Skip to main content

RESEPI KEK PISANG LEMBUT DAN GEBU


resepi kek pisang lembut dan gebu


RESEPI KEK PISANG LEMBUT DAN GEBU Minggu lepas dalam hujan lebat anak-anak ajak ke pasar malam.Nak kena juga bagi budak-budak ni rasa macam mana berjalan dalam hujan.Selagi tak rasa selagi tu la tak serik.Terus teringat sampai pasar malam nanti nak beli pisang sebab nak buat kek pisang yang lembut dan gebu.Resepi Kek pisang memang dah sedia ada.Mikhail suka kek pisang jadi cadangnya nak beli pisang emas .

Sebenarnya pasar malam tak la jauh pun..tepi rumah saya je.. Sebab tu anak-anak ajak.Dah terbau ayam goreng la, nuget la, apam balik, tu yang masing2 ajak jugak ke pasar malam.

Baru sampai kat tempat jual jagung masing2 dah ajak balik.HAhahaha...Tahu pun betapa siksa berjalan dalam hujan.Dengan nak kena pegang payung lagi..Nak kena mengelak lopak air, dengan angin kuat yang dah tempiaskan air hujan kat muka diaorang.Terus Mikhail kata.."ibu jom la balik..adik takut"

Huh!!lega..ingatkan berani sangat..harap lepas ni kalau hujan je diaorang tak ajak dah ke pasar malam.

Sempat lagi singgah ke satu gerai jual pisang ni.Angin kuat bertiup sampai terpelanting payung pakcik tu..Lagi seram la budak dua orang ni tengok..Si Kakak kata..

"tak pe la ibu..kakak jalan balik dulu la.."hahaha.

Berjaya beli sesikat pisang emas yang kita nak dengan harga hanya RM2.80 . Dalam satu ikat tu ada lah dalam 10 biji.Cukup la untuk buat kek pisang kita nanti.

Jom kita tengok resepi kek pisang lembut dan gebu ..

Bahan-bahan:

 1 ikat pisang (10 biji)
3 biji telur (A)
1 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum
1 cawan minyak masak
1 sudu baking powder
1 sudu soda bikarbonat


Cara-Cara Nya:

*Panas kan oven.
Sapu loyang dengan mentega atau majerin .lapik dengan kertas baking dan sapu lagi mentaga atau majerin ..ketepi kan.

1- Ayak tepung dengan baking powder dan ketepikan.

2- Dalam satu bekas lain  lecek pisang hinggar hancur.Jangan blend sebab nanti tak de urat2 pisang tu..Tak cantik.lecek guna senduk atau gelas je.

3- Kemudian masuk kan 1 sudu soda bikarbonat ke dalam pisang..lecek lagi sampai sedikit berbuih.Ketepikan..

4- Dalam bekas lain pukul telur dan gula sampai kembang dan jadi warna putih.

5- Lepas tu masuk kan minyak masak. kacau sebati.

6- Masuk kan pisang yang dah di lecek tadi.kacau sebati guna senduk je.

7- Masuk kan tepung yang dah diayak tadi.kacau lagi sampai sebati.

8- Masuk kan dalam loyang dan kemudian bakar dengan suhu 180 selama 40 minit  (ikut kesesuain oven masing-masing)



resepi kek pisang lembut dan gebu

Bila dah masak sejuk kan dulu sebelum potong.Kalau potong masa panas kurang cantik sebab urat2 hitam tu tak jelas .Bila dah sejuk jadi cantik dan nampak la kek ni kek pisang.

Macam mana??Senang..kan??Boleh dibuat untuk makan petang dan sebagai jamuan . Kek pisang ni kalau tak masuk kan dalam peti sejuk boleh tahan 3 hari kat luar.Kalau letak dalam peti sejuk memang kurang sedap la.

kek pisang ni memang lembab  dan gebu.Ramai yang tak suka kek pisang yang kering..kan??nak makan pun kena sulam dengan air masak.Hahahha..tercekik sampai tersedak gara-gara kek pisang yang kering.

Saya gunakan loyang saiz 8x8 . Kalau nak guna loyang yang lebih besar boleh tambah kuantiti bahan..

Semoga resepi kek pisang lembut dan gebu ni bermanfaat untuk korang.Jangan lupa tekan butang share untuk berkongsi resepi mudah ni bersama yang rakan-rakan lain.


sekian..


Comments

  1. sedapnya kek pisang kalu dpt mkn pns2 lg best

    ReplyDelete
  2. arghh...semua bahan senang dapat TAPI Oven!!! x dok oven huhhu

    ReplyDelete
  3. Lama tak makan kek pisang.... belum teringin lagi. Kalau teringin pun rasanya beli jerlah kot. Kat rumah ni tak ramai umat yg nak makan. Buat penat je buat. Eh bukan alasan tau haha

    ReplyDelete
  4. Jeles betul dengan orang yang pandai buat kek pisang ni

    ReplyDelete
  5. takde la susah sangat resepinya

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …