Skip to main content

ANAK DAH MULA BAWA BEKAL KE SEKOLAH

Assalamualaikum..

Bekal ke sekolah

ANAK DAH MULA BAWA BEKAL KE SEKOLAH  Sejak Maisara dah naik darjah 5 ni setiap hari dia kena bawak bekal ke sekolah. katanya tahun ni makcik kantin tu dah tukar orang lain. Makanan semuanya dah berubah tak ikut selera dia.Jadi kena la bawak bekal.

Sejak tadika lagi dia memang bawa bekal ke sekolah sebab dia tak makan apa yang cikgu hidang kan. Duit makan setiap bulan bayar jadi cikgu akan bungkus makanan dia untuk bawak balik bagi ibu makan. :p

Naik darjah satu pun masih bawak bekal ke sekolah  sebab masa tu saya risau dia lambat nak makan..Nak kena beratur lagi, nak kena fikir nak makan apa lagi..jadi fikir2 balik baik dia bawak bekal je.Takut nanti loceng dah berbunyi dia masih sibuk nak fikir nak makan apa..

Naik darjah 3 dia mula start tak bawak bekal dah Sebab masa tu dah pandai beli makanan yang sama dengan kawan. Lepas tu siap bagitau nak makan sama-sama dengan kawan-kawan dia.Sampai kan sarapan pagi pun dekat sekolah je.Tak payah ibu bangun masak pagi-pagi.Indah nya masa tu.,ahhaha.

Tapi naik darjah 5 ni , dia balik mengadu kata makcik kantin dah tukar orang .. "kakak tak makan apa pun hari ni sebab nasi tak sedap, ayam kecil.tak puas makan.tapi harga mahal."

Bila dia kata dia tak makan kat sekolah , hati ibu mana la yang tak tersentuh.Dari jam 6 pagi dia bangun sampai jam 1:30 petang tak makan apa..Korang bayang kan lah.. Kalau pengsan cemana??
Mujur la tak de apa jadi hari tu.

Hari pertama dia makan tapi tak habis.hari kedua dia tengok menu sama dan dia tak makan langsung.Dan start hari ketiga sekolah dia mula bawak bekal.Tapi belanja sekolah tetap bawak rm2 sebab nak simpan dalam tabung..Tak adil betul rasa..hahahaha..

Bila dah setiap pagi kena memasak, makanya persedian tu kena mantop la..kan??tak kan pagi2 baru nak potong bawang bagai..Jadi kita buat la cara paling mudah ni..Siap kan bahan awal2.Tapi kita tak mau la buat hari2.Kita buat seminggu sekali

Ini bawang putih....

Bawang putih


Yang ni pulak bawang merah....

Bawang merah


dan yang ni halia...

Halia



Mujur ada Tefal..hahah

Bawang halia dan bawang putih

Tak payah pening2 nak fikir masak apa setiap pagi sebab maisara cuma suka makan nasik je..So menu yang sesuai ialah nasik goreng, nasi lemak, dan nasik ayam.Gilir2 la 3 menu ni dalam seminggu.

Wajib ada ayam goreng..Ayam tu pulak kadang2 saya goreng dengan garam kunyit je, kadang2 buat ayam berempah . Semuanya diperap waktu malam sebelum tidur.bangun pagi masak je terus.

Untuk pagi ni... Nasik goreng dan ayam goreng.

Bekal ke sekolah

Bekal dia kena ada 2 ruang kosong gini sebab katanya 1 ruang nak letak ayam satu lagi nak letak tulang.hahah..teliti tak anak makcik?

Ni pun dah cukup buat dia seronok..Balik sekolah nanti dengar la dia cakap.." kakak makan habis sebab sedap sangat.." hari-hari dok ulang itu je ayat nya..

Dia juga akan berbangga-bangga depan kawan dia sebab ibu buatkan bekal.hahahah..


sekian..

Comments

  1. selamat pagi
    singgah pagi selasa

    ReplyDelete
  2. amboiii maisara...puji melambung2 tu... mak dia senyum lebar dan lg bersemangat nk msk pg2 ;-)

    ReplyDelete
  3. Wah kak..cik akak pun kadang bawal bekal.dari umah..hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

RESEPI BIHUN SUP DAGING SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Suka watermark yang mana??Yang gambar atas  atau gambar kat bawah nun ??saya buat watermark ni guna app kat enpon je ..hehe..jadi lah.kan.Dari tak de..Ok..lupa kan pasal watermark tu..Hari ni makcik buat bihun sup..Punya la sibuk hari ni letih tak tau nak cakap la..sekali bihun sup dah siap makan sikit punya berselera..Bihun sup ni yang sedap sangat atau makcik yang lapar..tak tahu la..hehehh..

Dah selalu buat bihun sup tapi tak pernah terlintas nak share resepi kat blog..hari ni makcik turunkan ilmu buat bihun sup pulak..Saya guna daging 1/2 kilo sahaja.lepas tu hiris nipis2 sebab yang nak makan ni budak2.Masak pun cepat lembut..senang budak2 nak kunyah.kalau buat jual tu biasa nampak dia potong  tebal2 dalam 1 inci...ada yang potong kecik2.Ikut suka ampa nak potong macam mana yang penting kuah kena sedap.

Untuk sambal pulak saya buat sambal kicap.saya memang tak reti makan bihun sup dengan sambal merah tu..rasa tak selesa bila makan serbuk cili yang di tambah air…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …