Skip to main content

RESEPI CEKODOK PISANG YANG LEMBUT, GEBU , DAN SEDAP



Memandangkan buah pisang memang selalu ada kat rumah ni  jadi tak de masalah untuk buat kuih muih yang berasaskan pisang. Selalunya cekodok pisang adalah pilihan utama sebab anak saya memang suka cekodok pisang lagi-lagi cekodok pisang yang lembut dan gebu.

Petang-petang biasanya anak anak lebih suka kan kuih yang simple dan tak berat sangat. Kalau tak de kuih cukup la setakat goreng keropok. 

Tapi kalau ada pisang diaorang prefer kuih cekodok, pisang goreng atau pun kek pisang.Tengok la sampai bila diaorang nak jemu tu nanti.. Lama2 nanti pandai la dioarang minta benda lain pulak.hahah..

Saya gunakan macam-macam jenis pisang  untuk buat cekodok, kek pisang, lepas , atau kek pisang. Untuk kali ni saya gunakan pisang berangan.

Kalau pisang mas lagi sedap tapi susah nak jumpa pisang emas dan harganya pun mahal sikit la dari pisang berangan ni. Sebelum ni saya ada kongsikan resepi cekodok pisang yang sedap menggunakan pisang Raja. Boleh check resepinya nanti..

Untuk resepi cekodok pisang yang lembut dan gembu ni saya gunakan sesikat pisang. Ada dalam 18- 20 biji. Tepung tak boleh lebih sebab nanti takut cekodok jadi keras. .Dalam adunan ni saya langsung tak letak kan air.

Pisang tu dah cukup lembik dah jadi kalau letak air nanti tak gebu pulak..kan??Kalau ada yang pernah letak air dan cekodok tetap gebu boleh la share kat komen bawah ni.. Boleh la saya cuba buat jugak nanti.


Jom kita tengok resepi dan cara buat cekodok pisang yang lembut. gebu dan sedap . Bahan-bahan nya pun tak banyak dan cara membuatnya pun mudah sangat-sangat.

Bahan-bahan:

1 sikat pisang berangan ( 18- 20 biji )
2 sudu besar gula
secubit garam
1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
Minyak untuk menggoreng

Cara-Caranya..

Lecek pisang sampai hancur. Masuk kan gula , baking powder dan soda bikarbonat. kacau sekejap sampai sedikit berbuih.

Masuk kan tepung dan secubit garam. Kacau sebari sampai adunan jadi macam kat bawah ni.


Tak lembik sangat dan tak keras sangat..Agak2 boleh di jemput dengan jari tu dah cantik sangat dah tu..

Biarkan adunan dalam 10-15 minit. Kemudian panaskan minyak.Goreng dengan minyak yang banyak.Gunakan api yang kecil je.


Bila cekodok dah hitam2 manis, macam ni boleh la diangkat dan tos minyak nya.  Memang sedap cekodok ni bila dihidangkan di waktu petang..Tambah2 musim hujan sekarang ni memang layan la hidang cekodok pisang dengan kopi o..

Resepi Cekodok pisang ni bila kita goreng otomatik dia jadi bulat cantik je. Mungkin sebab adanya baking powder bersama soda bikarbonat tu.

Adunan tu kalau tak habis goreng boleh simpan dalam peti sejuk tau..Esok pagi kalau goreng dia tetap gebu dan lembut.

Selamat mencuba resepi cekodok pisang yang lembut , gebu dan sedap

sekian..

Comments

  1. faveret sangat dengan cekodok pisang ni...

    ReplyDelete
  2. mmg sodap nih... betul lah kalau ada boh soda bikarbonat ngn baking powder mmg jd lembut lain mcm, gebus gebas pun iya

    ReplyDelete
  3. Nampak pun macam sedap nie,boleh try resepi ni nanti.Terima kasih berkongsi maklumat.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …