Skip to main content

PERTAMA KALI RASAI PENGALAMAN KERACUNAN MAKANAN AKIBAT SEMANGKUK LAKSA


kedai makan di datraan Lang Langkawi


PERTAMA KALI RASAI PENGALAMAN KERACUNAN MAKANAN AKIBAT SEMANGKUK LAKSA Isnin, 9 April 2018  .. Tak sangka-sangka kena keracunan makanan. Siksa rupanya keracunan makanan ni. Sampai lembik badan sebab muntah-muntah dan cirit birit.

Kalau yang kena tu saya sorang je mungkin tak la susah sangat tapi Maisara pun muntah-muntah dan cirit birit. Selama ni baca tentang orang yang keracunan makanan memang tak tau cemana diaorang rasa.

Ada yang sampai masuk hospital.Alhamdulillah walaupun kami muntah-muntah dan cirit birit tapi tak la sampai masuk hospital.

Kisahnya malam 8 hb , hari ahad, kami keluar nak pi cari laksa . Lepas sakan membeli sourvenir di HIG kitaorang terus ke Dataran Lang. Sebab anak-anak suka sangat ke situ .Waktu malam Dataran Lang lebih menarik berbanding waktu siang.. Malam ada lampu yang cantik-cantik.

So kita ke Dataran Lang ..Lagipun kat situ ada deretan kedai makan. Sampai-sampai je belum parking lagi dah nampak satu kedai jual laksa dan nasik lemak.

Makan laksa punca keracunan makanan


Sedap betul nasik lemak dia..Memang boleh bagi 5 bintang. Sampai pulak laksa.. bau dia je dah buat perut berbunyi.Laksa dia memang sedap.Langsung tak de rasa dan bau macam basi. macam laksa lain jugak la.

Kedai Nasik Lemak dan laksa di dataran Lang, Langkawi
tengok Maisara ni, dah habis semangkuk laksa di bedalnya nasik lemak adik dia..


Suami dan Mikhail makan nasik lemak dan cuma saya dan Maisara je yang makan laksa.Sampai licin la mangkuk laksa kami tu. Sebab tu la cuma kami berdua je yang muntah-muntah dan cirit birit. Suami saya dan Mikhail langsung tak sentuh laksa tu.

Jam 12 malam sampai hotel terus tidur. Jam 2  pagi dengar suami tengah bercakap sambil sebut kakak..kakak... Kita tengah mengantuk , buat tak tahu je la.masa terjaga tu dah buka mata , terasa juga pening2 macam memusing-musing.

Saya fikir.. "darah rendah lagi ke ni??Maklum la saya ni ada tekanan darah rendah..bila badan terlalu letih, mula la pening2 nak pitam.."

Saya pejam kan je mata.. Jam 3 saya terjaga , rasa mual yang amat sangat. masuk tandas terus muntah, tak tahan-tahan dah.sampai jam 6 pagi la saya dan Maisara dalam keadaan macam tu.Muntah dan cirit birit..


Ubat muntah dan cirit birit yang paling berkesan


Jam 2 pagi masa mula-mula Maisara muntah tu suami saya dah keluar pergi cari ubat. Sempat la saya telan ubat tu. Suami belikan ubat Hurix's

Saya makan sekali jam 3 pagi dan sekali lagi jam 6 pagi. Sekali makan 2 biji.

Jam 8 perut dah rasa ok..Walaupun ada rasa mual tapi sakit perut dah hilang..Dah tak de muntah-muntah.Sama juga macam Maisara. Tak de lagi muntah-muntah dan cirit birit.

ubat muntah dan cirit birit yang paling berkesan


Bagus la Hurix's ni untuk siapa yang alami keracunan makanan yang ringan.. Suami belikan Hurix's ni untuk sementara je katanya .. Sementara nak tunggu siang sebab kalau tak ok juga kita orang kena pi hospital . keracunan makanan ni jangan dibuat main tau..

Jam 10 kita orang dah nak balik, dah checkout terus pi sarapan dan ada satu komen kat facebook kata minum teh o pekat.Itu pun memang membantu la.. Sebelum minum teh o tu saya gagahkan jugak makan nasik ,

Tak boleh la tak makan nasik sebab jam 12 nak naik Feri. Mau muntah jugak saya kalau tak makan nasik nanti..ahahaha. Maisara tak selera makan pun saya paksa makan.

Sampai je kat jeti feri memang tak de dah rasa mual tu. Cuma maisara je badan tak larat mungkin sebab kurang tidur. Bekal kan juga dia dengan minyak Yu yi.. Saya suruh dia cium2 bau minyak tu untuk elak kan mual.

Sampai dalam Feri kami minta duduk kat bahagian atas sebab kalau dok bawah memang terasa sangat alunan ombak tu..Mau muntah juga kami nanti.hahah.. Dok atas tak la terasa nak muntah ke apa.

Macam tu la pengalaman kami kena keracunan makanana.. Ubat Hurix's tu korang boleh beli kat kedai2 , 7-11 , kat farmasi pun ada.. Kalau sekitar Kuah tu memang ada banyak klinik 24 jam dan kedai runcit 24 jam.So tak de masalah takat nak beli Ubat Hurix's ni.

sekian..

Comments

  1. aduhla.... nsbla tak melarat teruk sgt yek, klu tak haru jgk ngn nk baliknya ngn naik feri lg.... mana nk di cari toilet klu dh tak tahan tuh kan....
    rasa memulas tu yg kadang bt tak selesa

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…