Skip to main content

Posts

Showing posts from December, 2017

TAHNIAH!!! ZIZIE IZETTE DAN DATO BUNG MOKHTAR TIMANG ANAK KEMBAR LELAKI

TAHNIAH!!!  ZIZIE IZETTE DAN DATO BUNG MOKHTAR TIMANG ANAK KEMBAR LELAKI Tahniah untuk pasangan suami isteri Datin Zizie Izette dan Datuk Bung Mokhtar Radin kerana telah menimang sepasang anak kembar lelaki.
zizieizetteA birthday mommy with her two little precious EARLY birthday gifts!!
Mommy expected them to arrive today but they came by surprise via emergency C Section yesterday, Friday 29th of December at 5:48am & 5:50am, weighing 2.74 (baby boy1) and 2.78 (baby boy2).
Alhamdulillah, both are healthy babies.
Terima Kasih yg x terhingga kpd semua yg telah mendoakan saya. 
#blessed#twinboys#happymom#birthdaymommy#30thdec#29thdec



Zizie selamat melahirkan kembar nya pada 29 Disember 2017 .Peminat dan pengikut turut mengucapkan tahniah dan ucapan selamat untuk Zizie dan suaminya.

Dalam satu post yang dikongsinya beluat turut memuat naik gambar beliau bersama anak kembar nya.




Dengan kelahiran si kembar sudah tentu hubungan keluarga ini akan bertambah erat. Pasangan ini mempunyai seorang a…

PERLUKAH KITA MEMINTA ORANG LAIN MEMANGGIL KITA HAJI ATAU HAJJAH SELEPAS PULANG MENUNAIKAN IBADAH HAJI

PERLUKAH KITA MEMINTA ORANG LAIN MEMANGGIL KITA HAJI ATAU HAJJAH SELEPAS PULANG MENUNAIKAN IBADAH HAJI Menunaikan ibadah haji adalah wajib bagi umat islam yang berkemampuan. Ramai yang berimpikan dapat ke tanah suci mekah untuk  menunaikan ibadah haji.Kebiasaan nya bagi mereka yang sudah sempurna menunaikan ibadah haji akan panggil dengan gelaran Haji atau hajjah. Namun adakah panggilan terssebut diwajibkan atau sebalik nya?

Ada yang secara terang-terangan meminta orang lain memanggilnya haji/Hajjah disebabkan dia sudah menunaikan ibadah haji.. Melihatkan perkara seperti ini jelas ianya menampak kan kesombongan dan ingin di puji.

Kita harus ingat apa kah tujuan sebenar kita menunaikan ibadah haji.Adakah kerana ingin kan gelaran dan pujian orang sekeliling atau pun hanya niat kerana Allah.




Dalam surah Al-Bayinnah ayat 5 Allah s.w.t berfirman:

"Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada Nya dalam (menjalankan ) agama yang lurus.da…

MENGIDAP KANSER NASOPHARYNGEAL : KIM WO BIN TULIS SURAT UNTUK PEMINAT

MENGIDAP KANSER NASOPHARYNGEAL : KIM WO BIN TULIS SURAT UNTUK PEMINAT Jika korang peminat Krdama pasti mengenali bintang popular Kim Wo Bin yang kini berehat dari sebarang aktiviti hiburan kerana disahkan mengidap kanser Nasopharyngeal pada mei lalu. Sejak dari itu berita mengenai Kim Woo Bin jarang-jarang didengari itu pun hanya dari mulur rakan-rakan rapatnya sahaja.

Semalam 29 Disember Kim Woo Bin membuat kejutan dengan memuat naik surat dilaman web Fancafe  yang ditulisnya sendiri khas untuk semua peminatnya

"Saya melihat diri saya memegang pensil di udara dan bertanya-tanya  bagaimana untuk saya memulakan surat saya.

Saya ingin menulis untuk anda semua lebih awal, tetapi saya memberi tumpuan kepada  rawatan dan mengekalkan kesihatan sehingga tujuh bulan telah berlalu. Secara jujur, ia memerlukan masa yang lama menulis untuk anda kerana saya takut nama saya akan muncul dalam ranking carian (laman web dalam talian). Tetapi saya mahu mengucapkan sesuatu  dengan anda semua sebel…

6 PERNIAGAAN BERMODAL KECIL YANG BOLEH ANDA MULAKAN DI TAHUN 2018

Assalamualaikum..

Nak mulakan perniagaan di tahun 2018 ni bukan nya satu perkara yang mudah dan sudah tentu memberikan cabaran memandangkan harga barangan yang melonjak naik dan saingan yang sangat kuat dari peniaga sedia ada.

Namun jangan terkejut kerana hasil nya yang lumayan dan hanya memerlukan kesabaran dan kerja keras . Anda juga perlu bijak memilih jenis perniagaan yang sesuai dan mampu diuruskan dengan baik.

Dibawah ini saya kongsikan 6 jenis perniagaan kecil-kecilan yang boleh anda lakukan untuk permulaan tahun 2018.





1- Bisnes Air Balang



Satu perkara yang anda perlu tahu, bisnes air balang ini untungnya BESAR. Kos permulaan serta kos harian untuk menjalankan bisnes air ini juga agak rendah.

Anda boleh memulakan bisnes air balang ini dengan modal permulaan di bawah RM1,000.  (Kos membeli kanopi, meja, serta balang air)

Manakala, kos untuk membuat air pula, sekitar RM100 setiap hari, (bergantung kepada jenis air yang anda mahu jual).

Sebagai contoh... Jika anda mahu menjual ai…

LELAKI CERAIKAN ISTERI GARA-GARA AKAUN PERMAINAN ATAS TALIAN MILIK NYA DI JUAL

Assalamualaikum..



Pertubuhan Kesihatan Sedunia baru-baru ini mengiktiraf ketagihan permainan video sebagai masalah kesihatan mental, dan mungkin bagi sesetengah orang  keputusan itu mungkin kelihatan aneh tapi, kisah yang kan saya kongsikan ini dapatlah dijelaskan bahawa ianya memang satu masalah mental yang berat.

Permainan video mudah alih Tencent yang sangat popular kini "King of Glory" sekali lagi mendapat publisiti buruk di media Asia, selepas didakwa terdapat  seorang lelaki berusia 25 tahun berasal dari Malaysia yang begitu kecewa  dan  memutuskan untuk menceraikan isterinya yang dikahwini selama  enam tahun kerana isterinya  menjual akaun King Of Glory  dengan harapan si suami  akan menghabiskan lebih banyak masa bersama keluarga .







Pasangan yang tidak didedahkan identiti ini masing-masing berusia  berusia 25 tahun . Mereka berkahwin enam tahun lalu . Si isteri  asalnya seorang warganegara China tapi bermastautin di malaysia selepas mereka berkahwin.

Hubungan mereka …

12 TAHUN PURA-PURA JADI BISU AKHIRNYA LELAKI INI BENAR-BENAR KEHILANGAN SUARANYA

Assalamualaikum...



Salah satu nikmat yang Allah bagi pada kita ialah mampu bercakap..Kita boleh bercakap , ketawa dan diam kalau kita mahu.Alhamdulillah..Tapi tak semua orang ada nikmat tu.jadi pada yang diberikan nikmat untuk bersuara tu , gunakan lah untuk bercakap perkara-perkara yang baik dan tidak untuk menganiaya orang lain atau menyakiti hati orang .

Tapi ada juga yang dah ada suara dia pilih untuk diam dan tak mahu bercakap.kenapa lah disia-siakan nikmat tu..kan??Rupa-rupanya ada satu kes di mana bila suara dah lama tak digunakan, suara akan  hilang dengan sendirinya..
Macam satu kejadian yang berlaku di China ni...







Seorang pembunuh yang disyaki yang telah melarikan diri selama 12 tahun dengan berpura-pura menjadi bisu telah hilang  kemampuannya untuk bercakap.

Lelaki yang hanya dikenali sebagai  'Zheng', telah dituduh membunuh saudara isterinya,  Cao. Pembunuhan berlaku dalam satu  pertelingkahan berkaitan wang sewa berjumlah  500 yuan  (Rm300)   yang berlaku pada ta…

APA PERLU BUAT JIKA GIGI KEKAL TERCABUT

Assalamualaikum.

Semalam Maisara bagitau yang salah satu gigi susu dia dah patah.Dia tunjuk kan kat saya gigi tu..Risau jugak la sebab takut nanti gigi dia tak tumbuh.tapi katanya itu gigi susu je..nanti gigi lain akan tumbuh..

Kalau gigi susu yang patah tak pe la..Tapi kalau gigi kekal nya yang tercabut macam mana?Ada harapan lagi ke gigi anak kita tu boleh diselamatkan?Dah tentu boleh..Gigi kekal yang tercabut boleh diselamatkan dengan beberapa cara yang akan saya kongsikan ni..

Saya rujuk dari satu post yang di kongsi oleh Dr Ib Shahdi lama twitter tentang apa perlu kita buat jika gigi kekal tercabut dan cara untuk menyelamatkan gigi tersebut. Tercabut bermakna gigi dia terkeluar dan masih ada akar nya..




1- Mula-mula cari dulu gigi yang tercabut tu.Mungkin tercampak masa terjatuh atau kemalangan.




2-Pegang HANYA bahagian kepala gigi.cuba jangan sentuh bahagian akar . Kita nak preserve sel2 yang melekat dan elakkan lagi kerosakan dan kotoran dari melekat di kawasan tu





3-Cuci gigi tu…

TANDA-TANDA TERKENA SIHIR DAN CARA MERAWATNYA

Assalamualaikum...



Sihir dan ilmu hitam membawa kepada perbuaztan syirik malah  mempelajarinya juga adalah haram didalam agama islam. Dalam islam juga pengamal ilmu hitam yang mengamalkan nya hingga memudaratkan orang lain boleh dijatuhkan hukuman qisas/hudud.

Dalam negara kita ni saya tak tahu la ada ke akta untuk mereka yang mengamalkan ilmu hitam dan sihir . Benda-benda yang kita tak nampak nyata untuk dibuktikan ni mungkin agak sukar untuk diwujudkan akta..kan??

Sihir dan ilmu hitam ni biasanya bertindak secara perlahan-lahan.Sebab tu ada yang dari awal tak dapat kesan diri nya terkena ilmu hitam atau sihir.Bila dah melarat baru la sedar terkena sihir.Masa tu mungkin ada yang dah terlewat hingga membawa maut.

Ada banyak jenis sihir dan ilmu hitam yang diamalkan untuk mengenakan orang lain,Diantara jenis-jenis sihir dan ilmu hitam ialah"-

Sihir Rumahtangga dan perceraian
sihir pengasih/guna-guna
Sihir menipu pandangan
Sihir gila
Sihir santau
Sihir lesu anggota badan
Sihir hal…

ADAKAH ANDA BIJAK MENGAWAL PENGGUNAAN SMARTPHONE ANDA?

Assalamualaikum..



ADAKAH ANDA BIJAK  MENGAWAL PENGGUNAAN SMARTPHONE ANDA? Pagi ni saya bangun-bangun je tengok bateri phone dah merah.Terus cas phone sebab takut nanti nak guna baru gelabah nak cas.Sebenarnya kalau phone tu baterinya penuh pun bukan nya ada benda penting yang nak dibuat pun.Tak habis2 dok scroll IG dan twitter.Kadang-kadang buka fb baca ucapan selamat pagi dan Assalamualaikum rakan-rakan lain.heheheh

Saya ada telefon rumah jadi tak de masalah nak buat panggilan jika ada kecemasan.Cuma dua  tiga hari ni talian telekom tu macam bermasalah pulak.Kejap ada kejap tak de..Dah macam internet pulak.Bila angkat je ganggang phone tu tak de bunyi apa..Lampu kat telephone tu pun tak menyala.geram jugak rasa.

Sebab tu kena jugak la pastikan phone sentiasa ada bateri ..






Ada orang yang dia memang tak boleh berenggang dengan phone..Duduk je belek phone.Tengah memandu pun sempat lagi jeling2 phone padahal tak de siapa call pun.hahaha. Apa yang saya perhatikan orang macam ni mesti dia …

IBU BAPA PATUT TAHU ANAK BAIK DAN BERSOPAN DI RUMAH BELUM TENTU BEGITU SIKAPNYA DISEKOLAH

Assalamualaikum.



ANAK BAIK DAN BERSOPAN DI RUMAH BELUM TENTU BEGITU SIKAPNYA DISEKOLAH Berapa hari je lagi nak start sekolah.Berdebar..kan?Padahal bukan kita yang kena sekolah pun.Hahhah..Tapi tu la dah namanya mak pak ni macam2 perasaan bila anak nak start sekolah..

Jangan tak tau, ada mak2 yang masa hari pertama persekolahan , anak tak menangis..Mak yang menangis sebab sebak anak dah besar.

Ada jugak yang sanggup tunggu sampai anak balik sebab risau anak tak boleh terima suasana persekolahan.padahal anak dia seronok je bergelak ketawa.Mak ayah  je rela jadi cicak melekat kat pintu kelas anak.

Salah satu benda yang paling merisaukan mak ayah bila anak start sekolah ni ialah takut anak kena buli.Ye la..kalau tengok kat rumah anak kita ni sopan santun orang nya.lemah lembut berbudi pekerti





Tapi jangan tertipu ye korang.Segalanya boleh berubah bila anak kita dah mula bersekolah.Korang jangan fikir kalau anak baik kat rumah bermakna kat sekolah pun dia lah yang paling baik dan bagus akh…

RM5000 UNTUK CAJ PENGAMBARAN DI PUTRAJAYA .ERMA FATIMA LUAH RASA KECEWA

Assalamualaikum..



Banyak drama-drama tempatan yang disiarkan di tv sekarang ni mendapat tontonan ramai dan mempunyai pengikut tersendiri.. Ianya satu perkembangan yang baik dalam industri hiburan tempatan dan menggalak kan lagi penghasilan drama-drama yang lebih bermutu untuk bersaing mendapat tempat di hati penonton.

Jadi pengarah drama sekarang masing-masing berlumba-lumba untuk menghasil kan drama yang bagus dan diminati ramai.Drama-drama yang dihasilkan oleh Erma Fatima antara yang sering menjadi pilihan penonton disebabkan pemilihan pelakon , jalan cerita yang bagus dan memberi pengajaran.

Namun lokasi pengambaran drama juga adalah salah satu  perkara yang melengkapkan lagi penceritaan sesebuah drama.






Wah!!saya menulis macam tahu banyak je tentang drama..Hahaha...Sebab saya ni kaki drama jugak.Cuma saya lebih suka menonton drama Korea. Sebab saya suka pemandangan dan lokasi korea yang cantik-cantik.

Cakap tentang lokasi ni , Erma fatima mendedahkan bayaran yang dikenakan oleh Pe…

TAK CUCI SARUNG BANTAL 5 TAHUN, HAMA MEMBIAK DI KELOPAK MATA WANITA INI

Assalamualaikum..




Berapa kerapkah korang mencuci sarung bantal dan menjemur bantal korang??Kalau yang bekerja tu mungkin seminggu sekali cuci dan jemur bantal..kan??tapi macam saya yang tak bekerja dan setiasa ada dirumah ni , 3- 4 kali seminggu mesti nak kena jemur bantal2 tilam dan cuci sarung bantal.Terutamany bantal anak-anak ni.

Ada juga yang malas  nak jemur bantal kat luar sebab malu la nanti jiran nampak peta banyak kat bantal. Biar la bantal banyak peta yang penting sarung bantal kita lawa-lawa dan bersih.hahaha...betul tak?Hahha..





Ada satu kisah yang saya pasti lepas korang baca ni mesti lepas ni korang akan lebih kerap mencuri sarung bantal korang.

Di China seorang wanita mengadu sakit di bahagian mata. Di mendapatkan rawatan disebuah hospital selepas mendapati matanya merah dan berasa sangat gatal.




Rasa gatal-gatal tersebut sudah kerap dialami sejak 2 tahun lalu namun dia hanya bertahan dengan meletak kan ubat titisan mata tanpa mendapatkan rawatan di hospital.

Selepas ti…

INI DIA KELEBIHAN HONEY GLUTA SOAP YANG SETIAP ORANG PERLU TAHU

Assalamualaikum...

Hi ..





INI DIA KELEBIHAN HONEY GLUTA SOAP YANG SETIAP ORANG PERLU TAHU  Baru-baru ni saya ada baca tentang  Glutathione atau pun kita biasa sebut Gluta.. Ada banyak juga maklumat tentang Gluta yang saya baca ni .Ternyata Gluta banyak digunakan dalam merawat penyakit dalaman dan juga penyakit kulit.
Apa itu Gluta atau Glutathione ? Glutathione  adalah antioksidan penting dalam tumbuhan, haiwan, kulat, dan beberapa bakteria dan arkea. Glutathione mampu mencegah kerosakan kepada komponen sel penting yang disebabkan oleh spesies oksigen reaktif seperti radikal bebas, peroksida, lipid peroksida, dan logam berat. Ia adalah tripeptida dengan kaitan peptida gamma antara kumpulan karboksil rantaian sisi glutamat dan kumpulan amina cysteine, dan kumpulan karboksil cysteine ​​ (wikipedia)






Glutathione boleh didapati dalam beberapa makanan .Antaranya bayam, telur, brokoli, hati ayam , daging segar, ikan , kobis dan beberapa makanan lain.

Ada yang gunakan nya dalam produk makanan k…

5 TABIAT BURUK DALAM RUMAHTANGGA YANG RAMAI FIKIR IANYA NORMAL

Assalamualaikum...




5 TABIAT BURUK DALAM RUMAHTANGGA YANG RAMAI FIKIR IANYA NORMAL Minggu ni saya banyak membaca tentang kisah-kisah rumahtangga. Korang boleh baca portal dari luar negara . Ianya memang banyak membantu.. Saya banyak  membaca tentang penyelesaian dan punca satu-satu hubungan rumahtangga rosak dan musnah... Kali ni saya nak kongsikan beberapa perkara yang  saya rasa tak patut kita buat dan jadikan ianya satu perkara yang normal dalam rumahtangga kita. Sebab benda tu kalau lama-lama jadi kebiasaan ianya akan merosak kan hubungan suami isteri.


1- Pasangan yang cemburu - "ala..biasala..cemburu tu kan tanda sayang.." ..Tidak bagi saya .. Cemburu tu boleh tapi untuk perkara-perkara tertentu saja . Contoh: bila kita tengok pasangan kita berjalan sambil berpegang tangan dengan lelaki/wanita lain. Atau pasangan kita tiba2 dapat bunga dari peminat misteri. Ye!itu kita patut cemburu.






Tapi kalau setakat tengok pasangan  dapat panggilan telefon dari rakan sekerja wanita/le…

JONGHYUN SHINEE DITEMUI MATI DIPERCAYAI BUNUH DIRI

Assalamualaikum..


Berita yang pasti membuatkan peminat-peminat kumpulan SHINee sedih dan kecewa malah menggempar kan dunia hiburan Korea hari ini apabila salah seorang anggota SHINee ditemui mati dirumahnya dipercayai membunuh diri.

Pihak Polis Gangnam telah memaklumkan tentang kematian Jonghyun berpunca dari membunuh diri.

Dipetik dari Koreaboo. pada 18 disember 2017 polis mendapat panggilan telefon pada jam 16:42 dari salah seorang ahli keluarga Jonghyun memakumkan Jonghyun cuba membunuh diri.






Polis kemudian nya bergegas ke apartment  Jonghyun di Chungdam dan menemui beliau dalam keadaan tidak sedarkan diri.

Polis yang datang bersama pihak Forensik kemudian nya membawa Jonghyun ke Hospital Universiti Konkuk dalam keadaan tidak sedarkan diri kerana serangan jantung.



Menurut laporan forensik Jonghyun mati akibat terhidu karbon dioksida yang berpunca dari arang batu yang dipanaskan diatas kuali dapur.

Ahli keluarga yang melaporkan perkara tersebut memaklumkan  dia mendapat pesanan men…

OKI SETIANA DEWI KONGSI GAMBAR DETIK MANIS SAMBUT KELAHIRAN ANAK KE 3

Assalamualaikum..

OKI SETIANA DEWI KONGSI GAMBAR DETIK MANIS SAMBUT KELAHIRAN ANAK KE 3 Selalunya kita tengok ramai selebriti yang tidak akan dedahkan wajah anak mereka yang baru lahir.Tapi berbeza dengan pelakon dari seberang dan juga pernah menjadi Juri Gema Gegar Vaganza ini , Oki Setiana Dewi . Beliau dan suami nya tidak kisah memuat naik gambar anak lelaki mereka yang baru lahir  untuk dikongsikan bersama pengikut-pengikut mereka.

Oki memuat naik gambar-gambar detik manis beliau dan suaminya didalam dewan bedah ketika baru sahaja melahirkan bayi ke 3 nya . Seperti kelahiran yang lepas kali ini juga Oki melahirkan secara pembedahan.

Photo by @DIERABACHIR

Oki juga berkongsi pengalaman sepanjang kehamilan nya dalam catatan ringkas yang di tulis di laman Instagram nya..

okisetianadewi :setiap kehamilan memiliki ceritanya sendiri-sendiri. kehamilan ini berbeda dari sebelumnya.. seingat saya, saya hanya muntah 2-3 kali saja pada kehamilan ini. 
mengandungnya menyenangkan. saya berterbanga…