Friday, 30 March 2018

KENAPA WARNA-WARNA PASTEL JADI PILIHAN WANITA

Warna-warna pastel menjadi kegemaran ramai sejak pertengahan tahun 2010. Sebelum itu warna-warna pastel kurang menjadi pilihan dan kurang diberi perhatian. Malah ada yang tak tahu pun kewujudan warna-warna pastel.



Tapi sekarang warna-warna pastel menjadi pilihan utama , terutamanya wanita disebabkan warna pastel bersifat lembut dan menenang kan.

Warna pastel datang dari berbagai warna .. Biru, merah, hijau dan sebagainya. Warna pastel di gambarkan sebagai warna yang hampir kepada warna neutral , milky ,dan kurang kandungan kromatik yang kuat .

Warna pastel bukan lah warna baru.Kalau diluar-luar negara , sejak tahun 80 an lagi ramai pereka yang menghasilkan pakaian dar warna-warna pastel.Contohnya dalam siri Miami Vice, watak utamanya iaitu James ada menggayakan T-shirt berwarna pastel bersama suit .

Namun semakin lama warna-warna pastel semakin bertambah dan semakin di gayakan dia mana-mana sahaja sehingga lah ada yang menggunakan nya untuk majlis-majlis seperti Gaun perkahwinan.

Ada 3 cara terbaik untuk menggayakan fesyen dengan warna pastel.

1- Gaun labuh/jubah
Trend berjubah bagi wanita malaysia sekarang memang sangat meluas. Dimana-mana sahaja jubah digayakan .Jika dulu jubah hanya di pakai dimajlis-majlis melibatkan keagamaan tapi sekarang dengan ada nya warna-warna pastel jubah boleh dipakai untuk beriadah juga.



2- Blous  pendek dan labuh
Blous pendek dengan warna pastel akan membuatkan kita nampak lebih muda dan sedap mata memandang. Ianya sesuai digayakan ke pejabat dan majlis-majlis tertutup.

Begitu juga dengan blous yang labuh yang sesuai untuk golongan muslimah . Si pemakai akan nampak lebih ayu dan sopan.

3- Seluar panjang
Jika sebelum ini korang hanya gayakan jeans dengan fabrik denim dengan warna biru dan hita apa kata cuba pulak kenakan seluar panjang dengan warna pastel.

Warna pastel pink dan biru amat sesuai digayakan untuk seluar panjang.Kenakan juga pilihan warna pastel yang sesuai untuk baju dan tudung.

Dah ada koleksi pakaian dengan warna pastel? kalau belum boleh la dapatkan sekarang  . Trend warna pastel ni dijangka akan semakin meluas . Bukan sahaja untuk pakaian malah bag, kasut dan aksesori wanita juga semakin banyak yang menggunakan warna pastel.

sekian.


8 comments:

  1. Trend warna pastel ni mmg menjadi tarikan sbb warna dia yg lembut...kadang-kadang pastel kalau jadikan corak ombre pun cantik..warna yg menarikk!

    ReplyDelete
  2. saya suka kek dengn warna2 pastel,nampak macam sedap je

    ReplyDelete
  3. warna warna pastel memang sentiasa menjadi pilihan utama sebba warnay yang cantik dan lembut

    ReplyDelete
  4. TB sememang nya kurang gemar pakai kaler pastel..tapi bila tengok kawan2 atau artis pakai kaler2 pastel ni.. nampak lembut je.. nampak cantik jee.. TB sendori terasa nak cuba.. selalu TB pilih yang gelap2 aje.. ni bila baca entri ni rasa nak try kaler pastel plak. nak pulak tengok shawl tersusun macam dalam gambar tu.. geram pulak rasa .. haha

    ReplyDelete
  5. Warna pastel ni memang makin trend, apa beza warna pastel dgn warna lembut.? Zira suka warna2 lembut

    ReplyDelete
  6. Cik en suka pastel tp pekerjaan buat cik en xleh pakai baju2 jenis cmni. Hiii..

    ReplyDelete
  7. Diakui warna pastel memang lembut & menarik perhatian. Tapi kita rasa macam tak sesuai dengan diri sendiri. Haha.

    ReplyDelete
  8. warna-warna yang lembut lebih disukai kerana ianya lebih tenang dilihat.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();