Skip to main content

TAK CUCI SARUNG BANTAL 5 TAHUN, HAMA MEMBIAK DI KELOPAK MATA WANITA INI

Assalamualaikum..




Berapa kerapkah korang mencuci sarung bantal dan menjemur bantal korang??Kalau yang bekerja tu mungkin seminggu sekali cuci dan jemur bantal..kan??tapi macam saya yang tak bekerja dan setiasa ada dirumah ni , 3- 4 kali seminggu mesti nak kena jemur bantal2 tilam dan cuci sarung bantal.Terutamany bantal anak-anak ni.

Ada juga yang malas  nak jemur bantal kat luar sebab malu la nanti jiran nampak peta banyak kat bantal. Biar la bantal banyak peta yang penting sarung bantal kita lawa-lawa dan bersih.hahaha...betul tak?Hahha..





Ada satu kisah yang saya pasti lepas korang baca ni mesti lepas ni korang akan lebih kerap mencuri sarung bantal korang.

Di China seorang wanita mengadu sakit di bahagian mata. Di mendapatkan rawatan disebuah hospital selepas mendapati matanya merah dan berasa sangat gatal.




Rasa gatal-gatal tersebut sudah kerap dialami sejak 2 tahun lalu namun dia hanya bertahan dengan meletak kan ubat titisan mata tanpa mendapatkan rawatan di hospital.

Selepas tidak tahan lagi menanggung kasakitan kerana bulu mata dan kelopak matanya melekat dia kemudian nya mendapatkan rawatan namun apa yang mengejutkan ketika doktor melakukan pemeriksaan , mereka menemui beratus-ratus tungau di bahagian mata wanita tersebut.



Menurut media China bulu matanya menjadi tempat beratus tungau membiak dan bergantung di setiap helian bulu matanya,

Doktor turuk merasa hairan bagaiman beratus hama  boleh membiak di bahagian mata wanita itu namun wanita itu membuat pengakuan selama 4-5 tahun dia tidak pernah memebersihkan sarung bantal nya,


Wanita tersebut yang dikenali sebagai Cik Xu didiagnosis dengan blepharitis dan konjunktivitis, keradangan asas bulu mata dan mata, tetapi dia dilaporkan telah pulih sepenuhnya setelah menerima rawatan di hospital di Wuhan.

Lepas ni jangan lupa bersihkan tempat tidur korang tu ye.. Celah2 tilam tu pun kadang2 ada pijat. Kalau susah sangat, angkat je semua tu buang je la kat tempat sampah. Beli je yang baru dan mula mengutamakan kebersihan..

Jangan muka je cantik, kacak, kemas , wangi..tapi tempat tidur..MasyaAllah!!!!


sekian..








Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …