Skip to main content

KAJI SELIDIK MENDEDAHKAN SUAMI ADALAH PENYEBAB ISTERI MERASA STRESS. ANAK BUKAN PUNCA UTAMA

Hi semua..

Tugas sebagai isteri bukan sahaja terhad di dalam rumah. Selagi memegang status sebagai isteri selagi itu lah status itu akan dibawa walau kemana sahaja. Seringkali isteri akan diuji dengan berbagai keadaan dan ketika itu lah kesabaran dan kekuatan mental isteri teruji. Ini menyebabkan ada isteri yang mengalami stress 

Bila bercakap tentang stress pada isteri ramai yang fikir anak-anak adalah punca isteri menjadi stress. Mengikut kaji selidik yang dijalan kan oleh Today.com , majoriti golongan isteri mengalami stress disebabkan suami bukan nya kerana anak.



Mengejut kan tak??tapi kalau difikir2 kan balik memang betul pun..

Contohnya bila anak kita tengah melasak kat shopping mall..Kita tengok jadi stress..kan??sebenarnya kita stress tu bukan sebab anak melasak tapi sebab si ayah tu biar je anak tu..Dia tunggu kita yang pi kejar anak..

Stress tau tak??

hahahha

Contoh lain bila isteri baru lahir kan anak..

Kita sebagai isteri memang kena banyak berehat.Anak kat sebelah kita pulak asyik menangis, asyik nak menyusu sampai kita tidur tak nyenyak.

Pusing kanan bersepah, pusing kiri baju tak berlipat. Kan bagus kalau suami tolong buatkan kerja2 rumah. Mesti kita tak stress..

Macam tu jugak la kalau dapat pulak suami yang suka berpoya-poya dan tak tahu nak jaga keluarga.Bertambah la stress nya hidup..

Tapi bayang kan kalau , walaupun anak melasak , anak baru lahir, anak mengamuk, tapi suami segera bertindak, membantu, memujuk , menguruskan apa yang perlu dah tentu para isteri tak stress...

Betul????


 Kaji selidik yang dilakukan oleh today.com melibatkan 7 ribu ibu-ibu di Amerika Syarikat pada tahun 2013. Daripada jumlah tersebut memperlihatkan keputusan , rata-rata isteri mengalami stress tahap 8.5 dari 10, dan sebanyak 46% hanya disebabkan suami.

Dalam setiap survey tersebut terdapat banyak pendapat yang diberikan oleh para isteri berkaitan suami mereka.

"Kami berdua bekerja sepenuh masa, dan kami berusaha membahagikan  waktu untuk anak-anak, tapi jelas hanya saya lebih risau dan cemas apabila sesuatu terjadi pada anak ..." - Deno Fleno-

"Walaupun mempunyai suami, tapi nampaknya semua urusan rumahtangga dan kerja-kerja rumah diuruskan oleh saya sendiri." -Responden- 

Tapi yang jelasnya , walaupun suami tu yang buat isteri stress tapi sebenarnya suami juga lah penawar nya yang mampu membahagiakan isteri.


sekian..

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …