Saturday, 24 February 2018

GELARAN MAKCIK BAWANG DI SOSIAL MEDIA. PATUT ATAU TIDAK?

Budaya menggelarkan orang dengan macam-macam gelaran ni saya ingatkan ada masa saya kecil2 dulu je.. Kalau orang tu suka tidur dia gelarkan "Mat Lena.." .. dan macam2 lagi la gelaran yang orang bagi berdasarkan sikap dan mungkin fizikal seseorang tu

Rupanya tabiat ni ada sampai sekarang . Terkini gelaran Makcik Bawang, pakcik bawang, adik bawang , abang bawang.. habis satu keluarga jadi bawang,

Tak tahu la gelaran ni merujuk kepada apa. Sebab kat sosial media ni semua kau buat , kau tulis..semuanya dikaitkan dengan bawang..

Tulis isu artis, ke, isu politik ke, isu sosial ke, isu jenayah ke, semua di cop sebagai makcik pakcik bawang.

Habis tu kau nak gunakan sosial media ni hanya untuk cari kekasih dan buat hubungan sulit je ke?Dah semua benda kita tak boleh bagi pendapat dan pandangan, sebab di cop sebagai makcik pakcik bawang.

Saya setuju dengan komen dari Sahabat facebook saya ni..Orang ramai menggunakan gelaran ni pada tempat yang salah..




Nampak kolot sangat la orang yang suka menggelarkan orang dengan macam2 gelaran tak baik ni..Nampak kurang didikan dan kurang bersosial.

Kalau siapa2 perasan la saya memang tak gunakan gelaran ni untuk siapa2 pun..Sebab bagi saya semua orang ada hak bersuara..Tak guna kita menidak kan hak orang lain dengan bagi gelaran macam2 pada orang.

Kau rasa dengan menggelarkan orang dengan gelaran makcik pakcik bawang ni akan buat kau nampak baik ke??tak la..saya selalu nampak orang yang bagi gelaran ni kat orang lain sebagai orang yang kolot dan tak tahu apa itu sosial media..Mungkin dia baru guna sosial media kot..

Kenapa nak gelar-gelarkan orang dengan macam2 gelaran. Adakah rasa diri tu dah cukup sempurna untuk gelarkan orang dengan macam2 gelaran tak baik? Perangai masuk rumah orang tak bagi salam macam komen bawah ni pun boleh tak kalau kita kata sejenis perangai makcik pakcik bawang??



Jadi sebelum nak mengata orang baik cermin2 diri tu dulu.Kita ni manusia je..

Tapi saya perasan ramai rakan blogger saya tak gunakan istilah makcik pakcik bawang ni..👍👍👍👍 

No comments:

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();