Skip to main content

RESEPI NASI GORENG KAMPUNG YANG SANGAT SEDAP

Assalamualaikum..


RESEPI NASI GORENG KAMPUNG YANG SANGAT SEDAP Pagi ni sarapan Nasi Goreng Kampung . Saya memang suka nasi goreng kampung . Tapi jarang2 makan sebab nasi..Saya ni pantang nasi. Takut gemuk. Tak ambil nasi pun dah cepat je berat badan naik.bayang kan kalau hari2 makan nasi lain la tembun badan ni..Jadi dapat makan nasi sekali sekal je , saya akan pilih nasi goreng kampung,.

Tapi bukan nya hari-hari boleh makan kat luar. Macam mana pun kalau teringin nak makan nasi , terpaksa la turun ke dapur untuk memenuhi tekak sendiri. Kentang kentung la kita kat dapur masak nasi Goreng Kampung .

Nak kata pandai sangat masak nasi Gorteng Kampung ni tidak la.Tapi kalau korang rasa memang boleh kata sebijik macam makan kat kedai. hahahah.

resepi saya ni tak la lengkap macam kat kedai sebab biasanya kedai makan thai akan masuk kan sos ikan sikit kedalam nasi goreng kampung. Tapi yang saya buat ni tak letak sos ikan, Walaupun tak letak rasanya tetap sedap dan terangkat..

Ok Jom kita cuba masak Nasi Goreng kampung yang sangat  sedap macam kat restoran Thai.



Bahan_bahan : 

1 mangkuk nasi putih.. Saya guna nasi semalam. Lepas tu hancur2 kan dia. Sampai hancur nasik digaulnya..ahahhaha.

1 genggam ikan bilis. Rendam dan tosa kan. Bahagi kepada dua bahagian. 1 bahagian di goreng  dan 1 bahagian lagi akan di tumbuk dengan bawang dan cili nanti.

2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
5-6 batang cili padi
5-6 tangkai kangkung - di potong sekali dengan batang.(bahagian yang lembut je)
secubit belacan
2 sudu hirisan ayam
1 biji telur

garam
1 sudu besar sos tiram\

2 sudu besar minyak masak.

Cara-caranya.

Mula-mula panaskan minyak dalam  kuali dan masuk kan ayam.Goreng ayam sampai perang dan sedikit garing.

Tumbuk bawang merah, bawang putih , cili dan ikan bilis. Tumbuk manja2 je..asal pecah2 sikit dah la.Tak payah tumbuk sampai lumat.

Masuk kan ke dalam kuali. Kacau sebati..masuk kan belacan dan sos tiram.masuk kan garam.

Masuk kan nasik, dan kangkung. Kemudian pecahkan sebiji telur kedalam nasi tadi.

Kacau sebati sampai la nasi tak melekat  dan nasi jadi berderai. Last sekali masuk kan ikan bilis yang dah di goreng tadi.

Sekarang dah siap ..nasi Goreng kampung yangsangat sedap.

selamat mencuba

Comments

  1. sedapnya...tu la kan kita kalau teringin malas kuar rumah masak senriri jer kan

    ReplyDelete
  2. sedap nih, wajib ada bilis grg ngn kangkung klu akak hehhehe

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …