Wednesday, 28 February 2018

RESEPI POP CORN CARAMEL SEDAP , RANGUP DAN PALING MUDAH

Popcorn memang sangat digemari tak kira kanak-kanak dan juga orang dewasa. Kalau dulu popcorn ni cuma ada perisa caramel je. Tapi sekarang dah dipelbagaikan rasa popcorn tu supaya lebih ramai yang dapat menikmati popcorn dengan perisa kegemaran masing-masing.

Ramai yang lebih suka kan popcorn yang rangup dan cara membuatnya sebenarnya tidak la susah pun.

Bagi kebanyakan ibu-ibu popcorn boleh la dikatakan sebagai snek untuk anak-anak yang sangat mudah disediakan . Kalau dah tak de apa sangat nak di jamu , buat je popcorn. 

Lepas tu letak la perisa apa yang anak-anak kita suka.Bagi orang dewasa mungkin lebih suka kan popcorn  perisa keju ataupun yang berempah.Untuk kanak-kanak perisa caramel, strawberry atau pun untuk lebih sihat cukup popcorn kosong yang tak disalut apa-apa perisa.

Macam anak saya ni kadang2 dia nak makan popcorn yang tak di letak kan apa-apa perisa. Tapi masa masak jagung tu kena guna mentega yang ada garam atau kalau tak de butter guna majerin je.

resepi popcorn rangup, sedap dan mudah

Biji jagung untuk buat popcorn ni korang boleh dapatkan di pasaraya . Ada dibahagian kacang-kacang yang timbang tu.Harga nya tak mahal pun.Sekilo dalam rm7 je harga dia.. 

Saya selalunya beli tak sampai sekilo pun..Ini pun dah cukup banyak.Dalam setengah kilo boleh buat 4 bekas besar. 

Baru-baru ni letak gambar Popcorn di instagram ramai adik2 ni tertanya2 resepi nak buat Popcorn ni.Kalau diaorang tau betapa senang nya buat popcorn mesti diaorang menyesal tanya.Hahahah..

So hari ni kita nak ajar macam mana nak buat popcorn perisa caramel. 

Sebelum tu jom tengaok bahan-bahan unmtuk buat Popcorn Perisa Caramel yang rangup sedap dan paling mudah.

Bahan-Bahan

2 genggam biji jagung
1 sudu majerin/ butter

caremal
3 sudu besar gula
2 sudu  majerin


Cara-Caranya:

1-Dengan api sederhana besar panaskan majerin dalam kuali atau periuk.Korang boleh masuk kan sedikit pewarna yang korang suka. saya masuk kan warna biru..

2- Pastikan kuali atau periuk tu ada penutup .Bila majerin dah cair masuk kan biji jagung.Kemudian tutup kuali atau periuk .


resepi popcorn rangup, sedap dan mudah

3- Kuali kena betul-betul panas..kalau tidak lambat la jagung tu nak meletop.

Ye!!jagung akan meletop-letop masa dia terbuka.Jadi sebab tu kita kena pastikan kuali di tutup.Masa tu boleh dengar la bunyi jagung tu melompat2 dalam kuali .

4- Bila bunyi meletop tu dah habis boleh la tutup api dan pindahkan popcorn ke dalam bekas lain.

Sekarang kita nak buat caramelnya pula.

5- Dalam periuk atau kuali yang sama masuk kan gula bersama majerin. dengan api perlahan masak hingga gula cair.

Mungkin ambil masa lama sikit sebab kita guna api perlahan je.

Korang boleh juga kalau nak buat caremal ni dengan mula kan dulu buat gula hangus tapi saya tak mahir buat gula hangus sebab selalu terlupa dan sudahnya gula jadi hangus.Kalau gula hangus rasanya nanti akan jadi pahit dan dah tak sedap.

6 - Bila gula dan majerin dah cair, tutup api dan boleh la masuk kan popcorn dan gaul sebati.Hati2 jangan sampai caramel tu terkena jari..sakit tau..Dah banyak kali jari saya melecur sebab kena caramel .heheh


resepi popcorn rangup, sedap dan mudah

Macam ni lah rupa popcorn yang sudah siap disalut caramel. Gambar diatas ni saya da masuk kan sedikit pewarna biru..dan popcorn di bawah ni yang tak letak apa-apa pewarna.

resepi popcorn rangup, sedap dan mudah

Ada orang kata masa langkah  no 1 tu korang boleh letak kan soda bikarbonat untuk buat popcorn lebih rangup.Tapi yang saya buat ni tak payah letak soda bikarbonat pun dah cukup rangup.

Tapi kalau korang nak try letak boleh je cuba..Tak rugi pun . 

selamat mencuba.

11 comments:

  1. jimat buat macam ni..kalau beli kat luar , tak cukup skeluarga makan.

    ReplyDelete
  2. wah kak diana..tq ye sharing.boleh try ni

    ReplyDelete
  3. Best kan? Sally tak rajin, kakak la biasa buat..siap buat butterscotch lg..hahaha

    ReplyDelete
  4. kita dh penah buat time bosan... Pnh mse tu lupa tutup... Abis terabur..dhla tgglkn dpur jp amik hp..hahaa.. Nnti free nk buat la lg..

    ReplyDelete
  5. Sedap pulak tgk kak popcorn.. Biasa kalau ank buah beli zaza yg tumpang sekaki.. Sng je nk buat..lain kali blh la try :)

    ReplyDelete
  6. haaa.. sedapnya terliur .. TB pernah buat popcorn gak tapi guna pemanggang ajaib.. letak sikit je sekali buka ..haaa. termuntah keluar popcornnya dari pemanggang ajaib tu hahaha

    ReplyDelete
  7. Hahh...lepas nih cari jagung dan buat sendirila.sebelum nih saya beli dekat kawan tpt kerja.sennag saja nak buat popcorn..xsusah mana pun...

    ReplyDelete
  8. sy nk try tp sy takut dgn letup2 tu... even goreng telur je da melompat kalu dia meletup hahaha

    ReplyDelete
  9. Wah letak strawberry tu sedap tak?
    Tak pernah cuba lagi! Masam manis Ker?

    ReplyDelete
  10. wah rajinnya buat,mesti sedap ni.Terima ye atas info yang bermanfaat nii

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();