Skip to main content

MASIH BERI AIR MASAK KEPADA BAYI BAWAH USIA 6 BULAN? ANAK ANDA MUNGKIN DALAM BAHAYA

Assalamualaikum..

bahaya beri air masak pada bayi


MASIH BERI AIR MASAK KEPADA BAYI BAWAH USIA 6 BULAN? ANAK ANDA MUNGKIN DALAM BAHAYA Belajar dari kesilapan.Saya sendiri pernah memberikan air masak kepada anak setiap hari ketika dia masih bayi.Dan perkara itu adalah antara  perkara yang paling saya kesali dalam hidup saya .Walaupun tiada kesan buruk pada anak , tapi saya anggap itu hanya kerana saya bernasib baik.Bila diingat balik saya rasa macam saya menganiaya dia.

World Health Organization menjelaskan bahawa bayi perlu diberi susu ibu secara ekslusif selama 6 bulan pertama selepas lahir.Jika tidak berpeluang memberikan susu ibu , boleh beri susu formula .

Tapi kebanyakan dari ibu-ibu tidak sedar dan sering memberikan air masak kepada bayi dengan alasan untuk sulam dengan susu ibu/susu formula. Tujuan mereka kononnya untuk mencuci mulut bayi.Terutamanya bayi yang minum susu formula.

MASIH BERI AIR MASAK KEPADA BAYI BAWAH USIA 6 BULAN? ANAK ANDA MUNGKIN DALAM BAHAYA


Terdapat beberapa kesan buruk yang merbahaya kepada bayi jika air masak diberikan kepada bayi berusia 6 bulan ke bawah.

1- Bayi yang kerap diberikan air masak akan mudah berhenti menyusu sebelum waktunya dan perkara ini akan menyebabkan bayi kekurangan gizi yang sepatutnya dia dapat melalui penyusuan susu ibu. Ini kerana perut bayi sudah penuh dan dia akan kehilangan selera untuk minum susu.Perkara ini juga akan membuatkan susu ibu semakin berkurangan.Perkembangan bayi juga mungkin akan terbantut malah bayi akan mengalami masalah berat badan yang berkurangan.

2- Bayi juga mungkin akan mengalami cirit birit,. Ini kerana air masak atau air putih tidak dapat dipastikan sama ada ianya benar-benar dimasak dengan sempurna. Keadaan perut bayi sangat sensitif.tak sama seperti kita orang dewasa atau kanak-kanak.

bahaya beri air masak pada bayi


3- Bayi anda mungkin akan  mengalami kekurangan garam disebabkan bayi minum terlalu banyak air kosong. Ini juga dikenali sebagai oral water intoxication dimana keadaan ini akan membuatkan darah cair  dan dalam masa yang sama juga akan mengurangkan paras garam ke paras yang kritikal dan menyebabkan bayi mengalami sawan, koma, kecederaan otak dan jika tidak dikesan awal akan menyebabkan kematian.

Dalam keadaan tertentu air masak boleh diberikan kepada bayi berusia bawah 6 bulan contohnya sepeti bayi yang selsema, atau keadaan cuaca yang terlampau panas. Namun ianya tidak boleh diberikan terlalu kerap sehinggakan menjejaskan selera makan bayi.

semoga entry ini bermanfaat untuk semua..


sekian..

Comments

  1. jenis yg degil dan rs dia je yg betul kalu org dah suh kasi susu je selama 6 bulan, apa slh nyer ikut kn... jgn laa sbb kedegilan sendiri nyawa anak dipertaruhkan

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …