Skip to main content

PERTAMA KALI JADI IBU BERAT TURUN MENDADAK.APA YANG PERLU DILAKUKAN?




"..anak saya dah umur 6 bulan tapi berat badan  makin turun dan BMI kurang. .Nak buat macam mana?"

Pengalaman saya pertama kali menjadi ibu memang sangat-sangat mencabar.Saya percaya bukan saya sahaja yang melalui proses yang sukar sewaktu pertama kali menjadi ibu 11 tahun yang lalu.

Menyesuaikan diri  dengan bayi dan ianya mengubah 100 % rutin harian saya  membuatkan kadang-kadang saya kekurangan rehat dan lebih merisaukan saya ialah berat badan berkurangan hingga mencecah 43kg sahaja.

Ianya adalah berat yang tidak sesuai untuk saya yang mempunyai ketinggian 157cm. Kekurangan berat badan yang banyak membuatkan belakang saya kerap sakit dan mengalami tekanan darah rendah.

Sebelum saya hamil berat saya hampir 60kg,Jadi boleh bayangkan berapa Kg berat saya yang hilang.?

Saya tak berikan anak saya susu badan dan kerana itu penurunan berat badan yang mendadak agak merisaukan saya.

Alhamdulillah, masalah saya ni tak berlarutan.Selepas anak saya mencecah umur setahun berat badan saya mulai naik seperti biasa.

Apa yang saya lakukan ialah menjaga pemakanan saya.Saya pastikan saya makan mengikut masa yang ditetapkan.

Saya makan lebih kerap tapi dalam kuantiti yang sedikit. Oleh sebab saya mempunyai masalah tekanan darah rendah saya tidak melakukan senaman yang kerap . Saya hanya melakukan senaman ringan antara 10-15 minit  sehari  (2-3 kali seminggu) .

Saya juga ada mengambil supplement yang berasaskan soya.Bagi yang mempunyai alahan mungkin supplement berasaskan soya tidak sesuai untuk korang. Jadi sebelum mengambil apa-apa supplement minta lah nasihat doktor.Lagi-lagi bagi korang menyusukan bayi.

Menu harian saya sangat simple dan mudah. 

Pagi :  susu soya - mee /meehon /nasi- buah sengkuang (paling kerap saya makan)

Tengahari : Air putih- Nasi - sayur hijau -tauhu/tempe- ikan - mangga

Petang:  kuih - susu soya - Sengkuang -

Malam :  Roti (burger/sandwich/kadang2 cuma sapu butter je) - Milo (lewat malam)

Diet yang saya buat ni saya amalkan lebih 8 bulan.Sebab yang saya masih  ingat lagi, bila anak saya dah belajar berjalan (9 bulan ) saya ubah diet saya . Sebab masa tu berat dah naik ke 50kg.

Walaupun masa tu berat dah 50kg tapi tekanan darah belum ok..Doktor suruh saya lebihkan daging, makanan laut..Mujur lah saya ni tak de alahan dengan makanan laut.jadi mudah la bagi saya waktu tu.

Diet saya mungkin tak sesuai untuk korang.Jadi korang kena tahu makanan apa yang boleh naikkan berat badan korang.Macam saya kalau makan benda yang ada soya memang boleh naik berat badan..Ada yang makan soya tak jadi apa pun..kan??

Jadi pesanan saya untuk korang yang berat turun mendadak selepas bersalin  sampai kan dah makan macam biasa pun tetap berat tak naik, cuba lah ubah diet korang.Banyak kan ambil makanan yang tinggi protein dan kena ada karbohidrat jugak.

Lepas tu gula pun kena ambil..Jangan abaikan gula terus..ada orang langsung tak ambil gula walaupun dalam buah.. sebab tu berat tak naik2..Tapi jangan lah melebih-lebih pulak..Kena tahu had nya.

Ok..tu je..

sekian..






Comments

  1. Uihhh ringan sgt tuh 43..kakak hari tu 47 dari 68kg..hihi

    ReplyDelete
  2. BERAT PUN PERLU SEIMBANG DGN BANGUN TUBUH BADAN YA

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …