Skip to main content

RESEPI MUDAH DAN SEDAP - PENGAT LABU PALING SEDAP

RESEPI MUDAH DAN SEDAP - PENGAT LABU PALING SEDAP Baru-baru ni mak di kampung bagi saya sebiji labu .Kata mak labu jenis panjang ni sedap kalau buat pengat labu. Labu yang  jenis panjang bukan jenis bulat tu..Lupa pulak nak ambil gambar labu tu ... Selalunya makan labu yang jenis bulat tapi kali ni dapat labu panjang pulak..Alhamdulillah..saya ni memang suka makan labu.

Saya pernah kongsikan resepi labu masak lemak sebelum ni.Boleh singgah dan mencuba resepi tu kalau korang pun peminat labu macam saya. :0

resepi pengat labu paling sedap

Kalau labu bulat tu boleh la bahagi dua . Sebelah buat pengat sebelah lagi buat masak lemak labu..Kan??Tapi sebab ni labu panjang, dan saiz nya tak besar kita fikir2 juga la nak masak apa..Mula-mula nak buat kek labu tapi tengok bahan kena letak susu tepung..Rumah saya ni bertahun dah tak minum susu tepung..hahahah

Kemudian terfikir nak buat bingka labu pulak.Padahal saya bukan penggemar bingka.So kita buat pengat labu je la..

Terus pesan kat suami , nak balik kerja nanti belikan sagu.Letak sagu lagi la best..Cara saya buat pengat labu ni mudah je.Labu ni pulak buah yang jenis cepat lembut.Lagi la senang nak membuat nya.

Yang tak boleh makan labu boleh la gantikan dengan benda lain seperti keledek, ubi kayu, pisang atau pun  nangka 

Cerita panjang pun tak guna kalau tak bagi resepi..kan??Ini dia resepi Pengat Labu - Resepi mudah dan sedap.




resepi pengat labu paling sedap

Bahan-bahan untuk Resepi Pengat Labu 


1 biji labu saiz sederhana
2 ketul gula kabung saiz sederhana
sedikit garam
sedikit kapur makan
1 helai daun pandan
2 sudu besar sagu.- basuh dan toskan.
1 cawan santan pekat campur dengan 1 cawan air.
1 cawan santan pekat (tak letak pun tak pe.



** kepekatan santan tu terserah la pada korang . saya sediakan 2 santan.satu santan yang dicampur dengan air, untuk dimasuk kan dalam labu ketika memasak,.Dan satu lagi santan pekat saya masuk kan 1 sudu ke dalam mangkuk semasa nak makan. Macam dalam gambar tau..


Cara-cara memasak pengat labu yang sedap


1- potong labu dan bersih kan.kemudian rendam labu bersama sedikit kapur makan selama 1 jam untuk buat labu tak hancur masa merebus.

selepas 1 jam tos kan labu dan masuk kan dalam periuk bersama 2 cawan air. Rebus sekejap sampai labu lembut (bukan hancur)

2- dalam periuk lain masuk kan 1 cawan air , gula kabung dan daun pandan yang di simpulkan.Masak sampai gula kabung cair.Tambah 1 cawan air lagi dan masuk kan sagu.Masak sampai sagu mengembang.

3- Masuk kan sedikit garam dan santan yang dicampur dengan 1 cawan air..kacau sampai santan masak.

4- masuk kan labu.. dan masak sekejap kemudian tutup api.Tak paayh tunggu mendidih pun.Tutup periuk kejap dama 15 minit boleh la dihidangkan.

5- masa nak makan senduk kan sikit santan pekat ke dalam pengat labu . yang ni tak letak pun tak pe kalau rasa dan cukup berlemak pengat labu korang tu.Tapi saya memang suka ,makan pengat atau bubur dengan cara macam ni.. 

resepi pengat labu paling sedap

Ada yang tak suka santan banyak tak payah la letak santan pekat masa nak makan tu.. Kadang2 kalau masak pengat saya tak letak kan santan pun masa memasak.

Saya masak guna air je.Bila dah mendidih terus tutup api..Nak makan nanti baru masuk kan santan..Tu citarasa masing-masing..Korang boleh cuba kalau nak. lagi rasa sedap tau..

selamat mencuba dan semoga resepi pengat labu ni bermanfaat untuk korang dan yang tersayang..


sekian..


Comments

  1. SEDAPNYA SERAWA LABU...BARU TAHU CARA MSK LETAK SANTAN MASA NK MKN..BOLH CUBA TKSH DI

    ReplyDelete
  2. tgk pun dh tau sedap lemak berkrim gitu... udahla labu tu mmg lemak berkrim msk apa pun sedap

    ReplyDelete
  3. Wah sedapnya.Tengok dah terliur belum rasa lagi.Memang lemak berkrim la.Terima kasih atas resepi tu.Boleh la cuba nanti.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …