ZUL MUHAMMAD

KISAH SEDIH : KUBUR 5 BERADIK MANGSA TELUR IKAN KURAU

Assalamualaikum...

KISAH SEDIH : KUBUR 5 BERADIK MANGSA TELUR IKAN KURAU Ada satu kisah yang saya baca di facebook Page  Serombong Kapal yang saya nak kongsikan dengan pembaca blog ni...Tapi saya saran kan kalau korang baca post ni korang  baca juga komen-komen pulak sebab ada banyak lagi maklumat berkaitan kisah sedih ni.

Saya sendiri pun baru tahu tentang cerita ni.Ini kisah benar yang berlaku pada tahun 1974.Kalau di kira-kira dah 43 tahun berlalu.

Bagi yang tak ada facebook boleh baca kisahnya di bawah ..

Al-fatihah untuk 5 beradik ini..










Kisah 5 beradik maut setelah memakan telur ikan kurau
Kisah ini berlaku pada tahu 1974 di melaka. Pada Masa itu kesemua mangsa berumor diantara 3 hingga ke 11 tahun.
Nak dijadikan cerita, ayah mereka En kassim membeli telur ikan kurau untok dijadikan juadah makan tengahari bersama anak-anak kesayanganya. 

Setibanya anak-anak en kassim pulang dari sekolah, mereka terus memakan masakan asam pedas telur ikan itu tadi bersama ayahnya. 

Tiba-tiba ayahnya merasa kebas di lidah, dengan pantasnya en kassim memanjat pokok kelapa untok mendapatkan air kelapa muda sebagai penawar kepada sebarang keracunan makanan. 

Namun Allah lebih menyayangi mereka . Kesemua 5 beradik itu tadi pengsan Dan telah pergi untok selamanya.



Al fatihah
Cerita dari waris mangsa iaitu isteri kepada adik mangsa yang terselamat
Pada Masa itu abah pergi ke pasar membeli telur ikan kurau. Emak pon memasak telur ikan itu. Akak , abang baru balik sekolah Dan makan masakan telur ikan kurau itu.

 Nak dijadikan cerita, setelah memakan masakan telur itu, mereka pon pengsan Dan dibawa ke hospital. Tapi pada Masa itu Allah lebih menyayangi mereka. 
Masa itu luluh hati ibu mentua saya. Allah saja yang tahu betapa peritnya Dan sedihnya hati seoarang ayah Dan ibu. 
Pada Masa kejadian suami saya masih kecil lagi berumor 6 bulan.Dialah anak yang terakhir pada Masa itu. Dengan izin Allah 5 yang diambil 5 digantinya. 
Sekarang sudah 43 tahun arwah 5 beradik itu pergi.sekarang suami saya pula yang meletakan nama yang sama dengan arwah pada anak-anaknya. 

1. Syukur
2. Hijrah

Suami saya memberikan nama tersebut kerana teringatkan pada arwah abang Dan kakaknya.
( Nurul ain Osman )
Alfatihah
Credit: Wan Muhamad

sekian...

Post a comment

2 Comments

  1. sedih baca cerita ni...5 anak pergi sekelip mata.

    ReplyDelete
  2. sedihnya baca...ya Allah...terfikir kalau julia berada di tempat mereka...makan ramai2 mana perasan kan...Allah sayangkan mereka. Alfatihah

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)