Skip to main content

INI YANG PATUT DILAKUKAN UNTUK ATASI MASALAH RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN

Assalamualaikum...



INI YANG PATUT DILAKUKAN UNTUK ATASI MASALAH RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN  Sejak dari melahirkan anak pertama saya dah alami masalah rambut gugur.Masuk kelahiran anak ke dua pun masalah rambut gugur masih tak hilang.Rambut makin menipis walau dah cuba macam-macam petua dan syampoo.

Korang pun mesti alami masalah yang sama bukan.Ada yang terpaksa menghabiskan ratusan hingga ribuan ringgit hanya untuk mengatasi masalah rambut gugur selepas bersalin

Hari ni saya nak kongsikan tips dan cara yang saya lakukan untuk mengatasi masalah rambut gugur ni. Bertahun -tahun saya stress bila memikirkan tentang rambut dan sekarang boleh tersenyum gembira bila masalah ni saya dah berjaya diatasi.




Sekarang saya dah tak ada lagi masalah rambut gugur.

Saya ambil masa dua bulan  untuk disiplin kan diri saya dengan cara yang akan saya kongsikan ini.

1) Kekal hanya dengan 1 syampoo
Sebelum ni memang saya sentiasa mencari apa syampoo yang bagus untuk hilangkan rambut gugur ni.Saya cuba macam-macam jenama.Yang paling mahal harganya rm200.Habis sebotol tu terus tak mau guna dah sebab rambut gugur tetap ada.Kemudian saya cari jenama lain pulak.

Cara saya ni salah sebenarnya,Tak kira mahal macam mana pun syampoo tu ianya tak memberi kesan dalam masa singkat. konsisten penggunaan hanya satu jenama syampoo dalam masa dua bulan atau lebih.Dan baru lah kesan nya akan dapat kita lihat dan rasai.

2) Elak kan kerap mengikat rambut.
Saya memang kerap ikat rambut sebab saya fikir bila rambut gugur , saya perlu ikat rambut untuk elak kan rambut jatuh atas lantai atau dalam makanan.

Rupanya kerap mengikat rambut akan buat rambut cepat rosak.Akar rambut akan terganggu dan rosak membuatkan rambut jadi mudah gugur.Jenis getah pengikat rambut juga perlu dititik beratkan.
-Jangan guna getah yang digunakan untuk mengikat barang
-jangan ikat rambut terlalu kuat
-jangan ikat rambut ketika tidur
-jangan terlalu kerap ikat rambut



3)potong rambut
Saya selalu perhatikan selain rambut gugur,rambut saya juga mudah putus di bahagian bawahnya,Itu lah yang menyebabkan setiap kali mandi rambut guigur nampak banyak.bila diperhatikan ada rambut yang panjang dan ada yang pendek.,So saya ambil keputusan gunting bahagian bawah rambut .

4)Makan makanan tinggi protein
Saya pilih telur sebagai makanan tinggi protein.Memang setiap hari wajib makan telur.Saya kurangkan pengambilan garam dan makanan yang dah diproses.Selama 2 bulan saya banyak makan buah-buahan.


Itu lah 4 cara yang saya konsisten amalkan sehingga saya dah tak ada lagi mengalami masalah rambut gugur.Memang sukar terutamanya bab ikat rambut tu.Saya ni tak suka rambut kena leher..rasa rimas dengan peluh, tapi dah lama2 saya terbiasa dan mula selesa bila tak ikat rambut.

Selain dari itu ada beberapa perkara lain yang korang perlu ingat iaitu:

-Jangan Ikat rambut ketika rambut basah
-jangan pakai tudung walaupun rambut basah
-jangan gunakan pengering rambut terlalu kerap .


selamat mebncuba dan semoga berjaya..


sekian..

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …