Skip to main content

10 BUAH PALING MERBAHAYA.SALAH SATUNYA IALAH BELIMBING

Assalamualaikum...

Makan buah memang bagus dan ramai yang tahu buah-buahan adalah antaar makanan sihat yang perlu ada dalam diet kita seharian. Kandungan vitamin serta serat yang terdapat di dalam buah-buahan menjadi kan ianya snek sihat bagi ramai orang.Namun siapa sangka sebenarnya ada beberapa buah-buahan juga bahaya diambil jika tidak berhati-hati.

Artikel ini saya petik dari laman web mashed. Berikut adalah senarai 10 buah yang bahaya diambil jika dalam keadaan tertentu dan boleh menjadi sumber racun .

1)Belimbing.




Buah yang berbentuk seperti bintang ini amat bahaya diambil secara berlebihan.Ianya mengandungi serat yang tinggi dan Vitamin c serta rendah kalori.Walaupun begitu  jika anda mengalami masalah buah pinggang , makan buah belimbing sama seperti anda membunuh diri.Ini kerana buah belimbing boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang jika diambil secara berlebihan.

Kerana itu bagi anda yang mempunyai masalah buah pinggan elak kan makan buah belimbing  kerana kesan buruknya ialah boleh menyebabkan kejang dan kerosakan buah pinggang yang teruk.

2)Ackee




Buah ini sangat mudah di dapati di negara Jamaika malah ianya menjadi buah nasional negara tersebut,Buah ini boleh dimakan namun anda perlu berhati-hati.

Jika dimakan dengan cara yang salah anda mungkin akan diserang penyakit Jamaican Vomiting Sickness atau penyakit muntah Jamaika.

Penyakit ini akan menyebabkan anda koma hipoglikemia dan boleh menyebabkan kematian. racun yang terdapat di dalam buah ini dikenali sebagai hypoglycin.

3)Elderberry




Buah ini berwarna merah kehitaman dan bersaiz kecil.warnanya memang menarik dan mengiurkan tetapi buah ini mengandunyi racun glikosida yang boleh membentuk racun sianida.

Racun nya buakan saja terdapat pada buah namun ia juga terdapat pada akar, daun dan batang nya.kesan jika anda termakan buah ini ialah anda akan mengalami gejala muntah , cirit birit , koma dan lebih teruk lagi ianya boleh meragut nyawa.






Namun begitu buah ini tetap digunakan dalam industri penghasilan makanan . Jus nya diambil dan digunakan untuk menghasilkan pie dan bermacam-macam lagi.Tapi ianya dihasilkan dengan melalui beberapa proses sehingga racun didalam buah ini hilang.


4)Biji aprikot




Bagi anda yang selalu membeli aprikot anda pasti menjumpai bahagian bijinya .Biji  buah aprikot terdapat di dalam buah ini. Biji ini  mengandungi racun ,namun begitu ada yang mengatakan ianya tidak merbahaya.
Ada sesetengah orang menganggap biji buah aprikot sebagai  makanan yang berkhasiat dan mampu merawat penyakit kanser .

Didalam biji aprikot ini terkandung laetril yang akan berubah menjadi sianida didalam tubuh selepas dimakan.Jika keracunan akibat makan biji buah aprikot ini anda akan mengalami gugup, insomnia dan tekanan darah rendah hingga menyebabkan kematian.

5)European Spindle




Jika anda berjalan-jalan di negara-negara Eropah anda akan mudah menemui buah ini disepanjang jalan, hutan dan taman kerana buah ini tumbuh meliar.

Awas!!jangan sesekali memetik dan memasuk kan buah ini kedalam mulut kerana buah ini mengandungi glikosida yang boleh menyebabkan muntah , pening , halusinasi , masalah ginjal dan berakhir dengan kematian. Gejala ini akan muncul dalam 12- 18 jam  selepas di makan.

Buah ini berwarna merah muda ketika sudah cukup masak dan bijinya berwarna oren.Buah ini sebenarnya dijadikan minyak untuk membuaang kulat dan kutu.

6)Manchineel




Pokok ini  terdapat di pantai Florida dan di seluruh Caribbean, Ia juga dikenali sebagai ""little apples of death" .

 Pokok manchineel sangat  beracun,  setiap bahagian pokok ini  mempunyai racun dan merbahaya. Getah pokok buah ini juga  boleh membuatkan kulit anda melecur jika anda menyentuhnya. Malah jika daun nya terbakar , asap daripada dun yang terbakar itu boleh menyebabkan buta bagi yang terkena asap pokok buah ini.

Guinness Book of World Records juga  mengisytiharkan ia sebagai pokok yang paling berbahaya di dunia.

Dengan satu gigitan sahaja ianya boleh  menyebabkan muntah, merosakkan saluran pencernaan, dan menyebabkan  kematian.






7)Buah keluak



Buah keluak atau buah Pangium adalah buah yang bersaiz besar, berwarna coklat .Buah ini banyak didapati di Indonesia, Sarawak dan Filipina . Digunakan dalam banyak masakan Indonesia namun jika anda tidak berhati-hati  buah ini boleh membuatkan anda keracunan.

Buah ini mengandungi asid hydrocyanic.  Buah beracun ini  boleh menyebabkan rasa mengantuk, kecelaruan, dan kematian.

Racun pada buah dan pokoknya digunakan untuk membunuh tikus., Ada juga yang meirebus atau menapai buah ini  sehingga racunnya  dikeluarkan, dan dijadikan minyak goreng. Dalam perubatan alternatif Filipina, ia telah digunakan untuk membunuh parasit, merawat bisul, dan mengawet ikan

8)Jarak Pagar





Pokok  jarak atau Jatropha mudah di temui  di seluruh pelusuk dunia dengan iklim tropika atau sub-tropika. Buah jarak berwarna hijau dan didalam nya terdapat biji berwarna hitam beracun yang dipenuhi dengan toksin.

 Apabila dimakan , biji jatropha boleh menyebabkan muntah, cirit-birit, dan kerosakan buah pinggang.

Walaupun begitu Buah jarak digunakan dalam perubatan terutamanya untuk merawat  kolik, kekejangan, dan sembelit bagi penduduk-penduduk diluar bandar,,

9)Yew berries




Yew Berries adalah tumbuhan popular  yang digunakan sebagai lanskap . Ini kerana ianya mudah dijaga  ,bersifat malar hijau, dan tahan kemarau.. Ia mempunyai buah  merah yang mengandungi benih yang sangat beracun, Racun yang terdapat di dalam benih ini  juga digunakan untuk membuat ubat yang merawat kanser payudara.

Sesetengah haiwan dan burung boleh  memakan buah yew  kerana biji benihnya membantu membuang  kotoran . .Tapi  kita manusia tidak boleh mengambil risiko makan buah beri yang sangat beracun ini. Hanya beberapa biji saja ianya boleh menyebabkan kejang, pengsan , dan menyebabkan kematian

10) strychnine



Pokok buah Strychine  berasal dari Australia dan Asia Tenggara.Di Eropah  tumbuhan beracun ini  adalah bahan utama dalam membuat  racun tikus yang digunakan untuk membendung wabak bubonic.

Nama biasa lain untuk pokok strychnine adalah "snakewood" dan "kacang racun," merujuk  kepada buah beri yang beracun yang yang dihasilkan oleh dari pokoknya,. Ia telah digunakan selama berabad-abad untuk kegunaan perubatan, tetapi mungkin paling terkenal sebagai senjata pembunuhan.

 Pengambilan strychnine membawa kepada kekejangan teruk .Mangsa boleh mati akibat gangguan pada jantung,


sekian..

Comments

  1. BANYAK JUGA BUAHAN TEMPATAN JIKA DIMKN BERLEBIHN MENIMBULKAN MUDARAT SPT DURIAN..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …