Skip to main content

RESEPI IKAN BAUNG GORENG MASAK HALIA DAN LADA HITAM - MENU BERSAHUR PALING SIMPLE TAPI SEDAP

Hi semua..

Memandangkan kita dah hampir je nak masuk ke bulan Ramadhan ni elok sangat lah kalau saya kongsikan resepi yang simple dan cepat di masak sesuai untuk di masak ketika bersahur.

Biasanya bila bersahur ni kita tak boleh nak makan makanan yang berat-berat sangat. Jadi lauk-pauk yang simple  sentiasa jadi pilihan kita.Betul tak? Yang penting sekali menu bersahur yang paling senang nak masak,  simple tapi sedap

Ini salah satu lauk yang sangat simple tapi sedap dan sesuai kalau nak dibuat sahur. Ikan Baung goreng masak  halia dan lada hitam.

Ikan Baung ni ikan darat so kalau nak bersihkan kena bersihkan betukl2 supaya tak hanyir.Saya ni kalau bab bersiang ikan darat memang tak reti.Suami saya la yang akan uruskan bab2 tu.

Yang selalu saya nampak dia akan cuci ikan untuk hilangkan hanyir ikan  guna asam keping, garam kasar, asam jawa , limau nipis dan tepung . Memang hilang hanyir2 nya tu.




Masa sahur tu kalau ada nasi beriani ke memang tak lalu nak telan, tapi kalau ada ikan baung goreng  masak Halia dan lada hitam , memang laju je suap nasik. Untuk resepi ni saya letak kan sedikit lada hitam.Sikit je tak banyak..Kalau letak banyak lagi la sedap..

Tapi kalau ada anak-anak yang ikut bersahur sama , macam keluarga saya ni elok la dikurangkan sikit lada hitam tu.Takut sakit perut pulak anak kita kat sekolah siang nanti.

Hari ni saya nak kongsikan Resepi ikan Baung  Goreng Halia dan Lada Hitam  yang sangat sesuai kalau nak di makan ketika bersahur atau berbuka puasa.

OK.lah .. jom kita tengok resepi Ikan Baung Goreng masak halia dan Lada Hitam

Bahan-Bahan

1/2 ekor ikan baung (saya ambil bahagian badan je.Ekor dan kepala simpan nak buat masak tempoyak)

sedikit serbuk kunyit
sedikit garam
2 inci Halia
1 sudu kecil lada hitam yang di tumbuk halus.
1 biji Bawang besar
2 ulas bawang putih

Cili hijau/merah - tapi saya tak letak.
Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya.

Potong ikan dan bersihkan.
Gaul ikan dengan garam dan serbuk kunyit.
Panaskan minyak dan goreng ikan sampai garing.

kalau minyak banyak sangat boleh buang setengah...

Masuk kan bawang besar , bawang putih dan halia yang dah di hiris halus.
Kacau semua sebati..
jangan kacau macam saya tu..sampai hancur ikan..hahah

Akhir sekali masuk kan lada hitam..gaul sebati..
Jangan lupa masuk kan cili hijau /merah kalau suka;. Tapi saya tak letak pun..




Rasanya memang sedap lagi2 kalau guna halia muda. Halia muda ni sedap kalau dibuat ulam. Lauk ni juga sesuai untuk perempuan  yang sedang dalam pantang bersalin .

Nanti jangan lupa cuba tau. Ada lauk ni , lepas tu tumis sayur je pun dah cukup.


selamat mencuba..

sekian..

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …