Skip to main content

12 TAHUN PURA-PURA JADI BISU AKHIRNYA LELAKI INI BENAR-BENAR KEHILANGAN SUARANYA

Assalamualaikum...



Salah satu nikmat yang Allah bagi pada kita ialah mampu bercakap..Kita boleh bercakap , ketawa dan diam kalau kita mahu.Alhamdulillah..Tapi tak semua orang ada nikmat tu.jadi pada yang diberikan nikmat untuk bersuara tu , gunakan lah untuk bercakap perkara-perkara yang baik dan tidak untuk menganiaya orang lain atau menyakiti hati orang .

Tapi ada juga yang dah ada suara dia pilih untuk diam dan tak mahu bercakap.kenapa lah disia-siakan nikmat tu..kan??Rupa-rupanya ada satu kes di mana bila suara dah lama tak digunakan, suara akan  hilang dengan sendirinya..
Macam satu kejadian yang berlaku di China ni...







Seorang pembunuh yang disyaki yang telah melarikan diri selama 12 tahun dengan berpura-pura menjadi bisu telah hilang  kemampuannya untuk bercakap.

Lelaki yang hanya dikenali sebagai  'Zheng', telah dituduh membunuh saudara isterinya,  Cao. Pembunuhan berlaku dalam satu  pertelingkahan berkaitan wang sewa berjumlah  500 yuan  (Rm300)   yang berlaku pada tahun 2005.

Semasa bertengkar , Zheng, 33, dikatakan menikam Encik Cao, kemudian dia melarikan diri  sebelum pihak berkuasa dapat menangkapnya.



Kemudian sekali lagi Zheng berjaya melarikan diri  dan menukar namanya kepada  Wang Gui dan mula berpura-pura menjadi pengemis bisu untuk menyembunyikan identiti nya serta untuk menyara dirinya sendiri.

Zheng akhirnya menetap di sebuah kampung kecil di Wilayah Anhui, 700 km utara Hangzhou, di mana dia mula bekerja dalam sektor pembinaan.Dalam masa yang sama dia tetap berlagak seperti orang bisu. Dia juga berkahwin dan mendapat seorang anak, tetapi dia tidak pernah bersuara , kerana takut mengatakan sesuatu yang boleh mendedahkan identiti sebenarnya.


Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga.. Selepas 12 tahun melarikan diri  , pada suatu hari polis melakukan pemeriksaan dari rumah ke rumah dan ketika memeriksa Zheng mereka mendapati Zheng tidak mempunyai apa-apa pengenalan diri.

Perkara tersebut membuatkan pihak polis merasa curiga , jadi mereka mengambil sampel darahnya dan menggunakan DNAnya untuk memeriksa identiti beliau. Begitulah  bagaimana mereka mengetahui bahawa Wang Gui sebenarnya Zheng, suspek pembunuhan yang telah hilang sejak sedekad lalu.



Bagaimanapun, ada sesuatu yang lebih memeranjatkan pihak polis. Walaupun dia hanya berpura-pura menjadi bisu selama lebih satu dekad, kini dia  kelihatan benar-benar hilang keupayaannya untuk bercakap.

Menurut akhbar Zhejiang Daily,  vokal lelaki itu telah habis kerana kekurangan penggunaan sepanjang tempoh masa yang panjang

Semasa soal siasat dijalankan Zheng hanya berkomunikasi dengan pegawai polis secara bertulis. Ditanya mengapa dia telah berpura-pura menjadi bisu selama sekian lama, lelaki itu menulis "Semakin sedikit saya bercakapn, semakin kurang peluang untuk saya melakukan kesilapan."

Tidak dapat dipastikan sama ada suaranya boleh dikembalikan namun sebenarnya dia sudah tidak mempunyai banyak masa kerana dia kemungkinan bakal dikenakan  hukuman mati jika disabitkan dengan pembunuhan yang dilakukan 12 tahun lalu.

Buat jahat tetap akan ada balasan nya walau kita berusaha macam mana sekalipun untuk menutup kesalahan kita.

sekian..

Comments

  1. itulah, bila dh salah, ttp jgk salah....

    elok2 boleh berckp sampai tak blh ckp betul

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …