Skip to main content

BILA ANAK-ANAK SUKA MELUKIS ..

Assalamualaikum...


Pensil warna yang bagus untuk anak-anak


Budak-budak memang suka melukis..kan??kedua-dua anak saya akan melukis kalau tak ada apa nak dibuat. Awal nya si adik macam tak berminat melukis . Kalau dulu dia hanya akan lukis kereta yang kena hujan. hari-hari lukis kereta kena hujan.

Tapi bila dah hari-hari tengok si kakak lukis macam-macam benda dia pun mula lukis benda lain selain kereta kena hujan.hahaha..Pengaruh persekitaran .mentang2 la suka naik kereta waktu hujan..hahhaha

Bila anak-anak suka melukis ni benda yang paling kerap kena beli ialah kertas lukisan dan juga pensil warna. Setahun 3-4 kali juga la saya beli pensil warna untuk anak-anak. Memula dulu marah jugak la..Dasar mak2 kan??Nak juga membebel..

"ampa bagi hilang ka?... rupanya habis digunakan..Tak sempat nak hilang pun..hahah

Pensil warna yang bagus untuk anak-anak


Pensil warna yang bagus untuk anak-anak

Pensil warna tu bukan nya digunakan habis semua tapi kadang-kadang ada 5-6 warna yang dah pendek sangat .kalau nak beli warna-warna tertentu je rasa membazir je sebab ada certain jenama yang warnanya tak cantik.






Sebab tu pensil warna diaorang ni banyak tapi ada warna tertentu yang cuma ada sebatang je. Warna paling kerap habis ialah biru, hijau , merah dan kuning... Ha..dah macam warna traffic light pulak.. :p

kebiasaan nya saya akan beli jenama Luna, Staedler dan Stabilo.3 jenama ni je yang setakat ni hasilkan warna yang terang dan mata pensil warna.yang kuat.
Pensil warna yang bagus untuk anak-anak

Untuk kertas lukisan saya lebih memilih yang biasa je.Ada kertas yang tebal tapi sedikit mahal.Tapi untuk kegunaan anak-anak yang suka melukis ni saya gunakan yang harga lebih murah tapi banyak ..Beli yang banyak tak la asyik nak kena beli..

Kebiasaan nya benda2 macam ni saya beli kat D.i.Y saja..tak payah susah2 cari..Dah tahu tempat nak beli tak payah la nak cari tempat yang lebih murah..kan??

Pensil warna yang bagus untuk anak-anak

Saya juga ada sediakan kertas A4 ni kat rumah sebab kadang-kadang  anak lebih suka melukis atas A4 je..A4 lebih jimat ..kan??murah dan banyak..hahahah..Lagipun bukan melukis untuk hantar kat cikgu..Hanya untuk membina skill saja.

Bagi korang yang anak-anak suka melukis harap-harap entry ini dapat memberi manfaat untuk korang..

sekian..

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …