Skip to main content

GELARAN MAKCIK BAWANG DI SOSIAL MEDIA. PATUT ATAU TIDAK?

Budaya menggelarkan orang dengan macam-macam gelaran ni saya ingatkan ada masa saya kecil2 dulu je.. Kalau orang tu suka tidur dia gelarkan "Mat Lena.." .. dan macam2 lagi la gelaran yang orang bagi berdasarkan sikap dan mungkin fizikal seseorang tu

Rupanya tabiat ni ada sampai sekarang . Terkini gelaran Makcik Bawang, pakcik bawang, adik bawang , abang bawang.. habis satu keluarga jadi bawang,

Tak tahu la gelaran ni merujuk kepada apa. Sebab kat sosial media ni semua kau buat , kau tulis..semuanya dikaitkan dengan bawang..

Tulis isu artis, ke, isu politik ke, isu sosial ke, isu jenayah ke, semua di cop sebagai makcik pakcik bawang.

Habis tu kau nak gunakan sosial media ni hanya untuk cari kekasih dan buat hubungan sulit je ke?Dah semua benda kita tak boleh bagi pendapat dan pandangan, sebab di cop sebagai makcik pakcik bawang.

Saya setuju dengan komen dari Sahabat facebook saya ni..Orang ramai menggunakan gelaran ni pada tempat yang salah..




Nampak kolot sangat la orang yang suka menggelarkan orang dengan macam2 gelaran tak baik ni..Nampak kurang didikan dan kurang bersosial.

Kalau siapa2 perasan la saya memang tak gunakan gelaran ni untuk siapa2 pun..Sebab bagi saya semua orang ada hak bersuara..Tak guna kita menidak kan hak orang lain dengan bagi gelaran macam2 pada orang.

Kau rasa dengan menggelarkan orang dengan gelaran makcik pakcik bawang ni akan buat kau nampak baik ke??tak la..saya selalu nampak orang yang bagi gelaran ni kat orang lain sebagai orang yang kolot dan tak tahu apa itu sosial media..Mungkin dia baru guna sosial media kot..

Kenapa nak gelar-gelarkan orang dengan macam2 gelaran. Adakah rasa diri tu dah cukup sempurna untuk gelarkan orang dengan macam2 gelaran tak baik? Perangai masuk rumah orang tak bagi salam macam komen bawah ni pun boleh tak kalau kita kata sejenis perangai makcik pakcik bawang??



Jadi sebelum nak mengata orang baik cermin2 diri tu dulu.Kita ni manusia je..

Tapi saya perasan ramai rakan blogger saya tak gunakan istilah makcik pakcik bawang ni..👍👍👍👍 

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …