Skip to main content

SAWAN TANGIS - BAYI BARU LAHIR MENANGIS TAK KIRA MASA DALAM TEMPOH YANG LAMA

Assalamualaikum..




SAWAN TANGIS - BAYI BARU LAHIR MENANGIS TAK KIRA MASA DALAM TEMPOH YANG LAMA Pernah tak baca pengalaman saya menghadapi anak yang kena sawan tangis?Kalau belum baca boleh baca di sini. Maisara:Sawan Tangis .  Sawan tangis ni keadaan di mana anak kita yang baru lahir menangis tak henti-henti sampai beberapa jam.

Saya sangat memahami perasaan dan keadaan bila ada ibubapa  yang mengadu anaknya menangis tak henti-henti sejak lahir walaupun usia dan lebih sebulan.Ada yang sampai dah setahun anak masih lagi menangis setiap malam sampai ke pagi.Ada yang menangis dari pagi sampai ke petang.






Semalam saya kongsikan sikit pengalaman saya menghadapi anak yang terkena sawan tangis selepas saya tonton satu video di instagram Dato Alif Syukri apabila anak kecil jagaan nya , Qayyum menangis sejak lahir sampai la sekarang.


Saya tak tahu usia Qayyum ni tapi saya agak usianya belum masuk 3 bulan.Tapi Dato Alif dan isterinya sangat risau dengan keadaan anak mereka yang suka menangis tak henti-henti.

Macam tu jugak la keadaan anak saya dulu.Nak kata ada penyakit , dah buat pemeriksaan kesihatan.Dia memang sihat.

Saya dan suami ikut setiap tips dan petua yang orang bagi. Apa yang tak bercanggah dengan agama memang kami ikut dan buat.Tapi tak berhasil pun.Antara tips dan petua yang kami buat supaya anak tak menangis:-

- Pastikan anak dalam keadaan selesa
     -beri baju yang tak mudah buat dia berpeluh
     -suasana yang senyap
     -Elak kan penggunaan losyen atau krim kulit

- Pastikan anak tidak dalam keadaan lapar
-lakukan urutan pada badan  bayi selepas mandi
-banyak kan berzikir ketika bagi anak tidur
-Letak anak di dada ketika dodoikan dia.


Selain dari tips dan petua kami juga jumpa dengan orang yang boleh ubati sawan tangis pada Maisara .Ada yang bagi air untuk mandi, ada yang bagi ayat untuk diletak kan diatas kepala masa tidur, ada juga yang bagi sirih untuk diletak kan dalam barut anak..Ada juga yang suruh tukar nama..

Kami anggap itu ujian dalam hidup kami, Walaupun banyak kali jugak saya menangis sambil suami dukung maisara ..hahahha..

Tapi yang peliknya dari Maisara lahir sampai umur dia 2 tahun, dia tak pernah demam, selsema atau batuk..kali pertama dia demam masa umur 2 tahun, itu lah demam paling teruk sebab dia muntah dan cirit .Mungkin sebab itu pertama kali kami berhadapan dengan keadaan di mana anak demam , jadi bagi kami ianya sangat-sangat teruk..ahahha..


Bagi ibu-bapa yang sedang melalui apa yang telah kami lalui jangan sedih dan kuatkan semangat.Menangis la kalau korang mahu.Minta lah bantuan orang lain untuk sama menjaga bayi korang tu.Suami dan saudara mara perlu sama-sama membantu .

Bahaya untuk siibu dan anak kalau hanya siibu yang baru lepas melahirkan anak, terpaksa menghadapi nya sorang-sorang.

sekian..


Comments

  1. Tq utk tips. Kte bru lps berpantang anak sulong. Baby bru nk masuk 2 bulan. Menangis time dye terprnjt tu ada tp dlm tmpoh yg lama sgt cm tu xda lg

    ReplyDelete
  2. Terima kasih untuk tips tu.Bagus untuk ibu bapa yang ada anak yang masih kecil.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …