Skip to main content

RM5000 UNTUK CAJ PENGAMBARAN DI PUTRAJAYA .ERMA FATIMA LUAH RASA KECEWA

Assalamualaikum..



Banyak drama-drama tempatan yang disiarkan di tv sekarang ni mendapat tontonan ramai dan mempunyai pengikut tersendiri.. Ianya satu perkembangan yang baik dalam industri hiburan tempatan dan menggalak kan lagi penghasilan drama-drama yang lebih bermutu untuk bersaing mendapat tempat di hati penonton.

Jadi pengarah drama sekarang masing-masing berlumba-lumba untuk menghasil kan drama yang bagus dan diminati ramai.Drama-drama yang dihasilkan oleh Erma Fatima antara yang sering menjadi pilihan penonton disebabkan pemilihan pelakon , jalan cerita yang bagus dan memberi pengajaran.

Namun lokasi pengambaran drama juga adalah salah satu  perkara yang melengkapkan lagi penceritaan sesebuah drama.






Wah!!saya menulis macam tahu banyak je tentang drama..Hahaha...Sebab saya ni kaki drama jugak.Cuma saya lebih suka menonton drama Korea. Sebab saya suka pemandangan dan lokasi korea yang cantik-cantik.

Cakap tentang lokasi ni , Erma fatima mendedahkan bayaran yang dikenakan oleh Perbadanan Putrajaya untuk pengambaran di sekitar Putrajaya ialah sebanyak RM5000..

Memang tak sangka rupanya nak buat pengambaran di putrajaya dikenakan caj yang terlalu tinggi.Menurut Erma di dalam post nya di instagram , kos Rm5000 tersebut bersamaan dengan perbelanjaan yang dikeluarkan untuk set dan props untuk 1 telemovie.



ermafatimaSebab tulah production Malaysia tak shoot kt Putrajaya sebab tkde budget. Utk pengetahuan PERBADANAN PUTRAJAYA RM5,000 tu budget Set & Props utk 1 Telemovie. Produser Malaysia tak untung byk mana pun buat drama ni. Sedih...mcmana nk promote keindahan lokasi negara sendiri kalau tk mampu 
#shootmasjidpunkenabyrskrg


Erma turut meluahkan rasa kecewanya itu dengan menjelaskan bahawa produser Malaysia tidak memperolehi untung yang banyak dengan menghasilkan sesebuah drama. Bagaimana nak promosikan keindahan lokasi negara sendiri kalau kos nya terlalu tinggi.



Saya pun tak sangka la kalau nak buat pengambaran kat tempat2 macam tu produksi kena bayar.Ingatkan kena minta izin je..ehehhe..

Kalau dah harga macam ni punya mahal nampaknya stesen-stesen tv pun kena lah keluar bajet lebih untuk beli satu-satu drama yang akan disiarkan. Tak boleh la pakai harga lama lagi.Rasanya bukan Putrajaya je yang kenakan bayaran dan caj baharu ni tapi masih banyak lagi lokasi-lokasi yang mungkin akan menaikkan caj mereka dan  mengenakan bayaran untuk pengambaran.

Kalau tak mampu nak bayar untuk pengambaran di Putrajaya baik la cari tempat lain yang lebih cantik dan menarik.Rasanya ada banyak lagi tempat lain  yang tak kurang hebat nya juga.Malaysia ni kan banyak tempat-tempat yang cantik..kan??


sekian...

Comments

  1. tudia, shooting tempat awam pun kena bayaq, makan orang la depa ni...

    ReplyDelete
  2. ingatkan main shoot je..rupanya kena bayar ye...

    ReplyDelete
  3. laaa baru tahu kena bayar ,, ingat suka2 nak shoot situ ..minta izin jer hii

    ReplyDelete
  4. peminat kdrama jugak. hihi. drama kite jarang saya tengok. tp mahal gile nak guna location dekat putrajaya ni

    ReplyDelete
  5. Dalam Malaysia pun kena bayar. Padahal sesuatu drama extra untuk promosi tempat mereka juga kan

    ReplyDelete
  6. Kena bayar rupanya. Nak kaut keuntungan la ni adoii

    ReplyDelete
  7. Rm5k mahal tu. Tp drama erma fatima selalunya melotop kan. Takde hal lah..hehe

    ReplyDelete
  8. nak tolong promosi tempat tu pun kena byr..mahl pula ish3

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …