Tuesday, 28 November 2017

JENIS MAKANAN YANG MEMBUATKAN BATUK MAKIN TERUK

Assalamualaikum...



Minggu ni saya diserang batuk.Memang agak susah nak tidur malam..Ni dah masuk 3 hari batuk masih tak hilang.Batuk memang lambat nak sembuh berbanding demam dan selsema.Walaupun batuk dah berkurangan tapi biasanya masih ada kahak kita rasa macam berkumpul di tekak ni.

Orang macam saya biasanya akan mengelak dari makan ubat batuk yang boleh buat mengantuk.Kebanyakan ubat batuk memang akan bagi kesan mengantuk tu.jadi saya elak kan makan ubat batuk sebab tak boleh la nak tidur suka-suka hati.Lagi-lagi cuti sekolah ni anak ada depan mata siapa la nak jaga diaorang kalau saya tidur.hahahah..

Apa yang saya buat untuk menghilangkan batuk ni ialah dengan berpantang makan,Ada beberapa jenis makanan yang saya elak kan untuk menghilangkan batuk dengan lebih cepat.Jom semak..






1)Makanan berminyak.
Elak kan mengambil makanan berminyak atau yang di goreng kerana ianya menyebabkan lendir dan kahak menjadi banyak. Contoh makanan berminyak yang biasa kita ambil setiap hari ialah ayam goreng, ikan goreng, kuih muih dan sebagainya.Jadi elak kan ambil makanan berminyak . makanan yang direbus atau dikukus adalah yang terbaik.


2)makanan dari tenusu
Satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal "Hipotesis Perubatan" pada tahun 2009 menyatakan bahawa bagi sesetengah orang, minum susu boleh merangsang pengeluaran lendir dalam saluran pernafaasan, termasuk paru-paru dan tekak.  Sebab dalam susu ada protein yang boleh merangsang lendir. Bukan susu je malah makanan yang dihasilkan dari tenusu juga perlu dielak kan sepeti keju dan yougurt .

3)Minuman manis dan minuman yang ada kafien
Minuman berkafien biasanya akan menyejat air di dalam badan.Ketika batuk kita digalak kan banyak minum air supaya kandungan air dalam badan tidak hilang. Pengambilan kafien sudah pasti mengurangkan air dalam badan dan ia sesuatu yang perlu dielak kan.
Begitu juga dengan air manis seperti soda, kopi, teh , dan minuman tenaga.Ianya tidak membantu mengurangkan batuk malah memburuk kan lagi keadaan kita.



Ini beberapa jenis makanan yang saya elak kan ketika saya batuk.Ada orang kata buah-buahan sitrus juga perlu dielak kan.Tapi buat masa ni saya tak nampak lagi yang buah-buahan sitrus ni memburuk akn batuk sebab ada juga yang baik diambil ketika batuk seperti buah oren dan limau bali,

Tapi ada buah yang tak patut diambil ketika batuk seperti rambutan dan  tembikai  yang saya memang elak kan ketika saya batuk..

Sekian..

1 comment:

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();