Skip to main content

ANAK; MAKIN BESAR MAKIN PERLU DI PERHATIKAN...

Tu dia...memang tak sempat sungguh hari ni nak buka blog , nak update sosial media.. Tak sempat!tak sempat!!

Esok pulak dah cuti sekolah. Anak-anak memang sentiasa nak ibu bagi perhatian kat diaorang je.Kalau anak-anak masih kecil lain ceritanya pulak..kan??Dah besar cerita lain  dah..hahaha..




Alhamdulillah..Anak-anak masih lagi rasa tak boleh berenggang dengan ibu diaorang ni.Risau juga bila fikirkan ada anak-anak yang semakin menginjak remaja dah tak boleh duduk semeja dengan mak ayah.

Bila mak ayah ajak makan sekali pun dah tak mahu.Biasa dengar kes-kes macam tu..kan?Bila anak dah menginjak umur nya anak-anak nak jalan sama-sama dengan mak ayah pun dah tak mau.

Harap-harap anak-anak kita semua tak macam tu lah..

Saya ni dah ada anak dara sorang.. Baru umur 11 tahun.. Mungkin belum sampai lagi fasa suka memerap dalam bilik sendirian tu..Akan datang tak tahu lah..InsyaAlllah..saya akan cuba la untuk buat dia rasa lebih seronok bila  bersama ibu dan ayah.

Pernah dulu saya bertanya pada sorang rakan yang saya terserempak di jalan, "..anak yang sulung nya mana?"

Dia jawab.." dia rumah..dia dah besar tak mahu lagi ngikut saya ni kemana-mana ... Kalau nak jalan bawak yang kecil ni je la..

Baru-baru ni pergi kenduri rumah kakak ipar di segamat pun , dia tak nak ngikut..4 hari dia sorang di rumah.."

Wah!!padahal anak nya tu baru je umur 16. kalau saya memang saya angkut bawak jalan..tak de sebab nak duduk di rumah sendirian . Tambah-tambah diusia macam tu , orang kata lagi la perlu diperhatikan.

Betul tak??

sekian..





Comments

  1. laa ni kalau tinggalkan anak2 biarpun dah bsr mmg agak bahaya... mcm2 boleh berlaku... bkn bersangka buruk tp lbh kpd langkah berhati2

    ReplyDelete

Post a comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …