Thursday, 8 February 2018

KENAPA GURU DI SEKOLAH TAK BOLEH MENGAJAR MURID ZAMAN SEKARANG DENGAN KEKERASAN MACAM DULU-DULU

KENAPA GURU DI SEKOLAH TAK BOLEH MENGAJAR MURID ZAMAN SEKARANG DENGAN KEKERASAN MACAM DULU-DULU Hari ni saya terbaca luahan seorang ibu yang mempunyai anak mengidap dyscalculia . Dyscalculia ialah ketidakmampuan belajar spesifik atau kesulitan dalam matematik atau dalam pengiraan.Menurut ibu tersebut anaknya dimarahi guru disekolah kerana salah dalam pengiraan latihan matematik. Malah guru tersebut juga mengetuk kepala anak nya.

guru ketuk kepala murid pengidap dyscalculia


Menurut ibu tersebut mungkin gurunya tidak tahu keadaan sebenar anaknya . Tapi perlukah sampai ketuk kepala anak murid? Bagi saya ianya satu tindakan yang tidak wajar dilakukan oleh seorang guru.Saya bukan seorang guru tapi saya tahu betapa tertekan nya apabila apa yang diajar berulang kali tapi anak murid kita tak faham.

Tambahan pulak bukan satu kelas tu saja yang guru nak kena bagi perhatian. Tapi pengalaman saya mengajar anak-anak dan saya pernah mengajar tuisyen, apabila kita gunakan kekerasan agak susah anak nak terima apa yang kita ajar. Tapi kalau di terangkan dengan baik mereka mudah menerimanya.

Guru kena terima kenyataan dalam satu kelas tu bukan semua anak murid pandai-pandai dan faham apa yang diajar. Kenapa nak buat diri sendiri stress dengan keadaan murid yang tak faham apa yang diajar sedangkan masih ramai lagi yang paham apa yang kita ajar. Maaf kalau apa yang saya tulis ni agak mementingkan diri tapi hidup kita ni jangan lah asyik menambah masalah hanya sebab orang lain.Guru pun kena jaga diri sendiri jugak.

Bila ada luahan ibu bapa macam puan Syazwani mesti lah ada  yang akan kata ..

"saya dulu lagi teruk kena..cara tu akan buat anak kita lebih pandai,..."

"saya dulu cikgu denda ketuk dengan pembaris.. anggap je tu sebagai pengajaran untuk anak2"

Jujur nya saya tak suka dengan pendapat-pendapat macam ni.Kita sekarang bukan di zaman 80an atau 90 an..Guru-guru dulu tak di dedahkan dengan kesan jangka panjang bila mereka mengajar dengan menggunakan kekerasan.

Kalau ada yang kata "...saya ni dulu kena hukum macam-macam,,sekarang dah pandai .." pandai saja tak guna kalau otak kaki membelit, kaki buli orang dan dalam diri tu penuh dengan sifat ganas dan baran.

Yang baik dan jadi orang tu ada segelintir je.

kesan guna kekerasan pada anak-anak


Tengok saja lah sekarang ni..Mereka yang berusia 30 an, 40an , ada yang jadi pengganas, ada yang jadi perompak, ada yang mendera anak sampai anak mati, ada yang buang mak ayah hanya sebab harta.. Umur 40 masih menonton video lucah, masih berkata kesat dan kasar..Mereka jadi macam tu bukan saja sebab diri mereka sendiri yang nak jadi begitu tapi juga sebahagian nya adalah kesan dari didikan yang tidak betul.

Kalau mak ayah dah berperangai kasar dan ganas macam ni, bayangkan pulak macam mana anak-anak mereka  membesar dalam keadaan macam tu.? Tak ke besar nanti macam tu juga perangai anak-anak nya.?

Saya tak kata punca nya sebab cikgu marah dan guna kekerasan masa sekolah dulu tapi mungkin juga sifat ganas dan tak de moral tu adalah disebabkan persekitaran mereka pun macam tu jugak.Tak kiralah mungkin didikan macam  tu datangnya dari sekolah atau pun dari rumah dan mungkin juga dari rakan-rakan yang terdedah dengan keganasan .

Kita hantar anak ke sekolah bukan semata-mata nak dia pandai dalam akedemik tapi kita juga nak anak kita seronok dengan persekitaran , dengan kawan-kawan dan guru-guru.Sebab dari sini lah yang akan menentukan apa anak kita nak jadi bila besar nanti. Sama ada nak jadi orang baik2 atau sekadar nak jadi pandai saja.




Bagi saya pendidikan bermula dari Sekolah dan Rumah. Kedua-duanya memberi kesan yang besar pada anak kita. Dulu boleh la kita fikir pendidikan bermula dari rumah je..Sekarang tak lagi..Sekarang pendidikan bermula dari rumah dan sekolah.Sebab masa anak kita kat rumah dan sekolah sama panjang je tempohnya.Anak kita balik rumah semata2-mata untuk makan, mandi , solat  dan mengaji..kat sekolah pulak anak kita bermain , bersosial , belajar dan macam-macam lagi.

Jadi jangan pandang ringan tentang cara didikan disekolah ni.. Berubah lah demi masa depan kanak-kanak yang lebih cemerlang bukan saja dalam akedemik malah  juga dalam kehidupan sosial mereka. Kita berharap 20 , 30 tahun lagi tak de lagi keganasan dan kekerasan digunakan . tak de lagi keluar berita  lelaki 40 tahun di tahan dera anak sampai mati,pengganas usia 40 tahun di tahan polis, lelaki 45 tahun mengamuk di jalan...


sekian..

1 comment:

  1. Anak-anak mungkin akan benci pada guru dan tak menghormati orang lain.Apa yang anak-anak lihat ,dengar dan rasa akan mereka simpan dan menjadi dalam ingatan mereka.Anak-anak mungkin akan terikut dengan perkara sedemikian.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();