Friday, 29 June 2018

MEMPERSENDAKAN NAMA ALLAH HUKUMNYA HARAM DAN BERDOSA

Assalamualaikum..

Sejak akhir-akhir semakin ramai golongan muda yang mempersendakan nama Allah secara-terang-terangan di media sosial. Iainya sesuatu yang sangat tidak beradab dan mencemar kesucian agama islam dan menaik kan kemarahan ramai umat islam.




Namun ada yang memandang isu ini sebagi perkara yang remeh dan boleh dimaafkan begitu sahaja.Mufti Wilayah Persekutuan , Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam satu posting nya di twitter memberi penjelasan berhubungn isu ini.

Bergurau dengan melibatkan nama Allah? Hukumnya adalah haram dan berdosa besar.


Dan jika engkau bertanya kpd mereka (tentang ejek-ejekan itu) tentulah mereka akan menjawab: "Sesungguhnya kami hanya berbual & bermain-main". Katakanlah: "Patutkah nama Allah & ayat-ayatNya serta RasulNya kamu memperolok-olok & mengejeknya?"

[Al-Tawbah: 65]


Imam Ibn Kathir meriwayatkan, ayat ini turun kepada seorang lelaki daripada kalangan munafiqin yang mengatakan, “Me­nurut penilaianku, mereka yang menjadi tamu kita (Muhajirin) tiada lain adalah orang-orang yang paling mengabdi kepada perutnya, paling dusta lisannya, dan paling..

pengecut di saat perang berkecamuk.” Lalu hal itu disampaikan kepada Rasulullah SAW, dan lelaki itu datang kepada Rasulullah SAW yang telah berada di atas untanya dan memacunya untuk berangkat, kemudian lelaki itu berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguh­nya kami hanya bersenda...


gurau dan bermain-main saja.” Maka Allah SWT menjawab melalui firman-Nya: “Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya, dan Rasul-Nya kalian selalu berolok-olok.” (Lihat Tafsir Ibn Kathir, 4/171)

Menurut al-Qadhi Ibn al-‘Arabi, perkataan yg disebutkan oleh golongan munafiqin itu tidak..


sunyi daripada dua kemungkinan, sama ada dengan bersungguh atau bergurau. Namun, kedua-duanya tetap membawa kepada kekufuran. Ini kerana, bergurau dengan perkara kufur itu kufur tanpa sebarang khilaf (LihatAhkam al-Qur’an, 2/543).

Wajib mengucap  dua kalimah syahadah dan bertaubat

Isu ini juga mendapat perhatian ramai netizen dan berpendapat  wajib bagi mereka yang memeprsendakan agama untuk mengucap 2 kalimah syahadah dan bertaubat seperti yang dipetik dari post pemilik akaun twitter Serban Putih.

- Mempersendakan agama (istihza') itu boleh membuat aqidah seseorang itu gugur & wajib untuk dia mengucap 2 kali syahadah serta taubat nasuha. 

Baik dia menghina Allah swt, menghina para Nabi, para Malaikat, atau mempermainkan syiar agama ini. Nauzubillah.
Istihza' boleh berlaku dengan lisan dan juga perbuatan. 

Contoh lisan menghina Nabi.

"Aku lebih pandai dari Nabi. Sebab aku pandai baca dan tulis."

Org spt ini telah jadi kafir.
Dengan perbuatan seperti memijak al Quran. 

Kata ulama, bahkan jika dia melakukan zina di atas sejadah boleh jadi kafir. 

Kerana dia telah menghina syiar agama.
Banyak sekali orang suka buat video berlawak dengan solat.

Dia anggap solat itu satu lawak jenaka. Solat lepas tu berjoget. Ada pula solat atas air lepas tu sujud masuk dlm air. Solat rukuk terbalik.

Solat itu satu syiar besar dlm agama dan dia telah mempersendakannya.
"Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan itu), tentu mereka akan menjawab: “Sesungguhnya kami hanya bersenda-gurau dan bermain-main saja”. Katakanlah: “Apakah dengan Allah, ayat-ayatNya dan RasulNya, kamu selalu berolok-olok?”. (At Taubah/9 : 65)
Hukum istihza' bid din ini sangat berat. Jadi berhati-hati cakap pasal Allah dan rasulNya. 

Imam Nawawi sebut dlm kitab nya Raudhatul Tolibin. Org yg minum arak atau zina dgn ucap bismillah. Dgn niat nak melecehkan asma Allah. Dia telah jadi kafir.


Jangan sampai mempersendakan agama.Yang haram itu tetap hara.Kkita semua buat dosa tapi dosa itu tidak pula kita agung agungkan.Tidak juga kita sebar sebarkan.. 

sekian..

ZULIN AZIZ TINGGALKAN SURIA FM DEMI FOKUS KEPADA KELUARGA , LAKONAN DAN PENGACARAAN



Sebagai seorang pendengar setia Suria FM agak sedih juga sebab hari ni hari terakhir Zulin Aziz di Suria FM. Pagi-pagi dengar Suria FM sebab nak dengar Zulin Aziz je tau.Lagi-lagi bila dia menyamar jadi artis luar negara bagai..Kelakar kot..

Dah la suara best..



Suria FM dalam satu postnya di instagram mengumumkan Zulin Aziz telah menamatkan tugasnya bermula hari ini,. Baru-baru ni tersebar berita Zulin Aziz bakal mekan zaman bujang nya. Ramai yang merasakan berita tersebut adalah benar dengan susulan penamatan tugas Zulin di Suria FM hari ini.

Menurut komen dari rakan setugas Zulin iaitu Suraya Borhan , Zulin ingin menumpukan perhatian kepada keluarga , lakonan dan pengacaraan.

Ramai pengikut dan pendengar Suria FM yang mengucapkan selamat untuk Zulin dan mendoakan nya berjaya dalam apa bidang yang diceburi. 




3 tahun Zulin Aziz bersama Suria FM memang ramai yang makin selesa  dengan cara penyampaian Zulin yang agak santai  dan kelakar . Lagi-lagi bila ada Cik Gayah tu terhibur rasa. Saya suka dengar Suria Fm ni sebab kalau diaorang buat lawak tak la nampak  melampau dan ada pengisian  . 


Lepas ni tak de la dengar suara Zulin merepek lagi.. Agaknya siapalah yang akan menggantikan Zulin Aziz nanti...

sekian..

ADAKAH SAH NIKAH JIKA PEREMPUAN ITU MENGANDUNG 8 BULAN

 Assalamualaikum..
Baru-baru ni gempar kejadian bayi dibuang dari bangunan 2 tingkat dan keadaan bayi tersebut di katakan kritikal.Sebelum kejadian tersebut ada banyak lagi kes buang bayi akibat pergaulan bebas. Ini dapat disimpulkan masalah zina dikalangan masayrakat kita sudah di tahap kritikal.
Bagikan tiada penyelesaian , kerajaan mula memperkenalkan berbagai cara bagi membendung masalah hamil luar nikah. Anataranya mengalak kan penggunaan kondom dan menyediakan  baby hatch  di beberapa kawasan tertentu.
Namun bagi yang ingin bertanggungjawab dengan menikahi wanita yang sudah hamil tentu timbul sedikit kekeliruan tentang usia kandungan wanita tersebut sama ada boleh di nikahi atau pun tidak.
Di bawah ini jawapan dari permasalahan berikut yang saya petik dari laman web Pejabat mufti wilayah persekutuan.
Gambar sekadar hiasan
Soalan:
Adakah sah nikah jika semasa nikah itu, perempuan tu mengandung 8 bulan?
Jawapan:
Alhamdulillah pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Dalam menjawab persoalan ini, perlu kita lihat perempuan yang dihalang kita berkahwin dengannya yang dikenali sebagai mawani’ al-nikah. Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji menyebut:
Jenis Pengharaman
Pengharaman terbahagi kepada dua, iaitu haram yang kekal (حرمة مؤبدة) dan haram yang sementara (حرمة مؤقتة).
Haram yang Kekal
Maksud haram yang kekal ialah perempuan yang haram dikahwini selama-lamanya walau apa keadaan sekalipun. Terdapat tiga sebab haram yang kekal:
Pertama: Hubungan Kerabat
Hubungan kerabat tersebut ialah:
  1. Ibu, nenek sebelah ibu dan nenek sebelah bapa, dan ke atas. Mereka merupakan asal-usul keturunan yang tidak boleh dikahwini.
  2. Anak perempuan, cucu perempuan daripada anak lelaki serta cucu perempuan daripada anak perempuan. Mereka dinamakan jurai (الفروع) keturunan seseorang yang juga haram dikahwini.
  3. Saudara perempuan seibu sebapa, sebapa atau seibu. Mereka merupakan jurai keturunan ibu bapa.
  4. Anak perempuan daripada saudara lelaki sama ada seibu sebapa, sebapa atau seibu.
  5. Anak perempuan daripada saudara perempuan sama ada seibu sebapa, sebapa atau seibu.
  6. Ibu sedara sebelah bapa (العمّة), iaitu saudara perempuan bapa, nenek saudara sebelah bapa (عمّة الأب). Mereka merupakan jurai keturunan datuk nenek sebelah bapa.
  7. Ibu saudara sebelah ibu (الخالة), iaitu saudara perempuan ibu, nenek saudara sebelah ibu (خالة الأم) dan sebelah bapa (خالة الأب). Mereka merupakan jurai keturunan datuk nenek sebelah ibu yang haram dikahwini selama-lamanya.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ
Maksudnya:  Diharamkan ke atas kamu (mengahwini) ibu-ibumu, anak-anakmu yang perempuan, saudara-saudaramu yang perempuan, saudara-saudara bapamu yang perempuan, saudara-saudara ibumu yang perempuan, anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang laki-laki, anak-anak perempuan dari saudara-saudaramu yang perempuan.
(Surah al-Nisa’: 23)
Sekiranya berlaku perkahwinan dengan seorang daripada perempuan tersebut, aqad nikahnya batal dan sesiapa yang menghalalkannya adalah kafir. Begitu juga sebaliknya, haram bagi perempuan mengahwini mereka yang berikut:
      1. Bapa, datuk sebelah bapa, datuk sebelah ibu dan semua keturunannya ke atas.
      2. Anak lelaki, cucu lelaki daripada anak lelaki dan anak perempuan, seluruh jurai keturunannya.
      3. Saudara seibu sebapa, sebapa atau seibu.
      4. Anak saudara lelaki daripada saudara lelaki dan perempuan.
      5. Bapa saudara sebelah bapa, bapa saudara sebelah ibu, datuk saudara sebelah bapa (عم الأب) dan sebelah ibu (عم الأم). Bapa saudara sebelah ibu kepada bapa (خال الأب) dan bapa saudara sebelah ibu kepada ibu (خال الأم).
Kedua: Hubungan Persemendaan[1]
Terdapat empat golongan perempuan yang haram dikahwini kerana persemendaan, iaitu:
1. Ibu tiri, nenek tiri sebelah bapa, nenek tiri sebelah ibu. Mereka merupakan isteri kepada asal keturunan yang haram dikahwini selama-lamanya.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلَا تَنكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا
Maksudnya: Dan janganlah kamu kahwini wanita-wanita yang telah dikahwini oleh ayahmu, terkecuali pada masa yang telah lampau. Sesungguhnya perbuatan itu amat keji dan dibenci Allah dan seburuk-buruk jalan (yang ditempuh).
                                                                                    (Surah al-Nisa’: 22)
2. Menantu perempuan, isteri cucu anak lelaki atau anak perempuan. Mereka merupakan isteri jurai keturunan seseorang.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ
Maksudnya: Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu.
                                                                                      (Surah al-Nisa’: 23)
Dalil pengharaman ini tidak meliputi bekas isteri anak angkat. Masyarakat pada zaman Jahiliyah mengambil anak angkat dan mengharamkan perkahwinan dengan bekas isterinya. Islam membatalkan taraf anak angkat seperti ini dan menghalalkan perkahwinan dengan bekas isteri anak angkat tersebut.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُم ب بِأَفْوَاهِكُمْ ۖ  وَاللَّـهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ
Maksudnya: Dan dia tidak menjadikan anak-anak angkatmu sebagai anak kandungmu (sendiri). Yang demikian itu hanyalah perkataanmu di mulutmu sahaja dan Allah mengatakan yang sebenarnya dan dia menunjukkan jalan (yang benar).
                                                                                      (Surah al-Ahzab: 4)
Firman Allah SWT lagi:
لِكَيْ لَا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فِي أَزْوَاجِ أَدْعِيَائِهِمْ إِذَا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا ۚ وَكَانَ أَمْرُ اللَّـهِ مَفْعُولًا
Maksudnya: Supaya tidak ada keberatan bagi orang Mukmin untuk (mengahwini) isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah menyelesaikan keperluannya daripada isterinya dan adalah ketetapan Allah itu pasti terjadi.
                                                                                         (Surah al-Ahzab: 37)
 3. Ibu mertua
Tidak harus mengahwini ibu mertua. Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ
Maksudnya: Dan ibu-ibu isteri kamu.
        (Surah al-Nisa’: 23)
Pengharaman ini meliputi semua keturunan ibu mertua, seperti ibu kepada mertua, nenek ke atas. Ketiga-tiga golongan ini haram dikahwini semata-mata dengan sebab aqad nikah sama ada berlaku persetubuhan ataupun tidak. Sekiranya aqad nikah berlaku dengan mana-mana golongan perempuan tersebut, ia adalah batal.
 4. Anak tiri perempuan
Anak tiri perempuan haram dikahwini oleh bapa tirinya. Pengharaman ini berlaku apabila ibu kepada anak tiri tersebut telah disetubuhi oleh bapa tiri. Ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَرَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ
Maksudnya: Anak-anak isterimu yang dalam pemeliharaanmu dari isteri yang telah kamu campuri, tetapi jika kamu belum bercampur dengan isterimu itu (dan sudah kamu ceraikan), maka tidak berdosa kamu mengahwininya.
                                                                                 (Surah al-Nisa’: 23)
Pengharaman ini tidak hanya kepada anak tiri yang tinggal bersama-sama bapa tirinya, tetapi juga termasuk anak tiri yang tidak tinggal bersama-samanya. Maksud anak tiri yang dalam pemeliharaan kamu adalah bagi menerangkan kebiasaan anak tiri tinggal bersama-sama di bawah jagaan bapa tiri dan ibunya.              
Demikianlah sebaliknya, seorang perempuan haram mengahwini bapa tirinya, menantu lelaki, anak tiri dan bapa mertuanya.
Ketiga: Hubungan Penyusuan
Terdapat tujuh golongan perempuan yang haram dikahwini kerana penyusuan. Di dalam al-Quran, disebut dua golongan sahaja, manakala bakinya dijelaskan di dalam hadith Nabi SAW. Tujuh golongan tersebut adalah:
 1. Ibu susuan
Ibu susuan ialah perempuan yang telah menyusukan anak orang lain. Dia haram dikahwini anak susuan tersebut, termasuk ibu kepada ibu susuan, nenek sebelah ibu, dan nenek sebelah bapanya.
2. Saudara perempuan susuan
Mereka adalah perempuan lain yang menyusu dengan ibu kita atau kita menyusu dengan ibunya, atau kita dan perempuan yang lain sama-sama menyusu dengan seorang perempuan.
Jika seorang perempuan menyusu dengan ibu kita, dia haram kita kahwini. Namun, kita halal mengahwini saudara perempuannya kerana mereka tidak menyusu dengan ibu kita.
Jika kita menyusu dengan ibu seorang perempuan, maka kita haram mengahwini perempuan tersebut dan semua saudara perempuannya. Namun, saudara kita halal mengahwininya dan semua saudara perempuannya kerana mereka tidak menyusu dengan ibu kita dan saudara kita pula tidak menyusu dengan ibu perempuan itu.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَأُمَّهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ
 Maksudnya: Dan ibu-ibumu yang menyusui kamu dan saudara perempuan susuan kamu.
                                                                                      (Surah al-Nisa’: 23)
 3. Anak perempuan daripada saudara lelaki susuan.
 4. Anak perempuan daripada saudara perempuan susuan.
 5. Ibu saudara susuan sebelah bapa, iaitu perempuan yang menjadi saudara susuan kepada bapa.
 6. Ibu saudara susuan sebelah bapa, iaitu perempuan yang menjadi saudara sususan kepada ibu.
 7. Anak perempuan susuan, iaitu anak perempuan yang menyusu dengan isteri kita. Maka, kita ialah bapa susuan kepada anak tersebut.
 Hal ini berdasarkan hadith, Rasulullah SAW bersabda:
إِنَّ الرَّضَاعَةَ تُحَرِّمُ مَا يَحْرُمُ مِنَ الْوِلاَدَةِ
Maksudnya: Sesungguhnya susuan itu mengharamkan perkahwinan, sebagaimana haram disebabkan kelahiran.
Riwayat al-Bukhari (2646)
Begitu juga hadith, daripada Ibn Abas R.Anhuma, Rasulullah SAW bersabda tentang anak perempuan Hamzah:
لاَ تَحِلُّ لِي، يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ، هِيَ بِنْتُ أَخِي مِنَ الرَّضَاعَةِ
Maksudnya: Dia tidak halal bagiku disebabkan susuan (الرضاع), sebagaimana yang haram disebabkan keturunan (النسب). Dia ialah anak perempuan saudara susuanku.
Riwayat al-Bukhari (2503) dan Muslim (1444)   
Sepertimana lelaki, seorang perempuan juga haram berkahwin dengan bapa susuan, anak lelaki susuan, saudara lelaki susuan, anak lelaki kepada saudara susuan, bapa saudara susuan sebelah bapa dan bapa saudara susuan sebelah ibu.
Begitu juga haram berkahwin disebabkan susuan dengan perempuan yang berikut:
 1. Ibu mentua susuan, iaitu perempuan yang menyusukan isteri kita.
2. Anak tiri susuan, iaitu anak perempuan yang telah menyusu dengan isteri kita semasa perkahwinannya dengan suami yang dahulu.
3. Ibu tiri susuan, iaitu madu kepada ibu susuan.
4. Menantu susuan, iaitu isteri kepada anak susuan.
 Haram yang Sementara
 Haram yang sementara bermaksud perempuan yang haram dikahwini untuk sementara waktu atas sebab-sebab tertentu. Apabila sebab yang tersebut hilang,, maka perempuan itu boleh dikahwini. Sekiranya perempuan itu dikahwini sebelum sebab pengharamannya hilang, perkahwinan tersebut batal.
 Perempuan yang haram dikahwini untuk sementara waktu ialah:
 1. Bermadu antara dua saudara perempuan (الجمع بين الأختين)
Saudara perempuan sama ada nasab atau susuan adalah haram dimadukan, sama ada dengan aqad serentak ataupun berlainan. Sekiranya aqad itu berlaku serentak, pernikahan tersebut adalah batal. Dan sekiranya berlainan masa, maka aqad perkahwinan yang kedua batal.
 Jika isteri diceraikan dan selesai iddahnya atau telah meninggal dunia, halal bagi bekas suaminya mengahwini saudara bekas isteri.
 Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
 وَأَن تَجْمَعُواْ بَيْنَ الأُخْتَيْنِ إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً
  Maksudnya: Dan diharamkan kamu menghimpunkan (dalam perkahwinan) dua perempuan yang bersaudara, kecuali yang telah terjadi pada masa lampau. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
                                                                                    (Surah al-Nisa’: 23)
2. Bermadu dengan ibu saudara sebelah bapa, ibu saudara sebelah ibu, anak saudara saudara perempuan, anak saudara saudara lelaki, cucu daripada anak lelaki dan perempuan
 Para fuqaha’ membuat kaedah bagi menentukan perempuan yang haram dimadukan. Mereka menyatakan dua orang perempuan haram bermadu. Seandainya seorang daripada mereka lelaki, mereka tidak boleh berkahwin.
 Hal ini berdasarkan hadith, daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:
لاَ يُجْمَعُ بَيْنَ الْمَرْأَةِ وَعَمَّتِهَا، وَلاَ بَيْنَ الْمَرْأَةِ وَخَالَتِهَا
Maksudnya: Perempuan jangan dimadukan dengan ibu saudara sebelah bapa, dan ibu saudara sebelah ibunya.
Riwayat al-Bukhari (4820) dan Muslim (1408)
 Hikmah haram madu semua perempuan yang dinyatakan sebelum ini adalah untuk mengelakkan perasaan dengki di kalangan saudara mara. Hal ini adalah kerana ia akan menimbulkan perasaan cemburu di kalangan isteri tersebut.
 Hal ini berdasarkan hadith, daripada Isa bin Talhah RA, katanya:
 نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ أَنْ تُنْكَحَ الْمَرْأَةُ عَلَى قَرَابَتِهَا مَخَافَةَ الْقَطِيعَةِ
Maksudnya: Rasulullah SAW melarang perempuan dimadukan dengan saudara-maranya kerana dibimbangi akan memutuskan silaturrahim.
 Riwayat Abu Daud dalam al-Marasil dan al-Syauqani dalam Nail al-Awtar (6/147)
 Jika seorang daripada perempuan tersebut diceraikan dan selesai iddahnya, atau meninggal dunia, bolehlah saudaranya yang seorang lagi dikahwini.
3. Berkahwin lebih daripada empat orang perempuan
 Seorang lelaki tidak boleh mengahwini perempuan kelima ketika mempunyai empat orang isteri. Ia hanya dibenarkan apabila seorang daripada isteri yang sedia ada itu meninggal dunia atau diceraikan dan selesai iddahnya.
 Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ
Maksudnya: Maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: Dua, tiga atau empat.
         (Surah al-Nisa’: 3)
 Begitu juga hadith, daripada Qays bin al-Harith RA, katanya:
أَسْلَمْتُ وَعِنْدِي ثَمَانُ نِسْوَةٍ فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لِلنَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ النَّبِىُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اخْتَرْ مِنْهُنَّ أَرْبَعًا
Maksudnya: Aku telah memeluk agama Islam dan ketika itu aku mempunyai lapan orang isteri. Lalu aku memberitahu Rasulullah SAW akan perkara itu. Maka, Rasulullah SAW bersabda: “Pilihlah empat orang daripada mereka.
    Riwayat Abu Daud (2243)
 4. Mengahwini perempuan Musyrik menyembah berhala
Perempuan musyrik yang dimaksudkan ialah penganut agama yang tidak mempunyai kitab samawi. Perempuan ini halal dikahwini jika dia telah memeluk Islam.
 Hal ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَلاَ تَنكِحُواْ الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِّن مُّشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ
Maksudnya: Dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita Musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita yang Mukmin lebih baik dari wanita Musyrik, walaupun dia menarik hatimu.
(Surah al-Baqarah: 221)
Kesimpulan
Berdasarkan larangan tersebut, perempuan yang mengandung bukan dengan disebabkan cerai atau kematian suami, maka ia adalah dibolehkan tetapi anak tersebut tidak boleh di’bin’kan kepada lelaki yang mengahwini perempuan tersebut. Walaupun begitu, kami cadangkan kahwinlah selepas selesai kelahiran anak supaya ianya lebih yakin dan tenang jiwa di samping keluar daripada khilaf oleh sebahagian ulama’.
Kami tegaskan dengan keputusan Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-3 yang bersidang pada 21 - 22 Januari 1971 telah membincangkan Mengahwini Perempuan Yang Sedang Mengandung Anak Luar Nikah. Persidangan telah memutuskan bahawa perempuan yang sedang mengandung anak luar nikah harus dinikahkan tetapi anaknya tidak boleh dinasabkan kepada lelaki itu, tidak dapat pesaka daripadanya, tidak menjadi mahram kepadanya dan lelaki itu tidak boleh menjadi walinya.
Semoga Allah memberi kefahaman kepada kita semua. Ameen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 [1] Di dalam Nizam al-Usrah fi al-Islam, hikmah pengharaman ini kerana:
  1. Ia selaras dengan fitrah.
  2. Tidak mengharamkan usul isteri dan cabangnya. Begitu juga, usul suami dan cabangnya membawa kepada kesukaran hubungan kekeluargaan.
  3. Kalaulah tidak diharamkan dengan sebab persemendaan, nescaya membawa kepada putusnya hubungan silaturrahim.

Thursday, 28 June 2018

INI SEBAB KENAPA SAYA TAK SUKA ANAK SAYA GEMUK.


gambar: daily star


Susah nak nak kawal anak makan. Anak-anak saya banyak benda yang diaorang tak makan.Tapi bila ada benda makan yang diaorang suka , susah nya nak suruh berhenti sebelum kenyang.Dah  la ajak bersenam pun tak mahu.

Lagi-lagi si kakak tu.Dia baru umur 11 tahun tapi ramai yang cakap dia macam budak umur 13-14 tahun. Kalau beli baju pun tak pilih dah dibahagian kanak-kanak tu. Pilih baju orang dewasa yang umur 15-16 tahun.

Bab makan ni , pesan banyak kali pun susah diaorang nak ingat. Masing2 dah makin besar..Risau kalau dia gemuk je.Sebab dua2 belah keluarga saya dan suami memang senang gemuk.

Setakat ni badan nya masih belum nampak gemuk la.Tapi tak mustahil kalau cara makan tak berubah dan malas nak bersenam , dia pun akan jadi macam saya dan mak-mak saudara dia . 

Saya sendiri terpaksa diet dan  bersenam, banyak benda yang saya suka makan tapi tak boleh makan banyak.setakat cuit2 je.Sebab badan mudah naik. Ni pun baru berapa hari lepas raya badan rasa dah naik padahal tak de pun pulun makan sampai lupa diri.

Makan macam orang lain juga 2-3 kali je sehari.Kuantiti pun tak banyak.cuit2 je.Tapi bila tak bersenam mula la naik.Tak macam orang lain yang setakat tak bersenam seminggu tak de hal la.

Tak bagus pun kalau gemuk.Kalau ada yang kata biarlah gemuk yang penting sihat.Betul la tu..tapi saya tak suka anak saya  orang ejek gemuk.Bila saya  tengok ada kanak-kanak  gemuk yang diejek kat sekolah saya  rasa sedih sangat,.

Dan saya  percaya kalau jadi kat anak-anak saya , memang saya sendiri tak boleh nak kawal perasaan saya ni... Keisan anak2.

Ingat senang ke jadi orang gemuk ni.?Banyak yang sulit dari mudah. Nak bersukan pun malas, selalu mengantuk , bergerak laju sikit dah penat,nak cari baju dan seluar pun susah. Pinggang muat , tapi kaki nya labuh pulak, Pakai baju tersembul perut.

memang tak de yang elok nya la.. 

Satgi anak-anak balik ke rumah menangis2 mengadu orang ejek gemuk,dengan saya  sekali naik angin..Budak-budak sekarang ni kalau tertekan untuk benda-benda kecik je mula nak depression la apa.Tak kuasa saya nak  hadap benda-benda gitu.


sekian.

INILAH PENAMPILAN BARU ISMA YUSOOF YANG MENGEJUTKAN



Filem Blok 404 bakal ditayangkan tak lama lagi. Bagi yang tak tahu sebenarnya Blok 404 pernah di tayang pada sekitar tahun 2001 Masa tu dijual dalam bentuk DVD je. Memang ramai la yang suka telefilem ni dulu memandangkan masa tu drama dan filem seram  mula tumbuh macam cendawan dan mendapat perhatian ramai.

Sekarang ni Blok 404 bakal ditayangkan di pawagam pulak.

"Filem yang asalnya dihasilkan dalam bentuk video cakera padat diangkat ke layar lebar dengan judul sama.

Bergenre seram cemas, Blok 404 memaparkan naratif baru yang tiada kaitan dengan karya terdahulu dan menariknya menyelitkan beberapa elemen sesuai dengan peredaran zaman.

Diarahkan Isma Yusoof, Blok 404 mengisahkan sekumpulan remaja yang terperangkap di resort yang terletak di tengah hutan.

Dalam pada menikmati kehidupan sebagai remaja yang terjebak dengan pelbagai aktiviti tidak bermoral, mereka sebenarnya terperangkap dalam kalangan pesakit mental.

Dari situ, penonton dibawa ke satu situasi yang mencemaskan apabila beberapa plot diubah dan membuatkan penonton tak mampu membuat jangkaan.

Lebih menarik, Blok 404 mengekalkan beberapa pelakon asalnya iaitu Boy Iman, Raja Azrey dan Zamarul Hisham.

Selain itu, filem ini turut dijayakan Nur Risteena, Amar Asyraf, Nadia Brian, Aedy Ashraf, Adrea Abdullah, Fasha Sandha, Kamal Adli, Kilafairy, Azrel Ismail, Izreen Azminda dan Taufik Hanafi." -hmetro.com-



Patut lah saya tengok Isma Yusoof turut sama mempromosikan filem ni di Ig beliau.Rupanya beliau adalah pengarah filem ini.

Bercakap tentang Isma Yusoof ni saya agak terkejut juga dengan penampilan baru pengarah filem dan drama yang berbakat ni.

Kalau sebelum ni kita biasa tengok apabila Isma Yusoof   muncul di tv dan suratkhabar dia biasa mengenakan pakaian yang ringkas sepeti jeans dan t-shirt. Pernah berambut pendek dan kelihatan seperti lelaki biasa..

Tapi sekarang semuanya berbeza. Kalau dilihat di IG nya juga semua gambar-gambar lamanya sudah dibuang.Dan yang ada hanyalah gambar-gambar terkini Isma Yusoof.


Isma Yusoof pernah disahkan mengidap bipolar disoder tahap 1 pada tahun 2009. Dia juga pernah terlibat dengan beberapa kes kontroversi yang menggemparkan dunia hiburan tanah air.

Gambar Terkini Isma Yusoof






Sekian..

Wednesday, 27 June 2018

BONDA ROZITA IBRAHIM DEDAH MENGAPA DIA MEMILIH SHAHIDA MENJADI ISTERI KEPADA DATO ALIF SYUKRI



Ramai yang senang dan suka dengan sikap mudah mesra Puan Rozita Ibrahim , Pengasas Sendayu Tinggi dan juga ibu kepada Dato Alif Syukri. Orang nya sangat baik hati dan suka berkongsi ilmu.Bagi yang mengikuti Puan Rozita Ibrahim atau lebih mesra dikenali sebagai Bonda pasti terhibur dengan video-video yang dikongsikan nya.

Baru-baru ini bonda telah mendedahkan mengapa beliau memilih Nur Shahida Mohd Rashid sebagai menantunya. Bukan sahaja kerana cantik tapi kerana beberapa sebab lain yang kita sendiri tidak menyangka nya.

"Bagaimana Ida menjadi menantu sy..?..Sy uji dia semasa dia mejadi staf sy lagi
.

Masa interview staff HR bagitahu dia ni adalah model syampoo yg terkenal..(sy x kenal artis sgt ) sy agak tekejut kerana seorg model yg income byk blh bekerja sbgai CS..??
.
Disini sy akui sy tidak mahu org yg dlm dunia glamer jadi ahli keluarga sy.. !! Tetapi sy xprajudis.. sy sentiasa memerhatikan dia sbb sy melihat akhlaknya seindah rupa parasnya yg cantik ..sgt baik..
.
Dia x sombong dn x kekok mengangkat kotak dn menyapu sampah walaupun dia seorg model yg terkenal.. ini sgt mengejutkn sy..
.
Sy risik dn intai setiap kli waktu solat.. dia akan berhenti utk solat.. dn sewaktu berenang di kolam renang dia tetap menjaga auratnya..Masa baru kerja setiap hari peminat2 lelakinya hantar bunga..kasi jam mahal ..Ida bukan murah dn senang nak dapatkan..Bila kri ngorat dia pun xnak..woww hebat budak ni..
.
Sepanjang sy melihatkn anak sy sukakan dia.. dn sy masih menguji sejauh mana kekuatan anak sy dn kekuatan jiwa Ida adakah memilih anak sy adakah sebab harta..Bila sy bagi zakat pd fakir mskin ida sebagai staf pling suka bantu uruskan ..Sy simpan dihati " nak sgt budak ni.."..Yg pinang dia ialah abg ady dn kak yatienya..
.
Kri mmg hensem dn ramai peminat
tp bab dosa besar dia xkan buat sy puji kri bab ni..Nk kawin pun dia serahkan pd sy ..Bila dia kata nak ida..Sy kata xpayah lama.. kawin je terus..Mak yakin kri pandai urua perkahwinan sbb dia jaga anak2 sy waktu sy kerja masa miskin..
.
Kri ni bab baiknya lah ya..puasa xpernah tinggal sehari pun..xmerokok dn sayang sy sgt2 (sampai nama ank dia pun dia nak sy kasi nama semuanya)..sy akui susah hati didik kri ..!!Ms dia remaja bini org , mak cik2 suka dn sayang dia..utk elak zina Ida terbaik utk sy..antara lain sy x melihat Ida seperti gadis lain yg tergedik2 utk mengoda org kaya .. ciri2 murni pada Ida ini mmg menjadi idaman sy..(Sy sgt memilih nasab )..
.
1 paling sy xlupa.. pd awal perkahwinannya.. dia menjaga arwah ayah sy sakit sama2 dgn sy ..dia sayang anak2 sy yg msih kecik2 dan begitu bersemangat xmengeluh walaupun baru berkahwin
.
cuba bayangkan dihati anda adakah Ida ini patut sy sia2kn di dalam keluarga sy...??" - Bonda Rozita Ibrahim-



Pada 25/6/2018 Shahida selamat melahirkan cahaya mata ke 4. Bayi comel ini dinamakan Yusoff Al Qardawi.Shahida menyucapkan terima kasih kepada Ibu mertua nya yang menemani dan menguruskan dirinya .

Bonda Rozita Ibrahim turut berkongsi video memasak rendag iuntuk menantunya yang sedang berpantang.



Seronoknya dapat ibu mertua yang baik hati dan penyayang.Kalau menantu baik mesti lah ibu mertua sayang..kan?Yang tak de ibu mertua tu harap bersabar je la..heheh..

sekian..

sumber gambar dan video: Instagram

Sunday, 24 June 2018

RESEPI BISKUT CHIP CHOCOLATE YANG PALING SEDAP , MUDAH DAN RANGUP

Tahun ni beraya rasa puas hati sebab banyak juga saya sediakan hidangan untuk raya. tahun-tahun lepas saya cuma buat kek dan brownies tapi tahun ni saya buatkan biskut raya juga. Pertama kali buat biskut Chip Chocolate .



Ramai yang dah cuba buat biskut  Chip Chocolate ni tapi ada yang kembang setaman.Sebelum bakar cantik je tapi bila dah bakar bukan main seronok dia mengembang. Biasanya biskut ni akan mengembang sebab kita pukul butter tu.

Adalah lebih baik kalau tak payah di pukul butter atau majerin tu sampai mengembang.saya buat langsung tak pukul pun. saya campur je semua dalam bekas dan uli dengan tangan. Last sekali baru masuk kan coklat chip.

Biskut jadi cantik , rangup dan memang sedap. Biskut ni korang patut cuba sebab rasanya memang sedap, mudah nak dibuat sebab tak guna bahan yang banyak. Campur-campur je dah boleh bakar.

Nak lebih lengkap lagi cara-cara menyediakan biskut Chip Chocolate Cookies ni .Jom kita tengok resepinya.Untuk adunan ni korang akan dapat dalam 200 biji saiz kecil.kalau saiz besar boleh dapat dalam 150 biji.

Lagi elok kalau buat saiz kecil sebab mudah nak makan.Kalau nak buat besar2 macam saya ni pun boleh jugak..sekali ngap je terus kenyang.

Bahan-bahan membuat biskut chip chocolate :

75g gula perang
300g butter
300g tepung gandum
1 sudu esen vanila
50g nuts (almond/walnut)
50g chip chocolate

 Cara-caranya: 

1-Campur gula perang,esen vanila dan butter.Kacau sikit2 je bagi sebati Tak payah kacau sampai kembang .

2-.Lepas tu masuk kan tepung gandum.

3- Almond atau walnut tu cincang-cincang  dulu lepas tu bakar dalam 15 minit je.Lepas tu masuk kan ke dalam tepung tadi.uli supaya dia jadi doh.Uli pun sikit2 je.asal kan nuts tu merata kat dalam tepung

4- last sekali baru masuk kan chip chocolate. kacau sikit2 je sebab nanti coklat tu cair habis doh jadi kaler koko.



5- kemudian Simpan dalam peti sejuk dalam setengah jam. Bukan tempat beku..simpan kat bawah-bawah je..

6- 15 minit sebelum bakar panas kan oven.suhu 180 .

7- Lepas tu keluarkan doh tu dari peti sejuk .jemput2 dengan tangan je letas atas loyang..Loyang tak payah sapu apa-apa..Boleh guna sudu je kalau tak nak guna tangan

8- saya bakar 30 minit suhu 180. kalau buat kecik2 dalam 15-20 minit dah masak..Yang saya buat ni besar-besar .Sebab nak cepat ..

Bila dah masak sejuk kan dulu baru masuk kan dalam bekas.Kalau tengah panas memang dia nampak macam lembik2 lagi.tapi ok dah tu sebenarnya..Dah sejuk baru la dia betul-betul keras.

Kalau nak buat banyak gandakan saja adunan tu . Setakat 150-200 biji memang tak cukup sebab biskut ni memang sedap.

Selamat Mencuba..

Saturday, 23 June 2018

SYED SADDIQ KONGSI PENDAPAT MENGAPA BELIA UMUR 18 PERLU DIBERI HAK MENGUNDI




Baru-baru ni kerajaan mencadangkan rakyat Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas diberikan hak untuk mengundi dalam pilihanraya. Cadangan tersebut mendapat banyak perhatian dan maklum balas dari orang ramai.

Rata-ratanya ramai yang tidak bersetuju dengan cadangan tersebut memandangkan mereka yang baru berusia 18 tahun tidak ramai yang didedahkan dengan dunia politik dan kematangan dalam berfikir mengenai politik menjadi point utama kebanyakan rakyat Malaysia.

Namun Ahli Parlimen Muar ,Syed Saddiq menerusi akaun twitter nya tampil memberi beberapa pendapat mengenai perkara tersebut.Beliau merasakan cadangan kerajaan membenarkan mereka yang berumur 18 tahun untuk mengundi sebagai sesuatu yang bagus dan mengikut jejak langkah negara-negara maju yang lain. :

1. Sudah tiba masanya Malaysia mengikut jejak langkah negara membangun dan maju yang lain di mana usia mengundi bermula pada umur 18 tahun. Ini adalah thread.

2. Negara-negara seperti Indonesia, France dan Nigeria membenarkan anak muda mereka berumur 18 tahun untuk mengundi.

3. Umur 18 adalah usia di mana usia seseorang itu dianggap dewasa dan boleh memasuki kontrak, berkahwin dan memandu kereta.

4. Adalah sangat tidak adil untuk seseorang pada usia 18 yang telahpun diberi tanggungjawab dewasa.

5. Ia tidak terhenti di situ, pada usia 18 tahun orang itu sudah pun boleh dibicarakan sebagai seorang dewasa.

6. Ini bermaksud, undang-undang Malaysia menganggap pada usia 18 , mentaliti mereka sudahpun mencecah tahap dewasa.

7. Pada usia 18 tahun, mereka sudahpun disuruh menyertai pelbagai undang-undang seperti kadar pembayaran kwsp, kadar gaji minima dan skim perumahan baru.

8. Lebih sedih adalah pada usia 18 tahun, mereka boleh menyertai aktiviti politik tetapi tidak boleh mengundi.

9. Kita faham dan mengambil kira pandangan rakyat yang risau akan pemahaman anak muda dalam isu politik.



10. Tetapi seperti Indonesia, selepas mereka merendahkan usia mengundi ke 18 tahun, kita melihat lebih banyak penyertaan anak muda dalam arena politik dan aktivisme.

11. Parti-parti di Indonesia pun aktif mendidik anak muda untuk memahami isu politik.

12. Saya percaya Malaysia boleh lakukan jua. Dengan kebebasan berpolitik yang wujud di Malaysia Baru, semua parti berpeluang untuk menarik minat anak muda.

13. Baru-baru ini, dialog Pemuda UMNO melakar realiti baru dalam politik Malaysia. Anak muda kini boleh melihat parti kerajaan dan pembangkang di media utama dan menilai sendiri.

14. Saya percaya, dengan kebebasan seperti ini, anak muda akan pantas menyerap dan memahami politik dunia.

15. Kalau Sebastian Kurz boleh menjadi pemimpin Austria pada usia 37 tahun, Shamma Al Mazrui dilantik Menteri pada usia 24 tahun, anak muda Malaysia pasti bersedia mengorak langkah politik pada usia 18 tahun! - Syed Saddiq-

Berdasaran pendapat di atas ramai yang agak bersetuju dengan point yang diberikan.Namun pendedahan awal berkaitan politik perlu diberikan . Perkara ini akan mengambil masa mungkin beberapa tahun. Ianya dianggap agak tergesa-gesa untuk dilaksanakan untuk PRU yang akan datang jika tiada pendedahan awal berkaitan politik.

sekian..




Tuesday, 19 June 2018

MOHAMED SALAH AKUI SUDAH SEDIA UNTUK PERTEMUAN MENENTANG RUSIA

Penyerang utama pasukan Egypt , Mohamed Salah dilihat melakukan latihan bersama pasukan nya bagi persedian menentang Rusia dalam kempen Piala Dunia. Mohamed Salah mengalami kecederaan bahu yang serius seblum ini dikatakan  memerlukan rehat yang panjang dan ramai yang menjangka kan beliau tidak akan diturunkan sepanjang  Piala Dunia 2018.

Egypt memerlukan khidmat Salah bagi perlawanan menentang Rusia bagi kumpulan A yang bakal diadakan pada 20 Jun ini. 

Dalam satu kenyataan nya beliau mengakui sudah bersedia untuk beraksi menantang Rusia. "saya sudah bersedia untuk perlawanan esok.100% saya kuat " Ujar Penyerang berusia 26 tahun ini .









Hector Cuper menjelaskan sebelum ini tidak menurunkan Salah dalam perlawanan menentang Uruguay sebelum ini kerana tidak mahu mengambil risiko memandangkan Salah belum pulih sepenuhnya.

"Salah adalah pemain yang sangat penting bagi kami. Ianya tidak boleh disangkal sesiapa pun. Tetapi Anda perlu ada pasukan yang bagus,

Mungkin jika Salah  ada di hari ini untuk menentang  Uruguay, keputusan nya mungkin  akan berbeza. " ujar Hector dalam sidang media.

Salah kini adalah harapan rakyat  Mesir yang ingin negara mereka berjaya di Piala Dunia 2018. Pemain lIga eropah ini juga berjanji akan memberikan yang terbaik dan semampunya.

"Mereka adalah orang-orang saya. Mereka tidak  menjadi beban untuk saya. Mereka ada di belakang saya. Mendukung saya. Saat saya melangkah menuju lapangan, kami tetap bersama," kata Salah.

Gambar : Nicklas Hanoatubun


#wc2018 #rusia2018 #salah #egypt