Wednesday, 22 November 2017

TAKUT KELUAR RUMAH DAN BERTEMU DENGAN ORANG RAMAI. ANDA MUNGKIN MENGIDAP SOSIAL ANXIETY DISORDER

Assalamualaikum..






TAKUT KELUAR RUMAH DAN BERTEMU DENGAN ORANG RAMAI. ANDA MUNGKIN MENGIDAP SOSIAL ANXIETY DISORDE 

Baru-baru ni dalam satu group di facebook ada sorang lelaki yang mengakui dia takut untuk keluar rumah dan bertemu dengan orang ramai.

Dia punya semacam perasaan yang tidak selesa, malu, sensitif dan cemas apabila berada di dalam dalam situasi tersebut.Penyakit mental ini dikenali sebagai  SOSIAL ANXIETY DISORDER .

Saya rasa bersimpati dengan nya,.Memandangnya lelaki ini sudah berusia sudah tentu dia merasa kecewa dengan apa yang dialaminya sendiri hingga terpaksa meminta tolong dari orang lain untuk mengurskan apa-apa hal yang memerlukan dia untuk keluar dan bertemu orang lain.

Mungkin bagi sesetengah orang merasakan pesakit ini hanya mengada-ngada dan malas.Tapi sebenarnya perasaan cemas dan "sakit" itu hanya yang mengalaminya sahaja yang tahu.

Saya banyak membaca tentang pengalaman pesakit yang mengidap Sosial Anxiety dIsorder di forum-forum luar negara. Mereka saling menyokong dan memberi semangat untuk pesakit lebih berani dan yakin untuk berdepan dengan orang lain di luar sana.

Sosial Anxiety Disoder juga dikenali sebagi penyakit Fobia sosial . Tidak ada umur tertentu yang mengidap penyakit ini. Mungkin ada yang mengalaminya sejak kecil dan ada yang mengalaminya ketika sudah dipertengahan usia.





Jika ada anak-anak yang dari kecil sudah menunjuk kan ciri-ciri tidak mahu bergaul dengan rakan sekelas, kurang bercakap di dalam kelas, suka menyendiri , terlalu pemalu bertindak lah dengan segera.

Ada satu kes yang saya baca , pesakit ni sampai masuk umur 9 tahun pun ayahnya masih lagi teman dia didalam kelas.

Ada banyak punca mengapa seseorang mengalami Sosial Anxiety Disoder atau Fobia sosial.Kebanyakan kes disebabkan persekitaran.Penyakit ini juga boleh berulang kembali jika pesakit bersendiri dalam tempoh yang agak lama.

PUNCA SOSIAL ANXIETY DISORDER  


Punca Penyakit Sosial Anxiety Disoder ini tidak dapat dijelaskan dengan terperinci.Namun persekitaran dan keadaan sekeliling memberi kesan utama selain perubahan pada otak.

Dalam kes lain ada juga yang mengalami penyakit ini disebabkan gen dan keturunan .


- Tanda-tanda  dan kesan penyakit  Sosial Anxiety Disoder

1)Kebiasaan nya mereka yang mengalami Sosial Anxiety Disoder akan merasa bimbang yang melampau untuk perkara-perkara yang remeh , susah nak melupakan perkara yang berlaku dan kerap memikirkan apa yang akan berlaku akan datang hingga menjejaskan tidur nya.


2)Pesakit akan merasa loya, dan pening kepala sehingga menyebabkan muntah. Badan tidak dapat diimbangi dengan betul dan penglihatan menjadi kabur

3) pesakit akan mengalami kebas pada tangan dan kaki.Ada juga yang mengalami kekejangan otot.

4)Rasa panik, takut dan gelisah yang bersilih ganti diikuti dengan keluarnya peluh sejuk.

5)Perasaan yang menyesakan dan rasa cemas yang berterusan hingga menyukarkan tidur dan mengalami insomnia.

6)Jantung berdegup kencang dan tidak teratur.Kesakitan pada dada adalah kemuncak nya dan pesakit berisiko terkena serangan jantung

7)Pesakit juga takut keluar rumah dan bertemu dengan orang lain. Pesakit akan kerap merasa letih dan telinga berdesing.

8) Pesakit berisiko mengalami kemurungan hingga ada yang terpaksa berhenti kerja.Pada satu tahap yang lebih kritikal pesakit juga cenderung untuk membunuh diri.

Cara merawat Sosial Anxiety Disoder

Ada beberapa cara yang digunakan untuk merawat masalah Sosial Anxiety Disoder. Selain penggunaan ubat-ubatan , psikoterapi juga digunapakai dalam merawat masalah ini.

-Penggunaan ubat-ubatan juga perlu lah dengan nasihat doktor keran terdapat ubat-ubatan yang membuatkan pesakit menjadi ketagihan.

-Walaupun pesakit mengambil ubat , pesakit perlu melawan rasa takut dan malu untuk berinteraksi dengan orang lain kerana ubatan yang diberikan hanya untuk sementara.

-Untuk mengelak kan penyakit berulang pesakit perlu melakukan psikoterapi .Pesakit hendak lah banyak berkongsi cerita dengan rakan-rakan dan cuba bersosial.



Di negara-negara luar ramai yang terbuka dengan penyakit Sosial Anxiety Disoder . Mereka banyak didedahkan dengan maklumat berkaitan penyakit ini.Berbeza dengan apa yang saya lihat di negara kita.Ada yang merasakan ianya hanya penyakit yang diada-adakan malah ada juga yang menjadikan nya sebagai bahan jenaka.

Jika pesakit mengadu kepada sesorang tak mustahil berbagai tanggapan serong dilemparkan pada pesakit.

Ada juga ibu bapa yang melihat anaknya ada ciri-ciri Sosial Anxiety Disoder , tapi tiada tindakan diambil kerana meraka merasakan anaknya akan berubah dengan sendiri apabila sudah besar.

Sudah masanya kita buka mata dengan penyakit-penyakit mental .Jangan hanya beri perhatian pada penyakit-penyakit  kronik dan  fizikal.Penyakit mental bukan saja memberi kesan buruk pada pesakit tapi juga pada orang sekeliling.


sekian..

1 comment:

  1. rg mcmni perlukan sokongan org tdekat.. kalau ena pulak takut nak keluar rumah sbb risau ank jatuh sakit.. tgh musim demam ni.. cepat sgt bjangkit.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();