Sunday, 18 March 2018

PERTAMA KALI JADI IBU BERAT TURUN MENDADAK.APA YANG PERLU DILAKUKAN?




"..anak saya dah umur 6 bulan tapi berat badan  makin turun dan BMI kurang. .Nak buat macam mana?"

Pengalaman saya pertama kali menjadi ibu memang sangat-sangat mencabar.Saya percaya bukan saya sahaja yang melalui proses yang sukar sewaktu pertama kali menjadi ibu 11 tahun yang lalu.

Menyesuaikan diri  dengan bayi dan ianya mengubah 100 % rutin harian saya  membuatkan kadang-kadang saya kekurangan rehat dan lebih merisaukan saya ialah berat badan berkurangan hingga mencecah 43kg sahaja.

Ianya adalah berat yang tidak sesuai untuk saya yang mempunyai ketinggian 157cm. Kekurangan berat badan yang banyak membuatkan belakang saya kerap sakit dan mengalami tekanan darah rendah.

Sebelum saya hamil berat saya hampir 60kg,Jadi boleh bayangkan berapa Kg berat saya yang hilang.?

Saya tak berikan anak saya susu badan dan kerana itu penurunan berat badan yang mendadak agak merisaukan saya.

Alhamdulillah, masalah saya ni tak berlarutan.Selepas anak saya mencecah umur setahun berat badan saya mulai naik seperti biasa.

Apa yang saya lakukan ialah menjaga pemakanan saya.Saya pastikan saya makan mengikut masa yang ditetapkan.

Saya makan lebih kerap tapi dalam kuantiti yang sedikit. Oleh sebab saya mempunyai masalah tekanan darah rendah saya tidak melakukan senaman yang kerap . Saya hanya melakukan senaman ringan antara 10-15 minit  sehari  (2-3 kali seminggu) .

Saya juga ada mengambil supplement yang berasaskan soya.Bagi yang mempunyai alahan mungkin supplement berasaskan soya tidak sesuai untuk korang. Jadi sebelum mengambil apa-apa supplement minta lah nasihat doktor.Lagi-lagi bagi korang menyusukan bayi.

Menu harian saya sangat simple dan mudah. 

Pagi :  susu soya - mee /meehon /nasi- buah sengkuang (paling kerap saya makan)

Tengahari : Air putih- Nasi - sayur hijau -tauhu/tempe- ikan - mangga

Petang:  kuih - susu soya - Sengkuang -

Malam :  Roti (burger/sandwich/kadang2 cuma sapu butter je) - Milo (lewat malam)

Diet yang saya buat ni saya amalkan lebih 8 bulan.Sebab yang saya masih  ingat lagi, bila anak saya dah belajar berjalan (9 bulan ) saya ubah diet saya . Sebab masa tu berat dah naik ke 50kg.

Walaupun masa tu berat dah 50kg tapi tekanan darah belum ok..Doktor suruh saya lebihkan daging, makanan laut..Mujur lah saya ni tak de alahan dengan makanan laut.jadi mudah la bagi saya waktu tu.

Diet saya mungkin tak sesuai untuk korang.Jadi korang kena tahu makanan apa yang boleh naikkan berat badan korang.Macam saya kalau makan benda yang ada soya memang boleh naik berat badan..Ada yang makan soya tak jadi apa pun..kan??

Jadi pesanan saya untuk korang yang berat turun mendadak selepas bersalin  sampai kan dah makan macam biasa pun tetap berat tak naik, cuba lah ubah diet korang.Banyak kan ambil makanan yang tinggi protein dan kena ada karbohidrat jugak.

Lepas tu gula pun kena ambil..Jangan abaikan gula terus..ada orang langsung tak ambil gula walaupun dalam buah.. sebab tu berat tak naik2..Tapi jangan lah melebih-lebih pulak..Kena tahu had nya.

Ok..tu je..

sekian..






2 comments:

  1. Uihhh ringan sgt tuh 43..kakak hari tu 47 dari 68kg..hihi

    ReplyDelete
  2. BERAT PUN PERLU SEIMBANG DGN BANGUN TUBUH BADAN YA

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)