian Zulin yang agak santai  dan kelakar . Lagi-lagi bila ada Cik Gayah tu terhibur rasa. …

ADAKAH SAH NIKAH JIKA PEREMPUAN ITU MENGANDUNG 8 BULAN

Assalamualaikum.. Baru-baru ni gempar kejadian bayi dibuang dari bangunan 2 tingkat dan keadaan bayi tersebut di katakan kritikal.Sebelum kejadian tersebut ada banyak lagi kes buang bayi akibat pergaulan bebas. Ini dapat disimpulkan masalah zina dikalangan masayrakat kita sudah di tahap kritikal. Bagikan tiada penyelesaian , kerajaan mula memperkenalkan berbagai cara bagi membendung masalah hamil luar nikah. Anataranya mengalak kan penggunaan kondom dan menyediakan  baby hatch  di beberapa kawasan tertentu. Namun bagi yang ingin bertanggungjawab dengan menikahi wanita yang sudah hamil tentu timbul sedikit kekeliruan tentang usia kandungan wanita tersebut sama ada boleh di nikahi atau pun tidak. Di bawah ini jawapan dari permasalahan berikut yang saya petik dari laman web Pejabat mufti wilayah persekutuan. Gambar sekadar hiasan Soalan: Adakah sah nikah jika semasa nikah itu, perempuan tu mengandung 8 bulan? Jawapan: Alhamdulillah pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anug…

INI SEBAB KENAPA SAYA TAK SUKA ANAK SAYA GEMUK.

gambar: daily star

Susah nak nak kawal anak makan. Anak-anak saya banyak benda yang diaorang tak makan.Tapi bila ada benda makan yang diaorang suka , susah nya nak suruh berhenti sebelum kenyang.Dah  la ajak bersenam pun tak mahu.

Lagi-lagi si kakak tu.Dia baru umur 11 tahun tapi ramai yang cakap dia macam budak umur 13-14 tahun. Kalau beli baju pun tak pilih dah dibahagian kanak-kanak tu. Pilih baju orang dewasa yang umur 15-16 tahun.

Bab makan ni , pesan banyak kali pun susah diaorang nak ingat. Masing2 dah makin besar..Risau kalau dia gemuk je.Sebab dua2 belah keluarga saya dan suami memang senang gemuk.

Setakat ni badan nya masih belum nampak gemuk la.Tapi tak mustahil kalau cara makan tak berubah dan malas nak bersenam , dia pun akan jadi macam saya dan mak-mak saudara dia . 

Saya sendiri terpaksa diet dan  bersenam, banyak benda yang saya suka makan tapi tak boleh makan banyak.setakat cuit2 je.Sebab badan mudah naik. Ni pun baru berapa hari lepas raya badan rasa dah naik padahal tak …

INILAH PENAMPILAN BARU ISMA YUSOOF YANG MENGEJUTKAN

Filem Blok 404 bakal ditayangkan tak lama lagi. Bagi yang tak tahu sebenarnya Blok 404 pernah di tayang pada sekitar tahun 2001 Masa tu dijual dalam bentuk DVD je. Memang ramai la yang suka telefilem ni dulu memandangkan masa tu drama dan filem seram  mula tumbuh macam cendawan dan mendapat perhatian ramai.

Sekarang ni Blok 404 bakal ditayangkan di pawagam pulak.

"Filem yang asalnya dihasilkan dalam bentuk video cakera padat diangkat ke layar lebar dengan judul sama.

Bergenre seram cemas, Blok 404 memaparkan naratif baru yang tiada kaitan dengan karya terdahulu dan menariknya menyelitkan beberapa elemen sesuai dengan peredaran zaman.

Diarahkan Isma Yusoof, Blok 404 mengisahkan sekumpulan remaja yang terperangkap di resort yang terletak di tengah hutan.

Dalam pada menikmati kehidupan sebagai remaja yang terjebak dengan pelbagai aktiviti tidak bermoral, mereka sebenarnya terperangkap dalam kalangan pesakit mental.

Dari situ, penonton dibawa ke satu situasi yang mencemaskan apabila beb…

BONDA ROZITA IBRAHIM DEDAH MENGAPA DIA MEMILIH SHAHIDA MENJADI ISTERI KEPADA DATO ALIF SYUKRI

Ramai yang senang dan suka dengan sikap mudah mesra Puan Rozita Ibrahim , Pengasas Sendayu Tinggi dan juga ibu kepada Dato Alif Syukri. Orang nya sangat baik hati dan suka berkongsi ilmu.Bagi yang mengikuti Puan Rozita Ibrahim atau lebih mesra dikenali sebagai Bonda pasti terhibur dengan video-video yang dikongsikan nya.

Baru-baru ini bonda telah mendedahkan mengapa beliau memilih Nur Shahida Mohd Rashid sebagai menantunya. Bukan sahaja kerana cantik tapi kerana beberapa sebab lain yang kita sendiri tidak menyangka nya.

"Bagaimana Ida menjadi menantu sy..?..Sy uji dia semasa dia mejadi staf sy lagi
.

Masa interview staff HR bagitahu dia ni adalah model syampoo yg terkenal..(sy x kenal artis sgt ) sy agak tekejut kerana seorg model yg income byk blh bekerja sbgai CS..??
.
Disini sy akui sy tidak mahu org yg dlm dunia glamer jadi ahli keluarga sy.. !! Tetapi sy xprajudis.. sy sentiasa memerhatikan dia sbb sy melihat akhlaknya seindah rupa parasnya yg cantik ..sgt baik..
.
Dia x sombong …

RESEPI BISKUT CHIP CHOCOLATE YANG PALING SEDAP , MUDAH DAN RANGUP

Tahun ni beraya rasa puas hati sebab banyak juga saya sediakan hidangan untuk raya. tahun-tahun lepas saya cuma buat kek dan brownies tapi tahun ni saya buatkan biskut raya juga. Pertama kali buat biskut Chip Chocolate .



Ramai yang dah cuba buat biskut Chip Chocolate ni tapi ada yang kembang setaman.Sebelum bakar cantik je tapi bila dah bakar bukan main seronok dia mengembang. Biasanya biskut ni akan mengembang sebab kita pukul butter tu.
Adalah lebih baik kalau tak payah di pukul butter atau majerin tu sampai mengembang.saya buat langsung tak pukul pun. saya campur je semua dalam bekas dan uli dengan tangan. Last sekali baru masuk kan coklat chip.
Biskut jadi cantik , rangup dan memang sedap. Biskut ni korang patut cuba sebab rasanya memang sedap, mudah nak dibuat sebab tak guna bahan yang banyak. Campur-campur je dah boleh bakar.
Nak lebih lengkap lagi cara-cara menyediakan biskut Chip Chocolate Cookies ni .Jom kita tengok resepinya.Untuk adunan ni korang akan dapat dalam 200 biji …

SYED SADDIQ KONGSI PENDAPAT MENGAPA BELIA UMUR 18 PERLU DIBERI HAK MENGUNDI

Baru-baru ni kerajaan mencadangkan rakyat Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas diberikan hak untuk mengundi dalam pilihanraya. Cadangan tersebut mendapat banyak perhatian dan maklum balas dari orang ramai.
Rata-ratanya ramai yang tidak bersetuju dengan cadangan tersebut memandangkan mereka yang baru berusia 18 tahun tidak ramai yang didedahkan dengan dunia politik dan kematangan dalam berfikir mengenai politik menjadi point utama kebanyakan rakyat Malaysia.
Namun Ahli Parlimen Muar ,Syed Saddiq menerusi akaun twitter nya tampil memberi beberapa pendapat mengenai perkara tersebut.Beliau merasakan cadangan kerajaan membenarkan mereka yang berumur 18 tahun untuk mengundi sebagai sesuatu yang bagus dan mengikut jejak langkah negara-negara maju yang lain. :
1. Sudah tiba masanya Malaysia mengikut jejak langkah negara membangun dan maju yang lain di mana usia mengundi bermula pada umur 18 tahun. Ini adalah thread.
2. Negara-negara seperti Indonesia, France dan Nigeria membenarkan anak muda…

MOHAMED SALAH AKUI SUDAH SEDIA UNTUK PERTEMUAN MENENTANG RUSIA

Penyerang utama pasukan Egypt , Mohamed Salah dilihat melakukan latihan bersama pasukan nya bagi persedian menentang Rusia dalam kempen Piala Dunia. Mohamed Salah mengalami kecederaan bahu yang serius seblum ini dikatakan  memerlukan rehat yang panjang dan ramai yang menjangka kan beliau tidak akan diturunkan sepanjang  Piala Dunia 2018.
Egypt memerlukan khidmat Salah bagi perlawanan menentang Rusia bagi kumpulan A yang bakal diadakan pada 20 Jun ini. 
Dalam satu kenyataan nya beliau mengakui sudah bersedia untuk beraksi menantang Rusia. "saya sudah bersedia untuk perlawanan esok.100% saya kuat " Ujar Penyerang berusia 26 tahun ini .








Hector Cuper menjelaskan sebelum ini tidak menurunkan Salah dalam perlawanan menentang Uruguay sebelum ini kerana tidak mahu mengambil risiko memandangkan Salah belum pulih sepenuhnya.

"Salah adalah pemain yang sangat penting bagi kami. Ianya tidak boleh disangkal sesiapa pun. Tetapi Anda perlu ada pasukan yang bagus,

Mungkin jika Salah  a…