Wednesday, 27 December 2017

APA PERLU BUAT JIKA GIGI KEKAL TERCABUT

Assalamualaikum.

Semalam Maisara bagitau yang salah satu gigi susu dia dah patah.Dia tunjuk kan kat saya gigi tu..Risau jugak la sebab takut nanti gigi dia tak tumbuh.tapi katanya itu gigi susu je..nanti gigi lain akan tumbuh..

Kalau gigi susu yang patah tak pe la..Tapi kalau gigi kekal nya yang tercabut macam mana?Ada harapan lagi ke gigi anak kita tu boleh diselamatkan?Dah tentu boleh..Gigi kekal yang tercabut boleh diselamatkan dengan beberapa cara yang akan saya kongsikan ni..

Saya rujuk dari satu post yang di kongsi oleh Dr Ib Shah di lama twitter tentang apa perlu kita buat jika gigi kekal tercabut dan cara untuk menyelamatkan gigi tersebut. Tercabut bermakna gigi dia terkeluar dan masih ada akar nya..




1- Mula-mula cari dulu gigi yang tercabut tu.Mungkin tercampak masa terjatuh atau kemalangan.




2-Pegang HANYA bahagian kepala gigi.cuba jangan sentuh bahagian akar . Kita nak preserve sel2 yang melekat dan elakkan lagi kerosakan dan kotoran dari melekat di kawasan tu





3-Cuci gigi tu with running water . Kalau boleh dan berani, masukkan balik dalam soket gigi

Lepastu gigit kapas dan terus jumpa dentist


4.Kalau tak tahu masukkan, simpan gigi tersebut dalam susu atau larutan bergaram. Lagi elok, ludah dan banyak2 pada gigi dan letak kan dalam satu bekas bersih

Jangan biarkan gigi tu kering





kalau tak de susu atau larutan bergaram , kemam je gigi tu kat dalam mulut dan terus ke klinik gigi.



5.Di klinic, doktor akan amik Xray dan ‘splint’ gigi tu supaya boleh heal balik.high possibility untuk recover!

Kalau gigi tu mati selepas tu, dentist akan sarankan utk buat root canal treatment . Tapi yang penting tulang dah ‘pegang’ gigi tu semula dan boleh guna macam biasa!


Cara ni hanya untuk  gigi kekal sahaja! Biasanya gigi depan kekal tumbul pada 6-7 tahun. Kalau gigi susu, takpa tak perlu letak semula sebab gigi kekal akan tumbuh.

semoga bermanfaat untuk semua..


sekian..



3 comments:

  1. kalau yang patah tu gigi susu masa kecil2 tak pa
    kalau dah besar, gigi susu tu tetap akan jadi gigi kekal. biasanya memang tanam semula macam entri ni. adik saya pun tanam gigi sebab gigi patah masa jatuh katil. setiap 5 tahun kena tukar gigi baru

    ReplyDelete
  2. Gigi budak kecik masih boleh tumbuh kan kak..hihi..

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();