Skip to main content

JIKA ANDA KE ATHENS, GREECE JANGAN LUPA SINGGAH BERSOLAT DI MASJID BAWAH TANAH INI

Assalamualaikum...




JIKA ANDA KE ATHENS, GREECE  JANGAN LUPA SINGGAH BERSOLAT DI MASJID BAWAH  Greece adalah sebuah negara yang menjadi impian persinggahan ramai pelancong.. Negara yang indah ini sangat terkenal dengan peradaban zaman Athena Kuno. Bilangan penganut islam di negara ini tidak ramai akibat perjanjian penukaran penduduk antara Greece dan Turki pada tahun 1923. 


Komuniti  muslim di ibu kota Athens terpaksa melalui keadaan di mana tidak ada masjid rasmi di negara ini. Athena adalah satu-satunya kota negara  Eropah yang tidak mempunyai masjid 

Agak sukar untuk komuniti islam menghadapi keadaan tersebut kerana ianya akan menyukarkan mereka untuk melaksanakan salat berjamaah . 





Mujur lah ada sedikit ruang bangunan  di beberapa kedai makanan  halal di disekitar bandar Athens yang boleh dijadikan ruang untuk bersolat.

Jadi jika anda melancong ke Athens anda  tidak akan menemui bangunan  masjid yang cantik  nan megah lengkap dengan kubah dan menara. Banagunan masjid di sini terlalu sederhana dan agak sukar di kenal pasti.






Walapun begitu terdapat sebuah masjid yang selalu menjadi tumpun kerana keunikan nya.Masjid ini unik kerana ianya terletak dibawah tanah.Inilah Masjid Al Salam atau lebih di kenali sebagai  masjid bawah tanah. Masjid Al Salam memanfaatkan lokasi ruangan bawah tanah  sebuah apartemen yang dimiliki oleh seorang warga negara keturunan Mesir bernama Muhammad Rassas.




Pada awal-awal  masjid Al Salam dibangun kan , bangunan ini tidak terlepas  dari ancaman beberapa pihak yang tidak menyukai kewujudan  Masjid Al Salam di Athens. Pada masa itu  untuk solat berjemaah  bukanlah perkara mudah bagi kaum muslim Athens, ianya amat merbahaya bahkan boleh mengancam nyawa .



















Namun kini situasi negara ini jauh sudah berubah dan lebih bebas. Orang muslim sudah boleh beribadat  walaupun masih belum mempunyai masjid rasmi.. Satu lagi yang menjadi masalah orang Muslim disini ialah tidak ada imam rasmi untuk pernikahan, menguruskan jenazah,  serta pengkebumian bagi orang islam.


sekian..

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …