Skip to main content

KENAPA WARNA-WARNA PASTEL JADI PILIHAN WANITA

Warna-warna pastel menjadi kegemaran ramai sejak pertengahan tahun 2010. Sebelum itu warna-warna pastel kurang menjadi pilihan dan kurang diberi perhatian. Malah ada yang tak tahu pun kewujudan warna-warna pastel.



Tapi sekarang warna-warna pastel menjadi pilihan utama , terutamanya wanita disebabkan warna pastel bersifat lembut dan menenang kan.

Warna pastel datang dari berbagai warna .. Biru, merah, hijau dan sebagainya. Warna pastel di gambarkan sebagai warna yang hampir kepada warna neutral , milky ,dan kurang kandungan kromatik yang kuat .

Warna pastel bukan lah warna baru.Kalau diluar-luar negara , sejak tahun 80 an lagi ramai pereka yang menghasilkan pakaian dar warna-warna pastel.Contohnya dalam siri Miami Vice, watak utamanya iaitu James ada menggayakan T-shirt berwarna pastel bersama suit .

Namun semakin lama warna-warna pastel semakin bertambah dan semakin di gayakan dia mana-mana sahaja sehingga lah ada yang menggunakan nya untuk majlis-majlis seperti Gaun perkahwinan.

Ada 3 cara terbaik untuk menggayakan fesyen dengan warna pastel.

1- Gaun labuh/jubah
Trend berjubah bagi wanita malaysia sekarang memang sangat meluas. Dimana-mana sahaja jubah digayakan .Jika dulu jubah hanya di pakai dimajlis-majlis melibatkan keagamaan tapi sekarang dengan ada nya warna-warna pastel jubah boleh dipakai untuk beriadah juga.



2- Blous  pendek dan labuh
Blous pendek dengan warna pastel akan membuatkan kita nampak lebih muda dan sedap mata memandang. Ianya sesuai digayakan ke pejabat dan majlis-majlis tertutup.

Begitu juga dengan blous yang labuh yang sesuai untuk golongan muslimah . Si pemakai akan nampak lebih ayu dan sopan.

3- Seluar panjang
Jika sebelum ini korang hanya gayakan jeans dengan fabrik denim dengan warna biru dan hita apa kata cuba pulak kenakan seluar panjang dengan warna pastel.

Warna pastel pink dan biru amat sesuai digayakan untuk seluar panjang.Kenakan juga pilihan warna pastel yang sesuai untuk baju dan tudung.

Dah ada koleksi pakaian dengan warna pastel? kalau belum boleh la dapatkan sekarang  . Trend warna pastel ni dijangka akan semakin meluas . Bukan sahaja untuk pakaian malah bag, kasut dan aksesori wanita juga semakin banyak yang menggunakan warna pastel.

sekian.


Comments

  1. Trend warna pastel ni mmg menjadi tarikan sbb warna dia yg lembut...kadang-kadang pastel kalau jadikan corak ombre pun cantik..warna yg menarikk!

    ReplyDelete
  2. saya suka kek dengn warna2 pastel,nampak macam sedap je

    ReplyDelete
  3. warna warna pastel memang sentiasa menjadi pilihan utama sebba warnay yang cantik dan lembut

    ReplyDelete
  4. TB sememang nya kurang gemar pakai kaler pastel..tapi bila tengok kawan2 atau artis pakai kaler2 pastel ni.. nampak lembut je.. nampak cantik jee.. TB sendori terasa nak cuba.. selalu TB pilih yang gelap2 aje.. ni bila baca entri ni rasa nak try kaler pastel plak. nak pulak tengok shawl tersusun macam dalam gambar tu.. geram pulak rasa .. haha

    ReplyDelete
  5. Warna pastel ni memang makin trend, apa beza warna pastel dgn warna lembut.? Zira suka warna2 lembut

    ReplyDelete
  6. Cik en suka pastel tp pekerjaan buat cik en xleh pakai baju2 jenis cmni. Hiii..

    ReplyDelete
  7. Diakui warna pastel memang lembut & menarik perhatian. Tapi kita rasa macam tak sesuai dengan diri sendiri. Haha.

    ReplyDelete
  8. warna-warna yang lembut lebih disukai kerana ianya lebih tenang dilihat.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …