Skip to main content

INI SEBAB KENAPA KITA TAK BOLEH LETAK LEMON DALAM MINUMAN JIKA DI RESTORAN

Assalamualaikum...




Walaupun saya ni suka try macam-macam diet dan macam-macam petua untuk cantik, tapi jujurnya saya memang tak pernah try buat air detox. Apa saja buah-buahan saya lebih suka makan secara terus termasuk la lemon.

Selalu kalau beli lemon bukan habis sebab dimasuk kan dalam masakan atau minuman tapi sebab saya makan saja macam tu je.

Mula-mula buang kulit lemon . Letak kan kuah rojak dalam piring,Kemudian golek2 kan lemon tu dalam kuah rojak tadi..Lepas tu gigit la lemon tadi dengan penuh perasaan..Pergghhh!!Merecik Oi..hahaha..


Nanti try ok..Sedap !!

Kalau makan dan minum direstoran-restoran mesti kita akan jumpa hidangan air yang ada diletak kan hirisan lemon didalamnya....Dia potong bulat lemon tu lepas tu masuk kan dalam air sejuk , air teh o, air sirap,..Nampak cantik dan menyelerakan betul air tu bila dah ada hirisan lemon dalam air tadi..

Baru lah best minum air...kan??

Tapi tahu tak sebenarnya memasuk kan hirisan lemon kedalam air bukan lah satu cara yang bagus.Pada tahun 2007, satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Environmental Health menjelaskan hirisan lemon yang disajikan di restoran-restoran kebanyakan nya menunjuk kan terdapat bakteria didalam nya.

Dalam kajian yang telah mereka lakukan , 76 keping hirisan lemon diambil dari 21 restoran yang berbeza.Apa yang mengejutkan hampir 70% dari sampel tersebut menemui pertumbuhan mikroba pada kulit dan isi lemon. dan semua mikrob tersebut berpotensi menyebabkan beberapa jenis penyakit.



Dari mana bakteria tersbut datang??

Ianya datang dari tangan yang tercemar, papan pemotong , pisau dan perlatan lain ketika menyediakan hidangan tersebut.

Dalam kajian yang mereka lakukan juga  mendapati bahawa apabila tangan tercemar dengan E. coli kemudian orang yang menyediakan hidangan minuman  menyentuh lemon basah, bakteria dipindahkan 100 peratus pada masa itu.

Jika lemon kering, pemindahan itu hanya berlaku 30 peratus sahaja, tetapi dah tentulah ketika menghasilkan minuman tu tangan orang yang menyediakan tu sedang basah..kan??

Tapi kalau tak kisah setakat minum segelas air tu dan rasa sistem imun korang tu sihat, kuat dan kebal.Minum je la..Lain la kalau sistem imun korang lemah itu bermakna korang perlu lah berhati-hati..


sekian...

Comments

  1. nampaknya no more sirap limau laa pasni hehehehe

    ReplyDelete
  2. Erghhh... Lain kali tak nak dah.. Tobat..
    Saya pun tak tahu benda ni. hihi

    ReplyDelete
  3. akak pernah terbaca psl ni... pastu trs no more air withh hirisan lemon... klu nk akak perah trs lemon minum gt je

    ReplyDelete
  4. lps ni xleh la letak lemon lg..tq sharing

    ReplyDelete
  5. tq sharing xleh buat dah lemon dalam air nanti

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …