SAWAN TANGIS - BAYI BARU LAHIR MENANGIS TAK KIRA MASA DALAM TEMPOH YANG LAMA

Assalamualaikum..




SAWAN TANGIS - BAYI BARU LAHIR MENANGIS TAK KIRA MASA DALAM TEMPOH YANG LAMA Pernah tak baca pengalaman saya menghadapi anak yang kena sawan tangis?Kalau belum baca boleh baca di sini. Maisara:Sawan Tangis .  Sawan tangis ni keadaan di mana anak kita yang baru lahir menangis tak henti-henti sampai beberapa jam.

Saya sangat memahami perasaan dan keadaan bila ada ibubapa  yang mengadu anaknya menangis tak henti-henti sejak lahir walaupun usia dan lebih sebulan.Ada yang sampai dah setahun anak masih lagi menangis setiap malam sampai ke pagi.Ada yang menangis dari pagi sampai ke petang.






Semalam saya kongsikan sikit pengalaman saya menghadapi anak yang terkena sawan tangis selepas saya tonton satu video di instagram Dato Alif Syukri apabila anak kecil jagaan nya , Qayyum menangis sejak lahir sampai la sekarang.


Saya tak tahu usia Qayyum ni tapi saya agak usianya belum masuk 3 bulan.Tapi Dato Alif dan isterinya sangat risau dengan keadaan anak mereka yang suka menangis tak henti-henti.

Macam tu jugak la keadaan anak saya dulu.Nak kata ada penyakit , dah buat pemeriksaan kesihatan.Dia memang sihat.

Saya dan suami ikut setiap tips dan petua yang orang bagi. Apa yang tak bercanggah dengan agama memang kami ikut dan buat.Tapi tak berhasil pun.Antara tips dan petua yang kami buat supaya anak tak menangis:-

- Pastikan anak dalam keadaan selesa
     -beri baju yang tak mudah buat dia berpeluh
     -suasana yang senyap
     -Elak kan penggunaan losyen atau krim kulit

- Pastikan anak tidak dalam keadaan lapar
-lakukan urutan pada badan  bayi selepas mandi
-banyak kan berzikir ketika bagi anak tidur
-Letak anak di dada ketika dodoikan dia.


Selain dari tips dan petua kami juga jumpa dengan orang yang boleh ubati sawan tangis pada Maisara .Ada yang bagi air untuk mandi, ada yang bagi ayat untuk diletak kan diatas kepala masa tidur, ada juga yang bagi sirih untuk diletak kan dalam barut anak..Ada juga yang suruh tukar nama..

Kami anggap itu ujian dalam hidup kami, Walaupun banyak kali jugak saya menangis sambil suami dukung maisara ..hahahha..

Tapi yang peliknya dari Maisara lahir sampai umur dia 2 tahun, dia tak pernah demam, selsema atau batuk..kali pertama dia demam masa umur 2 tahun, itu lah demam paling teruk sebab dia muntah dan cirit .Mungkin sebab itu pertama kali kami berhadapan dengan keadaan di mana anak demam , jadi bagi kami ianya sangat-sangat teruk..ahahha..


Bagi ibu-bapa yang sedang melalui apa yang telah kami lalui jangan sedih dan kuatkan semangat.Menangis la kalau korang mahu.Minta lah bantuan orang lain untuk sama menjaga bayi korang tu.Suami dan saudara mara perlu sama-sama membantu .

Bahaya untuk siibu dan anak kalau hanya siibu yang baru lepas melahirkan anak, terpaksa menghadapi nya sorang-sorang.

sekian..


Post a comment

2 Comments

  1. Tq utk tips. Kte bru lps berpantang anak sulong. Baby bru nk masuk 2 bulan. Menangis time dye terprnjt tu ada tp dlm tmpoh yg lama sgt cm tu xda lg

    ReplyDelete
  2. Terima kasih untuk tips tu.Bagus untuk ibu bapa yang ada anak yang masih kecil.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)