Saturday, 30 December 2017

TAHNIAH!!! ZIZIE IZETTE DAN DATO BUNG MOKHTAR TIMANG ANAK KEMBAR LELAKI

anak kembar zizie Izette

TAHNIAH!!!  ZIZIE IZETTE DAN DATO BUNG MOKHTAR TIMANG ANAK KEMBAR LELAKI Tahniah untuk pasangan suami isteri Datin Zizie Izette dan Datuk Bung Mokhtar Radin kerana telah menimang sepasang anak kembar lelaki.


  • zizieizetteA birthday mommy with her two little precious EARLY birthday gifts!!
    Mommy expected them to arrive today but they came by surprise via emergency C Section yesterday, Friday 29th of December at 5:48am & 5:50am, weighing 2.74 (baby boy1) and 2.78 (baby boy2).
    Alhamdulillah, both are healthy babies.
    Terima Kasih yg x terhingga kpd semua yg telah mendoakan saya. 
    #blessed #twinboys #happymom#birthdaymommy #30thdec #29thdec




Zizie selamat melahirkan kembar nya pada 29 Disember 2017 .Peminat dan pengikut turut mengucapkan tahniah dan ucapan selamat untuk Zizie dan suaminya.

Dalam satu post yang dikongsinya beluat turut memuat naik gambar beliau bersama anak kembar nya.


anak perempuan Zizie Izette


Dengan kelahiran si kembar sudah tentu hubungan keluarga ini akan bertambah erat. Pasangan ini mempunyai seorang anak perempuan  bernama Naila Nur Jenna.

Tahniah untuk pasangan ini..


sekian,


PERLUKAH KITA MEMINTA ORANG LAIN MEMANGGIL KITA HAJI ATAU HAJJAH SELEPAS PULANG MENUNAIKAN IBADAH HAJI

wajib kah panggilan haji dan hajjah


PERLUKAH KITA MEMINTA ORANG LAIN MEMANGGIL KITA HAJI ATAU HAJJAH SELEPAS PULANG MENUNAIKAN IBADAH HAJI Menunaikan ibadah haji adalah wajib bagi umat islam yang berkemampuan. Ramai yang berimpikan dapat ke tanah suci mekah untuk  menunaikan ibadah haji.Kebiasaan nya bagi mereka yang sudah sempurna menunaikan ibadah haji akan panggil dengan gelaran Haji atau hajjah. Namun adakah panggilan terssebut diwajibkan atau sebalik nya?

Ada yang secara terang-terangan meminta orang lain memanggilnya haji/Hajjah disebabkan dia sudah menunaikan ibadah haji.. Melihatkan perkara seperti ini jelas ianya menampak kan kesombongan dan ingin di puji.

Kita harus ingat apa kah tujuan sebenar kita menunaikan ibadah haji.Adakah kerana ingin kan gelaran dan pujian orang sekeliling atau pun hanya niat kerana Allah.




Dalam surah Al-Bayinnah ayat 5 Allah s.w.t berfirman:

"Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada Nya dalam (menjalankan ) agama yang lurus.dan supaya mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat dan yang demikian itulah agama yang lurus"

Jelas dalam ayat tersebut dinyatakan ketika melakukan ibadah haji berniat lah hanya kerana Allah s.w.t

Meminta orang lain memanggil kita dengan gelaran haji atau hajjah menampak kan sikap riak kita.Walaupun tujuan kita untuk menggalak kan orang lain melakukan ibadah namun cukup lah dengan kita menerangkan cara dan kebaikan melakukan ibadah tersebut.

menunaikan ibadah haji di mekah


Seperti yang kita tahu adalah lebih baik jika kita menyembunyikan ibdah yang kita lakukan .Tidak perlu dihebahkan kepada orang lain.

Begitu juga dengan amalan melakukan kenduri sebelum menunaikan ibadah haji.Jika niat hanya untuk bersedekah itu dibolehkan walaupun mengadakan kenduri sebelum berangkat menunaikan haji bukan lah amalan wajib. Namun jika mengadakan kenduri hanya bertujuan untuk menghebahkan pada orang ramai bahawa kita akan menunaikan ibadah haji ianya adalah sikap yang sombong dan riak.

semoga artikel ini memberi ilmu dan manfaat kepada semua pembaca.

sekian..

MENGIDAP KANSER NASOPHARYNGEAL : KIM WO BIN TULIS SURAT UNTUK PEMINAT





MENGIDAP KANSER NASOPHARYNGEAL : KIM WO BIN TULIS SURAT UNTUK PEMINAT Jika korang peminat Krdama pasti mengenali bintang popular Kim Wo Bin yang kini berehat dari sebarang aktiviti hiburan kerana disahkan mengidap kanser Nasopharyngeal pada mei lalu. Sejak dari itu berita mengenai Kim Woo Bin jarang-jarang didengari itu pun hanya dari mulur rakan-rakan rapatnya sahaja.

Semalam 29 Disember Kim Woo Bin membuat kejutan dengan memuat naik surat dilaman web Fancafe  yang ditulisnya sendiri khas untuk semua peminatnya

"Saya melihat diri saya memegang pensil di udara dan bertanya-tanya  bagaimana untuk saya memulakan surat saya.

Saya ingin menulis untuk anda semua lebih awal, tetapi saya memberi tumpuan kepada  rawatan dan mengekalkan kesihatan sehingga tujuh bulan telah berlalu. Secara jujur, ia memerlukan masa yang lama menulis untuk anda kerana saya takut nama saya akan muncul dalam ranking carian (laman web dalam talian). Tetapi saya mahu mengucapkan sesuatu  dengan anda semua sebelum tahun berakhir.





Terima kasih atas sokongan dan doa-doa  anda semua , saya telah selamat menjalani  tiga kemoterapi dan 35 kali terapi radiasi. Semasa rawatan, saya mendapat kekuatan dari ucapan dan  sokongan yang anda muat naik di FanCafe  atau media sosial. Saya sangat berterima kasih kepada anda semua.Saya telah menjalani semua rawatan penting dan sedang menjalani pemeriksaan susulan biasa sepanjang  tempoh penyembuhan.

Saya rasa  saya memerlukan sedikit masa saja lagi sebelum saya menulis untuk anda semua di lain kali. Dalam post saya yang terdahulu di FanCafe, saya selalu memberitahu anda bahawa kesihatan adalah yang paling utama dan anda harus sentiasa menjaga kesihatan, jadi saya sedikit malu kerana saya pula  yang sakit. Saya akan menjaga kesihatan saya dengan lebih baik dan melakukan yang terbaik untuk dapat membawa berita baik kepada anda semua pada masa akan datang. " - KIM WOO BIN -


Rata-rata peminat yang meninggalkan komen berasa gembira dengan kabar terkini aktor tersebut dan mengharapkan beliau kembali sehat seperti dahulu..

sekian..

Friday, 29 December 2017

6 PERNIAGAAN BERMODAL KECIL YANG BOLEH ANDA MULAKAN DI TAHUN 2018

Assalamualaikum..

Nak mulakan perniagaan di tahun 2018 ni bukan nya satu perkara yang mudah dan sudah tentu memberikan cabaran memandangkan harga barangan yang melonjak naik dan saingan yang sangat kuat dari peniaga sedia ada.

Namun jangan terkejut kerana hasil nya yang lumayan dan hanya memerlukan kesabaran dan kerja keras . Anda juga perlu bijak memilih jenis perniagaan yang sesuai dan mampu diuruskan dengan baik.

Dibawah ini saya kongsikan 6 jenis perniagaan kecil-kecilan yang boleh anda lakukan untuk permulaan tahun 2018.





1- Bisnes Air Balang



Satu perkara yang anda perlu tahu, bisnes air balang ini untungnya BESAR. Kos permulaan serta kos harian untuk menjalankan bisnes air ini juga agak rendah.

Anda boleh memulakan bisnes air balang ini dengan modal permulaan di bawah RM1,000.  (Kos membeli kanopi, meja, serta balang air)

Manakala, kos untuk membuat air pula, sekitar RM100 setiap hari, (bergantung kepada jenis air yang anda mahu jual).

Sebagai contoh... Jika anda mahu menjual air soya, kos untuk membeli 1kg kacang soya dan 2 beg ais, adalah sekitar RM12 sahaja. Namun setelah di proses menjadi air soya dan dimasukkan ke dalam balang air untuk dijual, anda boleh menjualnya sebanyak 120 cawan. Jika setiap cawan di jual dengan harga RM1.00... Bermakna anda sudah memperolehi RM120... Peningkatan sebanyak 1,000% dari modal yang dikeluarkan.

Begitu juga dengan air-air yang lain.... Kadar keuntungan kasar bisnes air ini...  selalunya adalah 500% ke atas berbanding kos modal yang dikeluarkan.

2- Bisnes Aiskrim




Bukan bisnes aiskrim yang biasa-biasa, tapi ini luar biasa…Bisnes Aiskrim ini adalah  perniagaan yang  tidak memerlukan modal runcit yang besar,  tidak memerlukan kepakaran atau skill yang tinggi,
tidak akan mengganggu waktu bekerja sepenuh-masa anda (jika anda seorang pekerja makan gaji di sektor Kerajaan atau Swasta)

Selain dari itu anda tidak memerlukan ruang yang luas untuk menjalankan perniagaan ini.Ianya juga boleh dilakukan di kediaman anda sendiri malah mudah untuk anda menjalankan perniagaan ini di tempat2 yang ramai pengunjung memandangkan keadaan iklim di negara kita.


3- Bisnes Bakeri




Ada banyak sebab mengapa bisnes bakeri adalah cara yang terbaik untuk anda menambahkan pendapatan secara sampingan dari rumah.Antaranya ialah kerana Kos Pemulaan Yang Kecil,Hanya Buat Berdasarkan Tempahan malah Urusan Rumahtangga Masih Terjaga

Cupcake, Muffin, Cheese Tart, Coklat Homemade, Kek Coklat, Kek Lapis, Kek Cheese, Fruit Tart, Roti Jala,  Kuih-muih dan pelbagai lagi produk bakeri sentiasa dicari-cari oleh orang ramai setiap hari.

Tidak kira sama ada untuk dimakan ketika minum petang, ataupun untuk majlis-majlis keraian seperti majlis harijadi, majlis pertunangan, perkahwinan, kenduri, majlis tahlil, rumah terbuka mahupun untuk majlis-majlis korporat seperti seminar, mesyuarat ataupun hari keluarga.

Hampir setiap hari akan ada sahaja majlis rumah terbuka atau majlis perkahwinan diadakan! Kadang-kadang memang tak cukup tangan dan terpaksa tolak beberapa order dari pelanggan.


4- Bisnes Burger



Saya pernah kongsikan tips membuat burger sedap di entry ini - Cara buat burger sedap - . Tapi tanpa panduan perniagaan yang betul agak susuah untuk mendapatkan pelanggan  .

Bisnes burger bukan lah perniagaan baru di malaysia.Sejak tahun 90 an lagi sudah ramai yang menjalankan perniagaan burger. Iaanya memang sudah cukup dikenali oleh rakyat malaysia dan anda tidak perlu memperkenalkan lagi apa yang anda jual kepada pelanggan.

Apa yang anda perlu lakukan hanya memperkenalkan perniagaan anda pada penduduk setempat dan sudah tentu lah cara paling mudah untuk buat burger anda menjadi pilihan ialah dengan menjadi nya burger yang sedap dan berbaloi untuk dibeli.



5- Bisnes Fotografi



Fotografi ialah satu hobi yang sangat menguntungkan.. Tanpa modal yang besar dan peralatan canggih pun, sesiapa sahaja termasuk anda boleh memulakan khidmat mengambil gambar majlis perkahwinan dan sebagainya. Dengan syarat anda mestilah mengetahui langkah-langkah yang betul bagaimana untuk bermula dari awal sehingga ke tahap mengembangkannya.

Anda bayangkan dengan berbekalkan kamera DSLR dan cara marketing yang betul, anda akan mendapat sekurang-kurangnya dua projek fotografi perkahwinan setiap bulan. Dan untuk satu majlis perkahwinan anda boleh kenakan bayaran sebanyak RM1,500. Dua majlis perkahwinan anda dapat RM3,000. Tolak kos cetak custom album, gambar dan sebagainya, anda masih boleh untung sekitar RM2,000 sebulan.

 Dalam industri fotografi, jurufoto profesional dibayar di antara RM1K - 7K untuk satu sesi fotografi perkahwinan. Ada juga jurufoto yang dibayar di antara RM1K – 3K sehari. Dan anda juga boleh sampai ke tahap ini dalam masa yang singkat sekiranya anda berminat dan tahu cara memasarkan perkhidmatan fotografi anda.


6- Membeli dan menjual barangan dari China



Anda mungkin biasa melihat rakan-rakan anda di media sosial menjual berbagai barangan dari China dan ini membuatkan anda tertanya-tanya bagaimanakah  mereka mendapatkan stock barangan tersebut.

Tapi untuk membeli barangan dari China  anda memerlukan pengetahuan supaya tidak menjadi mangsa penipuan pembekal yang mengambil kesempatan ke atas anda.

TaoBao.com sebenarnya, adalah merupakan website milik syarikat Alibaba  khas untuk pemborong-pemborong kecil yang mahu memborong secara kecil-kecilan. Di TaoBao.com, anda boleh memborong barang dari 5 unit hinggalah kepada beberapa puluh unit. Harganya pula adalah tidak terlalu mahal

Sangat sesuai untuk pemborong-pemborong kecil mendapatkan bekalan bagi memulakan perniagaan mereka secara kecil-kecilan. 

Itu sahaja 6 perniagaan yang anda boleh mulakan ditahun 2018 ini dan dengan panduan yang diberikan anda boleh menguruskan perniagaan anda dengan baik dan memberi pulangan lumayan sekaligus menambah pendapatan sampingan . Siapa tahu ianya mungkin menjadi sumber pendapatan  utama anda dan keluarga.


sekian..


LELAKI CERAIKAN ISTERI GARA-GARA AKAUN PERMAINAN ATAS TALIAN MILIK NYA DI JUAL

Assalamualaikum..



Pertubuhan Kesihatan Sedunia baru-baru ini mengiktiraf ketagihan permainan video sebagai masalah kesihatan mental, dan mungkin bagi sesetengah orang  keputusan itu mungkin kelihatan aneh tapi, kisah yang kan saya kongsikan ini dapatlah dijelaskan bahawa ianya memang satu masalah mental yang berat.

Permainan video mudah alih Tencent yang sangat popular kini "King of Glory" sekali lagi mendapat publisiti buruk di media Asia, selepas didakwa terdapat  seorang lelaki berusia 25 tahun berasal dari Malaysia yang begitu kecewa  dan  memutuskan untuk menceraikan isterinya yang dikahwini selama  enam tahun kerana isterinya  menjual akaun King Of Glory  dengan harapan si suami  akan menghabiskan lebih banyak masa bersama keluarga .







Pasangan yang tidak didedahkan identiti ini masing-masing berusia  berusia 25 tahun . Mereka berkahwin enam tahun lalu . Si isteri  asalnya seorang warganegara China tapi bermastautin di malaysia selepas mereka berkahwin.

Hubungan mereka baik-baik sahaja sehingga lah  "King Of Glory " dilancarkan 2 tahun yang lalu. Suami nya asyik menghabiskan masa bermain games, tetapi ketika itu si isteri  tidak pernah menyangka  bahawa permainan video boleh merosak kan  perkahwinan mereka.


Pada satu ketika, lelaki tersebut mula menjadi ketagih untuk bermain King of Glory dan kadang-kadang  sehingga awal pagi . Walaupun dia tidak  keluar dari rumah, dia akan menjemput rakan-rakannya untuk permainan tersebut dan mengabaikan isteri dan anak perempuannya.

"Walaupun telah  banyak kali dia berjanji  akan berhenti namun dia tetap  tenggelam dalam dunia permainan video, dia tidak mampu  menunaikan janjinya," tulis wanita berusia 25 tahun itu baru-baru ini di laman  media sosial nya.

Sehingga lah beberapa hari lalu dia merasakan keadaan mula tidak terkawal dan perasaan terbeban mula dirasai selepas satu lagi siri maraton permainan larut malam suaminya.



Ketika suaminya sedang tidur dia menjual akaun KING OF GLORY milik suaminya melalui online. Dia berharap dengan cara ini, suaminya akan berhenti bermain permainan tersebut dan meluangkan masa untuk nya dan anak perempuan mereka.Namun dia ternyata salah..


Selepas si suami bangun dari tidur , dia  cuba beberapa kali untuk log in ke akaun KING OF GLORY namun tidak berjaya.Ini membuatkan si suami menjadi sangat marah dan  masuk ke dalam bilik isterinya, menarik  tangan dan mengheret isterinya  ke bawah.

Dia memberitahunya bahawa dia tahu apa yang dilakukannya dan dia akan menceraikan isterinya serta meminta isterinya pulang ke Tanah Besar China

 "Dia bermain permainan video sepanjang hari dan cukup lama mengabaikan saya dan anak perempuannya. Apa yang saya mahukan sekarang ialah untuk mendapatkan hak penjagaan anak perempuan saya supaya saya dapat membawanya ke China dan membesarkannya dengan betul"

Apa pendapat korang..Bila jadi kes macam ni memang jelas ketagih bermain permainan atas talian atau video game boleh la dikatakan sebagai salah satu penyakit mental .

Setuju tak??

sekian..

Thursday, 28 December 2017

12 TAHUN PURA-PURA JADI BISU AKHIRNYA LELAKI INI BENAR-BENAR KEHILANGAN SUARANYA

Assalamualaikum...



Salah satu nikmat yang Allah bagi pada kita ialah mampu bercakap..Kita boleh bercakap , ketawa dan diam kalau kita mahu.Alhamdulillah..Tapi tak semua orang ada nikmat tu.jadi pada yang diberikan nikmat untuk bersuara tu , gunakan lah untuk bercakap perkara-perkara yang baik dan tidak untuk menganiaya orang lain atau menyakiti hati orang .

Tapi ada juga yang dah ada suara dia pilih untuk diam dan tak mahu bercakap.kenapa lah disia-siakan nikmat tu..kan??Rupa-rupanya ada satu kes di mana bila suara dah lama tak digunakan, suara akan  hilang dengan sendirinya..
Macam satu kejadian yang berlaku di China ni...







Seorang pembunuh yang disyaki yang telah melarikan diri selama 12 tahun dengan berpura-pura menjadi bisu telah hilang  kemampuannya untuk bercakap.

Lelaki yang hanya dikenali sebagai  'Zheng', telah dituduh membunuh saudara isterinya,  Cao. Pembunuhan berlaku dalam satu  pertelingkahan berkaitan wang sewa berjumlah  500 yuan  (Rm300)   yang berlaku pada tahun 2005.

Semasa bertengkar , Zheng, 33, dikatakan menikam Encik Cao, kemudian dia melarikan diri  sebelum pihak berkuasa dapat menangkapnya.



Kemudian sekali lagi Zheng berjaya melarikan diri  dan menukar namanya kepada  Wang Gui dan mula berpura-pura menjadi pengemis bisu untuk menyembunyikan identiti nya serta untuk menyara dirinya sendiri.

Zheng akhirnya menetap di sebuah kampung kecil di Wilayah Anhui, 700 km utara Hangzhou, di mana dia mula bekerja dalam sektor pembinaan.Dalam masa yang sama dia tetap berlagak seperti orang bisu. Dia juga berkahwin dan mendapat seorang anak, tetapi dia tidak pernah bersuara , kerana takut mengatakan sesuatu yang boleh mendedahkan identiti sebenarnya.


Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh ke tanah juga.. Selepas 12 tahun melarikan diri  , pada suatu hari polis melakukan pemeriksaan dari rumah ke rumah dan ketika memeriksa Zheng mereka mendapati Zheng tidak mempunyai apa-apa pengenalan diri.

Perkara tersebut membuatkan pihak polis merasa curiga , jadi mereka mengambil sampel darahnya dan menggunakan DNAnya untuk memeriksa identiti beliau. Begitulah  bagaimana mereka mengetahui bahawa Wang Gui sebenarnya Zheng, suspek pembunuhan yang telah hilang sejak sedekad lalu.



Bagaimanapun, ada sesuatu yang lebih memeranjatkan pihak polis. Walaupun dia hanya berpura-pura menjadi bisu selama lebih satu dekad, kini dia  kelihatan benar-benar hilang keupayaannya untuk bercakap.

Menurut akhbar Zhejiang Daily,  vokal lelaki itu telah habis kerana kekurangan penggunaan sepanjang tempoh masa yang panjang

Semasa soal siasat dijalankan Zheng hanya berkomunikasi dengan pegawai polis secara bertulis. Ditanya mengapa dia telah berpura-pura menjadi bisu selama sekian lama, lelaki itu menulis "Semakin sedikit saya bercakapn, semakin kurang peluang untuk saya melakukan kesilapan."

Tidak dapat dipastikan sama ada suaranya boleh dikembalikan namun sebenarnya dia sudah tidak mempunyai banyak masa kerana dia kemungkinan bakal dikenakan  hukuman mati jika disabitkan dengan pembunuhan yang dilakukan 12 tahun lalu.

Buat jahat tetap akan ada balasan nya walau kita berusaha macam mana sekalipun untuk menutup kesalahan kita.

sekian..

Wednesday, 27 December 2017

APA PERLU BUAT JIKA GIGI KEKAL TERCABUT

Assalamualaikum.

Semalam Maisara bagitau yang salah satu gigi susu dia dah patah.Dia tunjuk kan kat saya gigi tu..Risau jugak la sebab takut nanti gigi dia tak tumbuh.tapi katanya itu gigi susu je..nanti gigi lain akan tumbuh..

Kalau gigi susu yang patah tak pe la..Tapi kalau gigi kekal nya yang tercabut macam mana?Ada harapan lagi ke gigi anak kita tu boleh diselamatkan?Dah tentu boleh..Gigi kekal yang tercabut boleh diselamatkan dengan beberapa cara yang akan saya kongsikan ni..

Saya rujuk dari satu post yang di kongsi oleh Dr Ib Shah di lama twitter tentang apa perlu kita buat jika gigi kekal tercabut dan cara untuk menyelamatkan gigi tersebut. Tercabut bermakna gigi dia terkeluar dan masih ada akar nya..




1- Mula-mula cari dulu gigi yang tercabut tu.Mungkin tercampak masa terjatuh atau kemalangan.




2-Pegang HANYA bahagian kepala gigi.cuba jangan sentuh bahagian akar . Kita nak preserve sel2 yang melekat dan elakkan lagi kerosakan dan kotoran dari melekat di kawasan tu





3-Cuci gigi tu with running water . Kalau boleh dan berani, masukkan balik dalam soket gigi

Lepastu gigit kapas dan terus jumpa dentist


4.Kalau tak tahu masukkan, simpan gigi tersebut dalam susu atau larutan bergaram. Lagi elok, ludah dan banyak2 pada gigi dan letak kan dalam satu bekas bersih

Jangan biarkan gigi tu kering





kalau tak de susu atau larutan bergaram , kemam je gigi tu kat dalam mulut dan terus ke klinik gigi.



5.Di klinic, doktor akan amik Xray dan ‘splint’ gigi tu supaya boleh heal balik.high possibility untuk recover!

Kalau gigi tu mati selepas tu, dentist akan sarankan utk buat root canal treatment . Tapi yang penting tulang dah ‘pegang’ gigi tu semula dan boleh guna macam biasa!


Cara ni hanya untuk  gigi kekal sahaja! Biasanya gigi depan kekal tumbul pada 6-7 tahun. Kalau gigi susu, takpa tak perlu letak semula sebab gigi kekal akan tumbuh.

semoga bermanfaat untuk semua..


sekian..



TANDA-TANDA TERKENA SIHIR DAN CARA MERAWATNYA

Assalamualaikum...



Sihir dan ilmu hitam membawa kepada perbuaztan syirik malah  mempelajarinya juga adalah haram didalam agama islam. Dalam islam juga pengamal ilmu hitam yang mengamalkan nya hingga memudaratkan orang lain boleh dijatuhkan hukuman qisas/hudud.

Dalam negara kita ni saya tak tahu la ada ke akta untuk mereka yang mengamalkan ilmu hitam dan sihir . Benda-benda yang kita tak nampak nyata untuk dibuktikan ni mungkin agak sukar untuk diwujudkan akta..kan??

Sihir dan ilmu hitam ni biasanya bertindak secara perlahan-lahan.Sebab tu ada yang dari awal tak dapat kesan diri nya terkena ilmu hitam atau sihir.Bila dah melarat baru la sedar terkena sihir.Masa tu mungkin ada yang dah terlewat hingga membawa maut.

Ada banyak jenis sihir dan ilmu hitam yang diamalkan untuk mengenakan orang lain,Diantara jenis-jenis sihir dan ilmu hitam ialah"-

Sihir Rumahtangga dan perceraian
sihir pengasih/guna-guna
Sihir menipu pandangan
Sihir gila
Sihir santau
Sihir lesu anggota badan
Sihir halang pernikahan
Sihir Pelaris





Ramai antara kita yang suka menonron silap mata..kan??Ada setengah silap mata menggunakan sihir dan bukan semata-mata trick.Kalau tonton silap mata yang memang susah nak diterima dek akal tu , maknanya mesti ada ilmu sihir yang digunakan.Jangan fikir benda ni mengarut ke apa tau..Sebab sihir dan ilmu hitam memang wujud.

Kebanyakan mereka yang terkena sihir akan melalui beberapa perkara dan perubahan pada tubuh badan mereka tanpa mereka sedari.Ini kerana sihir akan mempengaruhi badan dan hati serta fikiran si mangsa dengan perlahan-lahan.Berikut adalah  tanda -tanda terkena sihir yang saya petik dari laman web kabarmakkah.




1- Sakit Kepala atau anggota badan tertentu selepas waktu asar ke atas
2- Badan terasa berat dan malas
3-Susah mendapat jodoh
4-Sakit ketika tazkiyah atau ziarah orang meninggal
5-Susah tidur malam
6-sakit pinggang tanpa sebab
7-Sakit dada bila waktu asar
8-Sering bermimpi bayi atau menyusui bayi
9-Ada terasa benda bergerak dibawah kulit
10-Suami isteri kerap bertengkar untuk perkara-perkara kecil
11-Sayang yang berlebihan pada orang yang baru dikenali
12-Malas beribadah/bersolat
13-Rasa gelisah dan panas di bahagian leher bila mendengar bacaan alquran
14- Suka melakukan tabiat buruk
15-Kerap sendawa bila mendengar bacaan al-quran
16-Sering keguguran
17-Mengantuk bila mendengar bacaan al-quran
18-Sering bermimpi seram yang menakutkan
19-darah haid turun melebihi 15 hari
20-Batuk yang berpanjangan
21-Selalu di tindih ketika tidur
22-Nafsu seks yang berlebihan
23-Selalu terlihat bayangan kelibat di dalam rumah
24-Terasa selelu diperhatikan walaupun berada didalam rumah
25-Kerap mendengar sesuatu bisikan
26- Sakit mental ataupun gila





Di dalam islam setiap penyakit disertakan dengan penawarnya. Terdapat beberapa cara penyelesaian bagi merawat sihir dan ilmu hitam. Diantara cara yang boleh digunakan ialah:-

1- Mandian daun bidara
Sediakan daun bidara yang masih hijau dan air secukupnya untuk mandi

Tumbuk daun bidara dan campurkan dengan air yang telah disediakan .Kemudian baca ayat-ayat berikut pada air mandian tersebut.

1-Baca Auzubillah minashaitan nirajeem
2-Baca ayat Qursi
3-Baca surah Al-A'raf ayat 117 hingga 122
4-Baca surah Yunus dari ayat 79 hingga 82
5- Baca surah Taha ayat 65 hingga 70
6- Baca surah Al Kafirun , Al- Ikhlas , Al- Falaq dan An-nas
7-Minum air tersebut lebih dari 3 kali.Gunakan gelas kecil
8- mandi air yang selebihnya
9- Ulang cara ini beberapa kali sehingga sihir hilang



2-Bacaan Ayat suci Al-quran
Baca surah Al-fatihah , Ayat kursi, dua ayat terakhir surah Al-Baqarah, Surah Al-Ikhlas . Al-Falaq dan An-Nas.

Ulang sebanyak 3 kali atau lebih. Setiap kali habis membacanya tiup dan usapkan pada bahagian tubuh yang sakit.


Semoga artikel ini dapat membantu mereka yang terkena sihir dan ilmu hitam.

Sekian.

sumber: kabarmakkah.com





ADAKAH ANDA BIJAK MENGAWAL PENGGUNAAN SMARTPHONE ANDA?

Assalamualaikum..



ADAKAH ANDA BIJAK  MENGAWAL PENGGUNAAN SMARTPHONE ANDA? Pagi ni saya bangun-bangun je tengok bateri phone dah merah.Terus cas phone sebab takut nanti nak guna baru gelabah nak cas.Sebenarnya kalau phone tu baterinya penuh pun bukan nya ada benda penting yang nak dibuat pun.Tak habis2 dok scroll IG dan twitter.Kadang-kadang buka fb baca ucapan selamat pagi dan Assalamualaikum rakan-rakan lain.heheheh

Saya ada telefon rumah jadi tak de masalah nak buat panggilan jika ada kecemasan.Cuma dua  tiga hari ni talian telekom tu macam bermasalah pulak.Kejap ada kejap tak de..Dah macam internet pulak.Bila angkat je ganggang phone tu tak de bunyi apa..Lampu kat telephone tu pun tak menyala.geram jugak rasa.

Sebab tu kena jugak la pastikan phone sentiasa ada bateri ..






Ada orang yang dia memang tak boleh berenggang dengan phone..Duduk je belek phone.Tengah memandu pun sempat lagi jeling2 phone padahal tak de siapa call pun.hahaha. Apa yang saya perhatikan orang macam ni mesti dia ada banyak join group whatsapp.Sibuk betul membalas mesej-mesej yang masuk.Kalau tak balas nanti tertinggal cerita..kan??Tu yang gigih juga membalas , menyampuk setiap perbincangan ahli group.

Bayangkan kalau phone dia hilang atau rosak...Allahhuakbar..tak dapat bayangkan macam mana perasaan dia.Mungkin dia akan hentak-hentak kepala dia kat dinding sebab stress phone hilang.Hahah...harap-harap tak la macam tu ye..Tapi resah gelisah tu tetap ada..kan??Zaman sekarang phone ni macam satu keperluan jugak.Senang nak berhubung jika ada kecemasan atau hal-hal penting.

Masing-masing sekarang ni pakai telephone pintar tapi telephone je yang pintar, kita tak pintar ,cemana tu?Kita dikawal oleh smartphone kita..Pantang notification masuk bergegas kita buka phone kita..Padahal kalau tunggu 5 minit lagi pun boleh je ..





Saya pernah dapat whatsapp yang marah-marah saya sebab lambat baca whatsapp dan lambat reply whatsapp . Saya tak tahu kenapa yang dia marah sangat padahal bukan tanya benda penting pun.Jangan kerana kita jenis yang tak berenggang dengan phone, kita rasa orang lain pun patut buat macam tu.Tak semua orang yang suka jadi hamba phone.

Bagi saya itu hak kita nak membalas pesanan orang atau tak.Hak kita untuk nak baca whatsapp tu atau tak nak.

Ye la..kalau hal penting dari keluarga memang saya baca dan reply terus.Risau juga kalau2 ada kemalangan atau kecemasan..kan??Tapi keluarga saya kalau ada kecemasan diaorang akan call terus.Tak de pun nak whatsapp2 bagai ni.

Phone ni kalau kita gunakan dengan cara betul , dia jadi baik.tapi kalau kita gunakan untuk perkara yang salah , ianya jadi tak baik la.



Dia boleh buat mata kita melekat kat skrin macam kena gam dan kadang2 sampai kita tak sedar yang kita dah mengabaikan orang-orang disekeliling kita.

Smartphone hanya satu alat yang ada kelemahan dan kebaikan.Cuma cara kita menggunakan nya saja yang boleh tentukan sama ada ianya baik atau buruk

sekian..


Tuesday, 26 December 2017

IBU BAPA PATUT TAHU ANAK BAIK DAN BERSOPAN DI RUMAH BELUM TENTU BEGITU SIKAPNYA DISEKOLAH

Assalamualaikum.



ANAK BAIK DAN BERSOPAN DI RUMAH BELUM TENTU BEGITU SIKAPNYA DISEKOLAH Berapa hari je lagi nak start sekolah.Berdebar..kan?Padahal bukan kita yang kena sekolah pun.Hahhah..Tapi tu la dah namanya mak pak ni macam2 perasaan bila anak nak start sekolah..

Jangan tak tau, ada mak2 yang masa hari pertama persekolahan , anak tak menangis..Mak yang menangis sebab sebak anak dah besar.

Ada jugak yang sanggup tunggu sampai anak balik sebab risau anak tak boleh terima suasana persekolahan.padahal anak dia seronok je bergelak ketawa.Mak ayah  je rela jadi cicak melekat kat pintu kelas anak.

Salah satu benda yang paling merisaukan mak ayah bila anak start sekolah ni ialah takut anak kena buli.Ye la..kalau tengok kat rumah anak kita ni sopan santun orang nya.lemah lembut berbudi pekerti





Tapi jangan tertipu ye korang.Segalanya boleh berubah bila anak kita dah mula bersekolah.Korang jangan fikir kalau anak baik kat rumah bermakna kat sekolah pun dia lah yang paling baik dan bagus akhlaknya.

Bila kita rasa yakin sangat anak kita bagus, baik dan sebagainya, itu yang buat kita rasa nak mengamuk tak tentu pasal bila anak kena jentik dengan cikgu kat sekolah.

Anak-anak sekarang memang manja walaupun kita tak manjakan dia. Dia kena denda kat sekolah, kena rotan, kena cubit mesti dia akan balik mengadu.

Bila anak mengadu jangan mudah bersangka buruk kat cikgu.Sekarang macam2 cara boleh berhubung dengan cikgu sekolah.. Whatsapp ada, facebook ada, kalau rajin sangat jumpa cikgu kat sekolah dan tanya..

"...betul ke anak saya kat sekolah bermasalah..?"

"..saya percaya cikgu denda anak saya mesti ada sebab nya..
adakah anak saya ada buat apa-apa kesalahan.."

Jalinkan hubungan baik dengan guru dengan selalu berkomunikasi kerana ianya akan memudahkan guru untuk melaporkan perkembangan anak kita.



Kita harus ingat bahawa guru-guru tersebut sedang menjalankan amanah yang diberi untuk mereka. Mereka juga sudah tentu ingin memberi didikan terbaik untuk anak kita.

Tolong sedar bahawa anak kita juga adalah manusia biasa yang akan melakukan kesilapan.Anak kita bukan malaikat yang tidak sesekali akan melakukan kesilapan.Anak kita sudah patut dididik supaya ianya akan membantu perjalanan dan kehidupan nya dewasa kelak.

Jangan kerana sikap kita yang terlalu sayang dan percaya pada anak , ianyakan merosak kan masa hadapan mereka.

sekian..

Friday, 22 December 2017

RM5000 UNTUK CAJ PENGAMBARAN DI PUTRAJAYA .ERMA FATIMA LUAH RASA KECEWA

Assalamualaikum..



Banyak drama-drama tempatan yang disiarkan di tv sekarang ni mendapat tontonan ramai dan mempunyai pengikut tersendiri.. Ianya satu perkembangan yang baik dalam industri hiburan tempatan dan menggalak kan lagi penghasilan drama-drama yang lebih bermutu untuk bersaing mendapat tempat di hati penonton.

Jadi pengarah drama sekarang masing-masing berlumba-lumba untuk menghasil kan drama yang bagus dan diminati ramai.Drama-drama yang dihasilkan oleh Erma Fatima antara yang sering menjadi pilihan penonton disebabkan pemilihan pelakon , jalan cerita yang bagus dan memberi pengajaran.

Namun lokasi pengambaran drama juga adalah salah satu  perkara yang melengkapkan lagi penceritaan sesebuah drama.






Wah!!saya menulis macam tahu banyak je tentang drama..Hahaha...Sebab saya ni kaki drama jugak.Cuma saya lebih suka menonton drama Korea. Sebab saya suka pemandangan dan lokasi korea yang cantik-cantik.

Cakap tentang lokasi ni , Erma fatima mendedahkan bayaran yang dikenakan oleh Perbadanan Putrajaya untuk pengambaran di sekitar Putrajaya ialah sebanyak RM5000..

Memang tak sangka rupanya nak buat pengambaran di putrajaya dikenakan caj yang terlalu tinggi.Menurut Erma di dalam post nya di instagram , kos Rm5000 tersebut bersamaan dengan perbelanjaan yang dikeluarkan untuk set dan props untuk 1 telemovie.



ermafatimaSebab tulah production Malaysia tak shoot kt Putrajaya sebab tkde budget. Utk pengetahuan PERBADANAN PUTRAJAYA RM5,000 tu budget Set & Props utk 1 Telemovie. Produser Malaysia tak untung byk mana pun buat drama ni. Sedih...mcmana nk promote keindahan lokasi negara sendiri kalau tk mampu 
#shootmasjidpunkenabyrskrg


Erma turut meluahkan rasa kecewanya itu dengan menjelaskan bahawa produser Malaysia tidak memperolehi untung yang banyak dengan menghasilkan sesebuah drama. Bagaimana nak promosikan keindahan lokasi negara sendiri kalau kos nya terlalu tinggi.



Saya pun tak sangka la kalau nak buat pengambaran kat tempat2 macam tu produksi kena bayar.Ingatkan kena minta izin je..ehehhe..

Kalau dah harga macam ni punya mahal nampaknya stesen-stesen tv pun kena lah keluar bajet lebih untuk beli satu-satu drama yang akan disiarkan. Tak boleh la pakai harga lama lagi.Rasanya bukan Putrajaya je yang kenakan bayaran dan caj baharu ni tapi masih banyak lagi lokasi-lokasi yang mungkin akan menaikkan caj mereka dan  mengenakan bayaran untuk pengambaran.

Kalau tak mampu nak bayar untuk pengambaran di Putrajaya baik la cari tempat lain yang lebih cantik dan menarik.Rasanya ada banyak lagi tempat lain  yang tak kurang hebat nya juga.Malaysia ni kan banyak tempat-tempat yang cantik..kan??


sekian...

TAK CUCI SARUNG BANTAL 5 TAHUN, HAMA MEMBIAK DI KELOPAK MATA WANITA INI

Assalamualaikum..




Berapa kerapkah korang mencuci sarung bantal dan menjemur bantal korang??Kalau yang bekerja tu mungkin seminggu sekali cuci dan jemur bantal..kan??tapi macam saya yang tak bekerja dan setiasa ada dirumah ni , 3- 4 kali seminggu mesti nak kena jemur bantal2 tilam dan cuci sarung bantal.Terutamany bantal anak-anak ni.

Ada juga yang malas  nak jemur bantal kat luar sebab malu la nanti jiran nampak peta banyak kat bantal. Biar la bantal banyak peta yang penting sarung bantal kita lawa-lawa dan bersih.hahaha...betul tak?Hahha..





Ada satu kisah yang saya pasti lepas korang baca ni mesti lepas ni korang akan lebih kerap mencuri sarung bantal korang.

Di China seorang wanita mengadu sakit di bahagian mata. Di mendapatkan rawatan disebuah hospital selepas mendapati matanya merah dan berasa sangat gatal.




Rasa gatal-gatal tersebut sudah kerap dialami sejak 2 tahun lalu namun dia hanya bertahan dengan meletak kan ubat titisan mata tanpa mendapatkan rawatan di hospital.

Selepas tidak tahan lagi menanggung kasakitan kerana bulu mata dan kelopak matanya melekat dia kemudian nya mendapatkan rawatan namun apa yang mengejutkan ketika doktor melakukan pemeriksaan , mereka menemui beratus-ratus tungau di bahagian mata wanita tersebut.



Menurut media China bulu matanya menjadi tempat beratus tungau membiak dan bergantung di setiap helian bulu matanya,

Doktor turuk merasa hairan bagaiman beratus hama  boleh membiak di bahagian mata wanita itu namun wanita itu membuat pengakuan selama 4-5 tahun dia tidak pernah memebersihkan sarung bantal nya,


Wanita tersebut yang dikenali sebagai Cik Xu didiagnosis dengan blepharitis dan konjunktivitis, keradangan asas bulu mata dan mata, tetapi dia dilaporkan telah pulih sepenuhnya setelah menerima rawatan di hospital di Wuhan.

Lepas ni jangan lupa bersihkan tempat tidur korang tu ye.. Celah2 tilam tu pun kadang2 ada pijat. Kalau susah sangat, angkat je semua tu buang je la kat tempat sampah. Beli je yang baru dan mula mengutamakan kebersihan..

Jangan muka je cantik, kacak, kemas , wangi..tapi tempat tidur..MasyaAllah!!!!


sekian..








INI DIA KELEBIHAN HONEY GLUTA SOAP YANG SETIAP ORANG PERLU TAHU

Assalamualaikum...

Hi ..





INI DIA KELEBIHAN HONEY GLUTA SOAP YANG SETIAP ORANG PERLU TAHU 

Baru-baru ni saya ada baca tentang  Glutathione atau pun kita biasa sebut Gluta.. Ada banyak juga maklumat tentang Gluta yang saya baca ni .Ternyata Gluta banyak digunakan dalam merawat penyakit dalaman dan juga penyakit kulit.

Apa itu Gluta atau Glutathione ? Glutathione  adalah antioksidan penting dalam tumbuhan, haiwan, kulat, dan beberapa bakteria dan arkea. Glutathione mampu mencegah kerosakan kepada komponen sel penting yang disebabkan oleh spesies oksigen reaktif seperti radikal bebas, peroksida, lipid peroksida, dan logam berat. Ia adalah tripeptida dengan kaitan peptida gamma antara kumpulan karboksil rantaian sisi glutamat dan kumpulan amina cysteine, dan kumpulan karboksil cysteine ​​ (wikipedia)






Glutathione boleh didapati dalam beberapa makanan .Antaranya bayam, telur, brokoli, hati ayam , daging segar, ikan , kobis dan beberapa makanan lain.

Ada yang gunakan nya dalam produk makanan kesihatan dan ada juga produk mengandungi Gluta yang digunakan terus pada kulit. Seawal tahun 2000 lagi Gluta dah mula mendapat perhatian ramai .

Gluta ni bersafat antioksidan yang boleh membuatkan sel baru tumbuh dan mencegah pertumbuhan radikal bebas. Kalau kita guna untuk jangka masa yang panjang , kulit boleh jadi cerah.Jadi Gluta ni memang jadi pilihan ramai wanita la..Orang perempuan kalau tak nak cepat tua boleh la guna produk yang ada Gluta.

Salah satu yang saya nak syorkan pada korang ialah Honey Gluta Soap.. Saya panggil ni sabun comel sebab comel sangat .Bentuk love ..tau..Boleh la siapa-siapa nak bagi pada crush ..hahahaha... Sabun Honey Gluta ni bukan saja comel tapi ada keistimewaan dan kelebihan yang tersendiri yang boleh buat korang terkejut.Ini lah yang saya nak ceritakan pada korang ni..

Kelebihan dan keistimewaan Honey Gluta Soap

Sabun pembersih ni bersifat lembut dan natural pada kulit wajah. Dia tak de kesan kulit mengelupas lepas kita gunakan sabun ni..Ada banyak bahan yang terkandung didalam Honey Gluta Soap ni. Siapa sangka sabun secomel ni ada lebih  10 bahan tersembunyi didalam nya...

Yang menariknya sabun ni ada saffron oil. Tahu tak saffron oil ni dia mampu menghilangkan noda dan efek hitam pada kulit kita tau.Kemudian ia membantu melindungi kulit kita dari sinaran UV.

Kemudian ada juga Negila Sativa atau pun kita lebih kenali dia dengan nama Habatus sauda.Tak perlu disangkal lagi habatus sauda ni memang sangat bagus untuk kesihatan dalaman dan juga luaran.

Gluthation ni pulak adalah bahan utama dalam produk untuk mencerahkan kulit.Biasanya nya kalau tak de Gluta ni memang lambat la kulit kita nak cerah . sebab tu ada setengah ubat yang mengandungi Gluta ni , bila pesakit tu makan untuk jangka masa panjang , ada yang mengalami kesan kulit dia semakin cerah.



Terdapat juga extract dari Sari Herba yg berkesan utk memelihara kesihatan kulit secara menyeluruh dan menambah keyakinan bagi penampilan diri.

Jadi bila kulit kita segar, bersih dan cantik tak la rasa rendah diri, rasa diri tu kurang menarik.Nak buat apa pun jadi tak de semangat kalau ada masalah kulit wajah..Betul tak??.Nak berjalan angkat muka pun tak mau.

Dibawah ni ialah senarai bahan yang terkandung didalam Honey Gluta Soap


Gabungan Campuran Sari Madu Lebah dan Madu Kelulut
Gluthation
Pomegranate
Aloe Vera
Papaya
Alma
Extract Olive Oil
Saffron Oil
Negila Sativa
Vitamin C
Vitamin E
Collegen

Kenapa kita  patut menggunakan Honey Gluta Soap sebagai perawatan bagi kulit wajah

1) mencerahkan kulit wajah agar kelihatan putih secara semulajadi
2) membersih secara berkesan dan mengecilkan pori kulit wajah agar kulit menjadi halus
3) sangat baik merawat permasalahan Eye Beg
4) berkesan mengawal sebum pada jenis kulit wajah berminyak
5) sangat terbaik merawat permasalahan jerawat dan parut pada kulit wajah
6) mengurangkan dan memudarkan garis2 penuaan pada kulit wajah
7) memudarkan dan menghilangkan jeragat jika rajin di pakai sebagai mask


Testimoni Sabun Honey Gluta ( Honey Gluta Soap)


Saya berpeluang menggunakan Sabun Honey Gluta ni dan sangat-sangat berpuas hati dengan kesan nya..Untuk kulit yang sensitif macam saya , memang tak de alami apa-apa kesan buruk pada kulit .

Sabun ni tak la berbau wangi bermakna tak de bahan kimia didalam nya.Ianya lebih kepada bau semula jadi.

Harganya juga berpatutan dan memang murah. Untuk penggunaan selama beberapa hari saja ianya dah boleh buat jerawat jadi kecut .

Saya gunakan nya sebagai pencuci muka sahaja.Belum berpeluang nak buat masker wajah.nanti bila-bila saya try buat masker.

Untuk penggunaan sebagai masker boleh digunaan setiap 3-4 kali kali semingu.Tapi kalau tak nak jadikan masker boleh la guna sebagai pencuci muka setiap hari.



Cara Menggunakan Honey Gluta Soap


Selepas  2- 3 kali penggunaan sebagai masker  , kesan nya sudah dapat di lihat. Jeragat diwajah akan berkurangan dan mula kelihatan terhakis dan pudar..jika digunakan lebih kerap jeragat akan beransur-ansur hilang.

kesan nya mungkin berbeza untuk setiap kulit.Ada yang lambat dan ada yang cepat nampak perubahan.

Kalau nak dijadikan masker boleh la dibuat pada waktu malam atau sebelum tidur. Dibawah ni saya kongsikan cara menggunakan Honey Gluta Soap sebagai masker wajah.

1- basahkan sabun dengan sedikit air.
2- gosok sabun hingga berbuah
3- sapu pada wajah sambil dilakukan urutan kecil.
4- biarkan selama 4-5 jam.
5- bilas dengan air biasa


Dimana boleh dapatkan Honey Gluta Soap

Bagi yang berminat nak mencuba sabun Honey Gluta ni sama ada untuk kegunaan sendiri atau untuk menjadi Agent Honey Gluta Soap boleh la hubungi nombor-nombor di bawah atau terus ke laman facebook yang di sertakan ni..


Puan Zah  017 558 2750  - Sungai Petani

Puan Sally  011 144 3962 5  - Sungai Petani

Puan Hamidah  017 589 2319  - Sungai Petani

Puan Ayu  011 145 7132 5  - Kulim

Puan Ida  017 422 4055  - Penang

Cik Amy  017 534 3251  - Penang

Puan Ina  011 124 7936 6  - Perlis

Encik Azli  019 971 1799  - Bandar Pusat Jengka Pahang



Honey Gluta Soap memerlukan sesiapa yg berminat untuk menjadi agent bagi seluruh semenanjung dan sekitar Sabah dan Sarawak .. Korang boleh hubungi

 017 589 2319 - Puan hamidah 

Atau lawat laman facebook Ikin Shikin 

Sabun ni juga boleh dibeli dalam kuantiti yang banyak .  Kalau ada pengusaha hotel atau homestay yang nak dapat kan sabun untuk hotel dan homestay ni pun  boleh hubungi mana-mana no di atas ni.

Boleh juga dijadikan sebagai sabun untuk doorgift untuk sebarang majlis memandangkan bentuk nya yang sangat cantik dan comel contohnya seperti majlis perkahwinan atau pun majlis harijadi.

Sekian..






Wednesday, 20 December 2017

5 TABIAT BURUK DALAM RUMAHTANGGA YANG RAMAI FIKIR IANYA NORMAL

Assalamualaikum...




5 TABIAT BURUK DALAM RUMAHTANGGA YANG RAMAI FIKIR IANYA NORMAL Minggu ni saya banyak membaca tentang kisah-kisah rumahtangga. Korang boleh baca portal dari luar negara . Ianya memang banyak membantu.. Saya banyak  membaca tentang penyelesaian dan punca satu-satu hubungan rumahtangga rosak dan musnah... Kali ni saya nak kongsikan beberapa perkara yang  saya rasa tak patut kita buat dan jadikan ianya satu perkara yang normal dalam rumahtangga kita. Sebab benda tu kalau lama-lama jadi kebiasaan ianya akan merosak kan hubungan suami isteri.


1- Pasangan yang cemburu - "ala..biasala..cemburu tu kan tanda sayang.." ..Tidak bagi saya .. Cemburu tu boleh tapi untuk perkara-perkara tertentu saja . Contoh: bila kita tengok pasangan kita berjalan sambil berpegang tangan dengan lelaki/wanita lain. Atau pasangan kita tiba2 dapat bunga dari peminat misteri. Ye!itu kita patut cemburu.






Tapi kalau setakat tengok pasangan  dapat panggilan telefon dari rakan sekerja wanita/lelaki  terus kita tarik muka masam.Merajuk sampai tak bertegur sapa, bergaduh sampai nak pukul2 suami/isteri, siap ugut2 dan bagi amaran pada pasangan kita  , Itu satu jenis perhubungan yang  sangat-sangat tidak sihat.

Pada saya, daripada saya membuang masa dengan mertajuk dan tunjuk perasaan lebih saya tanya terus pada dia .."Siapa dia?..kenapa dia telefon.."..

Mudah saja ..kan??Jadikan perkara-perkara seperti tu untuk kita berkomunikasi dengan baik.Jaga standart kita sebagi suami/isteri.Jangan tunjuk kan sikap murahan dan terlalu obses pada  pasangan kita. Sebab pasangan kita akan pandang kita sebagai orang yang lemah dan terlalu bergantung.





2- Isteri yang  berdikari - Lumrah kita orang perempuan ni memang suka menunjuk-nunjuk. Dalam apa saja pun kita nak orang tengok kita hebat dan serba boleh.Tapi sebagai isteri sesekali kita kena tunjuk kita lemah dan tunjuk kan pada suami kita perlukan bantuan dan sokongan dari dia.

Kalau semua benda kita nak buat ,ini lah jadi punca kenapa ramai lelaki lepas tangan dalam hal ehwal rumahtangga.Kita kena kerja, balik rumah kita jugak nak kena masak, kita lah yang membasuh baju, kita yang ajar anak mengaji, kita yang pastikan kerja sekolah anak2 siap, kita jugak yang pergi bayar bil2, kita lah jugak yang beli barang-barang dapur.

Jadi suami kita buat apa??pergi kerja , balik kerja dan uruskan diri sendiri je..Ingat balik apa tujuan kita berkahwin..Ada kah kita kahwin sebab kita nak berkorban segalanya untuk suami kita??


3- Kentut - Nampak macam kelakar kan??Tapi bagi kebanyakan suami isteri atau pun orang lain kentut bukan sesuatu yang kelakar tapi menjijik kan malah kalau dibiarkan ianya akan menjadi tabiat buruk yang sukar di kawal apabila korang berada di khalayak ramai.



Mak saya dia memang tak suka dengar anak-anak kentut macam muka tak de rasa malu dan tak rasa bersalah.Ada orang kata.."tak kan nak tahan, kentut bukan dosa." Ye betul!kentut bukan satu dosa. Tapi wajar la kalau kita menghormati pasangan kita dan menjaga adab kita sebagai suami/isteri

Ramai yang fikir bila dah jadi suami isteri tak payah nak jaga2 adab sangat, boleh duduk terkangkang, boleh sendawa kuat-kuat , sedangkan masa bercinta semua tu pandai pulak dia kawal.Dah kawen tak nak kawal. Bukan kah kita patut jaga semuanya seperti waktu kita bercinta dulu?

Bayangkan bila berada di tempat yang ramai orang, atau saudara mara berkumpul  Tiba-tiba pasangan kita kentut. OK..korang sebagai pasangan dia rasa ianya biasa saja. tapi pandangan orang lain pada pasangan korang berbeza tau.. kalau dalam dunia ni ada korang berdua je silakan buat je la..Tapi kita kena fikir dalam hidup kita ada juga orang lain..Anak-anak, mertua, adik beradik...kan??

Ada orang bagitau saya.." ..kentut untuk buat modal lawak.." ok..boleh diterima..tapi tak mungkin la modal lawak korang hari-hari cuma kentut je ..kan??Lawak hari2 dengan kentut tak boring ke?Bila dah selalu ianya tak jadi lawak ..ianya akan  jadi tabiat buruk.







4 - Mengalah sebab tak mahu bergaduh - Salah satu sikap suami yang ramai isteri suka ialah bila dia suka mengalah sebab tak mahu bergaduh.Tapi awas ye para suami.. Sikap korang ni bukan lah satu sikap yang baik tapi ianya akan menjadi barah yang satu masa nanti akan membusuk .

Membiarkan satu-satu masalah  atau perkara dengan mudah memaafkan dan melupakan adalah satu petanda hubungan korang tidak sihat.

Jika pasangan melakukan sesuatu yang korang tak suka, berbincang dan selesaikan masalah tersebut dengan segera..Tegur sikap pasangan yang korang rasa tidak elok untuk rumahtangga  korang dan pastikan dia tidak lagi  melakukan kesalahan tersebut .

Perbincangan tidak semestinya berakhir dengan pergaduhan.

Saya pernah lihat satu pasangan suami isteri ni.. Sebelum ni suami dia memang suka diam je bila isteri dia buat salah sebab katanya malas nak tegur.Nanti mesti bergaduh.

Sebenarnya apa yang saya lihat , setiap kali mereka berbincang isterinya tu  akan  memberontak dan memulakan bergaduhan.Sebenarnya itu tektik si  isteri supaya suaminya tak kan tegur lagi kesalahan dia. Suami kena bijak kawal situasi dan jangan biarkan isteri jadi ketua dalam  rumahtangga .


5 - Terlalu jujur - Semua benda dia nak cerita pada pasangan dia.Dia fikir bila dah berkahwin tak perlu ada rahsia.Tapi jangan lupa ada perkara-perkara yang korang perlu simpan untuk diri sendiri sahaja.tak perlu diceritakan pada pasangan kita.





Kadang-kadang pasangan kita ni dia saja je nak nak duga kita.Dia mula la bertanya tentang kekasih lama, kisah-kisah silam  kita , hal-hal sulit keluarga kita dan sebagainya. Kita boleh memilih untuk tidak menceritakan nya.Dalam agama islam sendiri kita disarankan menjaga aib kita dan orang lain. Tak perlu nak bagitau orang termasuk la suami/isteri.Kalau dia tanya pun, tak berdosa kalau kita tak jawab.

Ada lelaki yang sampaikan dia nak belanja rakan sekerja dia minum kat luar pun dia nak tanya isteri dia dulu. Bagi isteri yang queen control mungkin itu bukan masalah besar.Dia lagi suka..kan??.Tapi ada isteri yang rimas dan rasa suaminya tak mampu nak buat keputusan sendiri.


Hidup sebagai sepasang suami isteri akan jadi mudah jika kita bertolak ansur, memahami dan saling menjaga.. Rumahtangga yang dibina perlu di bangunkan oleh kedua-dua pihak.Jangan hanya mengharapkan satu pihak sahaja yang patut membahagiakan.. Semoga artikel ini dapat membantu ramai pasangan membina keluarga yang bahagia dan harmoni.

sekian..

Monday, 18 December 2017

JONGHYUN SHINEE DITEMUI MATI DIPERCAYAI BUNUH DIRI

Assalamualaikum..


Berita yang pasti membuatkan peminat-peminat kumpulan SHINee sedih dan kecewa malah menggempar kan dunia hiburan Korea hari ini apabila salah seorang anggota SHINee ditemui mati dirumahnya dipercayai membunuh diri.

Pihak Polis Gangnam telah memaklumkan tentang kematian Jonghyun berpunca dari membunuh diri.

Dipetik dari Koreaboo. pada 18 disember 2017 polis mendapat panggilan telefon pada jam 16:42 dari salah seorang ahli keluarga Jonghyun memakumkan Jonghyun cuba membunuh diri.






Polis kemudian nya bergegas ke apartment  Jonghyun di Chungdam dan menemui beliau dalam keadaan tidak sedarkan diri.

Polis yang datang bersama pihak Forensik kemudian nya membawa Jonghyun ke Hospital Universiti Konkuk dalam keadaan tidak sedarkan diri kerana serangan jantung.



Menurut laporan forensik Jonghyun mati akibat terhidu karbon dioksida yang berpunca dari arang batu yang dipanaskan diatas kuali dapur.

Ahli keluarga yang melaporkan perkara tersebut memaklumkan  dia mendapat pesanan mengatakan yang Jonghyun cuba membunuh diri dan terus menghubungi pihak polis.

sekian..

OKI SETIANA DEWI KONGSI GAMBAR DETIK MANIS SAMBUT KELAHIRAN ANAK KE 3

Assalamualaikum..

OKI SETIANA DEWI KONGSI GAMBAR DETIK MANIS SAMBUT KELAHIRAN ANAK KE 3 Selalunya kita tengok ramai selebriti yang tidak akan dedahkan wajah anak mereka yang baru lahir.Tapi berbeza dengan pelakon dari seberang dan juga pernah menjadi Juri Gema Gegar Vaganza ini , Oki Setiana Dewi . Beliau dan suami nya tidak kisah memuat naik gambar anak lelaki mereka yang baru lahir  untuk dikongsikan bersama pengikut-pengikut mereka.

Oki memuat naik gambar-gambar detik manis beliau dan suaminya didalam dewan bedah ketika baru sahaja melahirkan bayi ke 3 nya . Seperti kelahiran yang lepas kali ini juga Oki melahirkan secara pembedahan.

Photo by @DIERABACHIR


Oki juga berkongsi pengalaman sepanjang kehamilan nya dalam catatan ringkas yang di tulis di laman Instagram nya..


okisetianadewi :setiap kehamilan memiliki ceritanya sendiri-sendiri. kehamilan ini berbeda dari sebelumnya.. seingat saya, saya hanya muntah 2-3 kali saja pada kehamilan ini. 
mengandungnya menyenangkan. saya berterbangan kemana saja sampai usia kehamilan 32 minggu. 













pada saat mengandungnya, saya mendaptkan 2 beasiswa untuk mempelajari Islam di Australia dan Jerman untuk menjalankan studi singkat. Allah izinkan saya menjelajah bumi Andalusia dalam proyek pembangunan masjid di Seville, hingga pergi haji ke Baitullah



di minggu-minggu terakhir kehamilan, saya betul-betul membatasi kegiatan. saya hanya pergi kuliah sambil menyelesaikan tulisan saya untuk sebuah buku. serta menghadiri beberapa kegiatan yang saya anggap sangat penting. salah satunya : Palestina. 
banyak waktu dihabiskan bersama kakak maryam dan kakak khadeejah. mengajak mereka berdua bercengkrama dan merasakan tendangan sang adik



Hal yang tak pernah saya lupakan dan saya tau merupakan mustajab nya doa adalah meminta doa dari para jemaah pengajian/ dalam majelis ilmu serta doa dari santri penghafal quran @maskanulhuffadz 
doa-doa mereka mustajab. selain doa dari para orangtua dan guru tentunya.





tiba saatnya melahirkan. sungguh saya ingin menjalani persalinan normal sejak kehamilan pertama. saya begitu sedih saat dokter menyatakan sy harus menjalani oprasi caesar saat itu karena sy mengalami simpisis pubis disfungsi yg membuat saya tak bisa menggerakkan kaki. hingga qodarullah sampai persalinan ketiga pun harus menjalankan oprasi caesar



saya tak ingin kelelahan seperti kehamilan kedua yg lalu. saat persalianan khadeejah, hemoglobin saya yang hanya 9 membuat saya sangat lemah saat menjalankan oprasi dan merasa sulit sekali bernafas. kehamilan ketiga ini saya betul2 menjaga agar keadaan fisik saya baik. 
ditangani semua dokter perempuan (dokter kandungan, dokter anak, dokter anastesi) dan perawat-perawat perempuan , ditemani alunan murottal syeikh mishari rashid favorit saya serta genggaman tangan yg erat dari suami, persalinan pun berjalan cepat dan lancar. Alhamdulillah!




Alhamdulillah,telah lahir anak ke 3 kami , Ibrahim Muhammad Abdullah, pada hari Senin ,18 Desember 2017 pkl 6.20 pagi dengan panjang 51cm dan berat 3,7 kg.

semoga anak ini diberkahi dan dikaruniakan kebaikkan olehNya. 
Sesungguhnya Ibrahim itu benar-benar seorang yang penyantun lagi penghiba dan suka kembali kepada Allah.” (QS. Huud: 75). yang berbahagia,
Ory Vitrio Abdullah dan Oki Setiana Dewi

-Oki Setiana Dewi-


Tahniah untuk Oki dan suaminya. Kalau dilihat gambar2 yang di kongsikan ni memang cantik2 .kan?/Sebab suami Oki ni seorang jurugambar..

Tahniah juga untuk Khadeejah dan Maryam sebab dah dapat adik.. Semoga anak-anak Oki membesar menjadi anak-anak yang cemerlang dunia akhirat.

sekian..