Skip to main content

JENIS MAKANAN YANG MEMBUATKAN BATUK MAKIN TERUK

Assalamualaikum...



Minggu ni saya diserang batuk.Memang agak susah nak tidur malam..Ni dah masuk 3 hari batuk masih tak hilang.Batuk memang lambat nak sembuh berbanding demam dan selsema.Walaupun batuk dah berkurangan tapi biasanya masih ada kahak kita rasa macam berkumpul di tekak ni.

Orang macam saya biasanya akan mengelak dari makan ubat batuk yang boleh buat mengantuk.Kebanyakan ubat batuk memang akan bagi kesan mengantuk tu.jadi saya elak kan makan ubat batuk sebab tak boleh la nak tidur suka-suka hati.Lagi-lagi cuti sekolah ni anak ada depan mata siapa la nak jaga diaorang kalau saya tidur.hahahah..

Apa yang saya buat untuk menghilangkan batuk ni ialah dengan berpantang makan,Ada beberapa jenis makanan yang saya elak kan untuk menghilangkan batuk dengan lebih cepat.Jom semak..






1)Makanan berminyak.
Elak kan mengambil makanan berminyak atau yang di goreng kerana ianya menyebabkan lendir dan kahak menjadi banyak. Contoh makanan berminyak yang biasa kita ambil setiap hari ialah ayam goreng, ikan goreng, kuih muih dan sebagainya.Jadi elak kan ambil makanan berminyak . makanan yang direbus atau dikukus adalah yang terbaik.


2)makanan dari tenusu
Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal "Hipotesis Perubatan" pada tahun 2009 menyatakan bahawa bagi sesetengah orang, minum susu boleh merangsang pengeluaran lendir dalam saluran pernafaasan, termasuk paru-paru dan tekak.  Sebab dalam susu ada protein yang boleh merangsang lendir. Bukan susu je malah makanan yang dihasilkan dari tenusu juga perlu dielak kan sepeti keju dan yougurt .

3)Minuman manis dan minuman yang ada kafien
Minuman berkafien biasanya akan menyejat air di dalam badan.Ketika batuk kita digalak kan banyak minum air supaya kandungan air dalam badan tidak hilang. Pengambilan kafien sudah pasti mengurangkan air dalam badan dan ia sesuatu yang perlu dielak kan.
Begitu juga dengan air manis seperti soda, kopi, teh , dan minuman tenaga.Ianya tidak membantu mengurangkan batuk malah memburuk kan lagi keadaan kita.



Ini beberapa jenis makanan yang saya elak kan ketika saya batuk.Ada orang kata buah-buahan sitrus juga perlu dielak kan.Tapi buat masa ni saya tak nampak lagi yang buah-buahan sitrus ni memburuk akn batuk sebab ada juga yang baik diambil ketika batuk seperti buah oren dan limau bali,

Tapi ada buah yang tak patut diambil ketika batuk seperti rambutan dan  tembikai  yang saya memang elak kan ketika saya batuk..

Sekian..

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …