INI YANG PATUT DILAKUKAN UNTUK ATASI MASALAH RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN

Assalamualaikum...



INI YANG PATUT DILAKUKAN UNTUK ATASI MASALAH RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN  Sejak dari melahirkan anak pertama saya dah alami masalah rambut gugur.Masuk kelahiran anak ke dua pun masalah rambut gugur masih tak hilang.Rambut makin menipis walau dah cuba macam-macam petua dan syampoo.

Korang pun mesti alami masalah yang sama bukan.Ada yang terpaksa menghabiskan ratusan hingga ribuan ringgit hanya untuk mengatasi masalah rambut gugur selepas bersalin

Hari ni saya nak kongsikan tips dan cara yang saya lakukan untuk mengatasi masalah rambut gugur ni. Bertahun -tahun saya stress bila memikirkan tentang rambut dan sekarang boleh tersenyum gembira bila masalah ni saya dah berjaya diatasi.




Sekarang saya dah tak ada lagi masalah rambut gugur.

Saya ambil masa dua bulan  untuk disiplin kan diri saya dengan cara yang akan saya kongsikan ini.

1) Kekal hanya dengan 1 syampoo
Sebelum ni memang saya sentiasa mencari apa syampoo yang bagus untuk hilangkan rambut gugur ni.Saya cuba macam-macam jenama.Yang paling mahal harganya rm200.Habis sebotol tu terus tak mau guna dah sebab rambut gugur tetap ada.Kemudian saya cari jenama lain pulak.

Cara saya ni salah sebenarnya,Tak kira mahal macam mana pun syampoo tu ianya tak memberi kesan dalam masa singkat. konsisten penggunaan hanya satu jenama syampoo dalam masa dua bulan atau lebih.Dan baru lah kesan nya akan dapat kita lihat dan rasai.

2) Elak kan kerap mengikat rambut.
Saya memang kerap ikat rambut sebab saya fikir bila rambut gugur , saya perlu ikat rambut untuk elak kan rambut jatuh atas lantai atau dalam makanan.

Rupanya kerap mengikat rambut akan buat rambut cepat rosak.Akar rambut akan terganggu dan rosak membuatkan rambut jadi mudah gugur.Jenis getah pengikat rambut juga perlu dititik beratkan.
-Jangan guna getah yang digunakan untuk mengikat barang
-jangan ikat rambut terlalu kuat
-jangan ikat rambut ketika tidur
-jangan terlalu kerap ikat rambut



3)potong rambut
Saya selalu perhatikan selain rambut gugur,rambut saya juga mudah putus di bahagian bawahnya,Itu lah yang menyebabkan setiap kali mandi rambut guigur nampak banyak.bila diperhatikan ada rambut yang panjang dan ada yang pendek.,So saya ambil keputusan gunting bahagian bawah rambut .

4)Makan makanan tinggi protein
Saya pilih telur sebagai makanan tinggi protein.Memang setiap hari wajib makan telur.Saya kurangkan pengambilan garam dan makanan yang dah diproses.Selama 2 bulan saya banyak makan buah-buahan.


Itu lah 4 cara yang saya konsisten amalkan sehingga saya dah tak ada lagi mengalami masalah rambut gugur.Memang sukar terutamanya bab ikat rambut tu.Saya ni tak suka rambut kena leher..rasa rimas dengan peluh, tapi dah lama2 saya terbiasa dan mula selesa bila tak ikat rambut.

Selain dari itu ada beberapa perkara lain yang korang perlu ingat iaitu:

-Jangan Ikat rambut ketika rambut basah
-jangan pakai tudung walaupun rambut basah
-jangan gunakan pengering rambut terlalu kerap .


selamat mebncuba dan semoga berjaya..


sekian..

Previous
Next Post »

2 komen disini

Click here for komen disini
7 November 2017 at 07:05 ×

Kte ni xlama g nk bersalin. Rsu btul rmbut nk ggur ni...:(

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment