Skip to main content

RESEPI TELUR MAYONG MASAK LEMAK CILI PADI YANG PALING SEDAP




Kali pertama saya makan Telur Mayong masa saya kecil-kecil dulu.Tu pun dapat rasa sikit je. maklum la masa kecik-kecik dulu makanan semuanya berkongsi .Adik beradik pulak ramai.Kena la rasa sorang sikit. 

Harganya pulak bukan nya murah.Dulu tak tahu la harga nya berapa tapi sekarang harga telur mayong cecah rm40 sekilo.Jangan risau sekilo tu pun dah cukup banyak.Tak rugi kalau beli sekilo.hehehe

Telur Mayong ni paling sedap kalau dibuat masak lemak cili padi.  Makan bertambah-tambah sampai tak perasan mertua lalu kat belakang. Telur Mayong masak lemak cili padi ni kalau dibuat sedikit masam memang sedap.

Nak masak telur mayong  masak lemak cili padi yang paling sedap , Saya suka masuk kan sebiji tomato yang di potong 4 masa nak tumis bawang tu, Supaya tomato tu lembik . Rasa tomato yang sebati dengan kuah masak lemak cili padi ni jadi sangat sedap..

Ada orang suka masak telur mayong ni sekejap je. Telur mayong ni kalau dimasak lama dia akan jadi keras.Tapi saya suka masak lama sebab nak elak kan rasa hanyir tu. Kalau masak kejap je rasanya macam telur ayam separuh masak pula..hahhaha. masak lama-lama bukan saja tak hanir tapi juga sangat sedap.





Pada yang belum pernah cuba makan telur Mayong boleh la cari di pasar-pasar.Biasanya memang ada di jual di pasar basah . Kena tanya la penjual ikan tu sama ada dia ada jual telur mayong sebab ada penjual yang menyimpan telur ikan mayong ni untuk makan sendiri je.


Yang buat duit tu memang akan jual telur ikan ni.

Kalau dah beli telur ikan mayong jom kita buat Masak lemak cili padi yang paling sedap. Resepi Telur mayong masak lemak cili padi ni adalah resepi dan cara saya sendiri. Kalau suka kan masakan yang simple dan cepat tapi sedap boleh lah mencuba nya.

Bahan-bahan

5 - 10 biji cili padi
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia.
1 sudu kecil serbuk kunyit (boleh juga kalau nak guna kunyit hidup)

1 batang serai di ketuk.
2 biji tomato di potong 4
1/2 cawan santan pekat (saya guna santan kotak)
1 cawan air.


3 sudu besar minyak masak.
garam secukup rasa
1 keping asam gelugur




Cara-cara nya:

Kisar cili padi, bawang besar, bawang putih , halia dan serbuk kunyit.

Panas kan minyak dan masuk kan serai..

Kemudian masuk kan bahan kisar bersama tomato yang di potong 4.

masak hingga naik baunya dan bahan tumis sedikit garing.

Masuk kan 1 cawan air bersama telur ikan mayong.

masak hingga mendidih . Balik-balik kan telur ikan tu supaya masak sekata.

Masuk kan garam dan asam keping.

Apa bila sudah mesak masuk kan santan. Tutup api dan boleh lah di hidangkan..

Korang juga boleh masuk kan Belimbing buluh atau pun terung hijau dalam resepi ni.Tapi saya tak masuk kan pun.Kalau ada lagi sedap tau..


Ok..selamat mencuba resepi Telur Ikan Mayong Masak Lemak Cili Padi yang Paling Sedap..


sekian..


Comments

  1. Lama tak makan telur mayong nie.. Mahal sekarang nie.. saya lagi suka buat masak asam pedas..

    ReplyDelete
  2. nampak menyelerakan menu ni , ccl belum pernah makan telur mayong ni

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …