INI SEBAB KENAPA KITA TAK BOLEH TIDUR DENGAN KIPAS ANGIN YANG TERLALU KUAT

Assalamualaikum..

INI SEBAB KENAPA KITA TAK BOLEH TIDUR DENGAN KIPAS ANGIN YANG TERLALU KUAT Kalau ikutkan cuaca di negara kita ni memang susah la nak tidur jika tak ada kipas angin atau pun aircond.

Hari hujan pun tetap juga nak on kipas angin.. Kalau tidak tidur tak nyenyak dan asyik terjaga.Lagi-lagi bila tinggal dirumah batu ni, cuaca sejuk di luar pun tak beri kesan sejuk pada tubuh.

Macam mana sekalipun nak juga on kipas atau pun aircond.

Nak tidur dengan kipas dan aircond terpasang itu tak jadi masalah tapi yang menjadi masalah apabila suhu nya tidak direndahkan .

Begitu juga dengan kipas.Ada orang tidur sampai 2 kipas angin terpasang.Satu kipas berdiri dan satu lagi kipas siling.

Tahu tak cara tidur begini sangat merbahaya dan boleh membawa maut?



Di Thailand seorang lelaki berusia 44 tahun mati apabila tidur dengan 3 buah kipas angin yang terpasang sepanjang malam.

Lelaki yang dikenali sebagai Sobthawee Boonkua, dari Tambon Nai Muang,Chaiyaphum, Thailand disahkan mati akibat hipotermia.



 Sobthawee di temui mati oleh saudara nya pada awal pagi yang kemudian nya menghubungi polis.Menurut maklumat  Sobthawee datang ke rumah saudaranya itu untuk melawat ibunya di rumah saudaranya itu.

Dia kemudian nya memutuskan untuk bermalam di rumah saudaranya. Risau jika dia tidak dapat tidur nyenyak kerana keadaan bilik yang panas , dia kemudian nya memutuskan untuk menghidupkan 3 buah kipas .

Malangnya Sobthawee tidak sedar suhu di Chaiyaphum yang kerap berubah tiba-tiba apabila lewat malam.



Selepas memeriksa badan dan menyoal siasat  anggota keluarganya, pemeriksa perubatan membuat kesimpulan bahawa lelaki itu telah mati akibat hipotermia  kerana tubuhnya tidak dapat menyesuaikan diri dengan perbezaan suhu yang tiba-tiba dan terkejut.

Saudara kepada  lelaki itu, Saravuth Boonkua, memberitahu polis bahawa,sepanjang mengenali nya, Sobthawee  berada dalam keadaan fizikal yang baik dan tidak mengalami sebarang masalah kesihatan yang serius.

Peringatan untuk kita semua..Cuaca ni kita bukan boleh ramal macam tu je.tengah malam kalau suhu berubah , kita pulak tak sedar ,dah tentu bahaya untuk kita atau ahli keluarga kita.

so hati-hati ye korang..


sekian..



Previous
Next Post »

3 komen disini

Click here for komen disini
13 November 2017 at 14:50 ×

terima kasih utk sharing yg sangat berguna

Reply
avatar
paridah
admin
13 November 2017 at 17:04 ×

BERKIPAS KALA PANAS SAJA JIMAT ELETRIK HEH...HEH..

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment