Skip to main content

5 CARA MUDAH UNTUK MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI

Assalamualaikum..



5 CARA MUDAH UNTUK MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI  Darah tinggi tidak boleh di pandang ringan .Tahu tak jika kita mengalami tekanan darah tinggi kita juga berisiko terkena serangan jantung dan stroke.Sebab itu lah gaya hidup sihat sangat penting dalam kehidupan seharian.Tapi nak mengamalkan gaya hidup sihat ni kena lah ada cara nya dan tak boleh dilakukan tanpa disiplin.


Hari ni saya akan kongsikan 5 cara mudah untuk menurunkan tekanan darah tinggi sekaligus menjalani gaya hidup yang sihat.. Ikuti dengan lengkap 5 cara di bawah dan InsyaAllah pasti akan dapat menurunkan tekanan darah ,

1-  Buang tabiat merokok
Merokok bukan sahaja satu pembaziran malah ianya boleh memberi kesan kepada kesihatan jantung. Merokok   juga membuatkan tekanan darah akan meningkat . Saya percaya kebanyakan mereka yang mengalami masalah jantung serta merta akan meninggalkan tabiat merokok.

Tapi mereka yang ada masalah darah tinggi susah nak tinggalkan tabiat merokok ni.Jadi adakah dah sampai tahap menjejaskan jantung baru kita nak tinggalkan tabiat merokok?Merokok bukan saja boleh menyebab kan tekanan darah tinggi, stroke, serangan jantung malah ianya juga memicu kepada masalah kesiahatan yang lain.






2-Jangan Stress
Ramai yang mengalami stress akibat persekitaran dan orang sekeliling.Tekanan dari bos di tempat kerja, masalah rumahtangga, masalah kewangan dan sebagainya menjadi punca seseorang itu stress.Tekanan darah tinggi boleh terjadi jika kita mengalami stress yang melampau.

Untuk menghindari stress kita boleh lakukan aktiviti riadah bersama kawan-kawan atau boleh juga bercuti dan melupakan seketika perkara-perkara yang memberi tekanan pada diri kita..

Memang bukan mudah nak melupakan dan mengabaikan masalah yang sedang dihadapi.Namun dengan merehatkan sebentar fikiran kita dari memikirkan sesuatu yang boleh menyebabkan kita marah , kecewa dan sebagainya pasti dapat mengimbangkan kembali tekanan darah kita.Ia juga mengjar kita untuk mengawal perasaan kita .



3-Kurangkan pengambilan garam
Tahu tak garam adalah pemicu utama tekanan darah tinggi?Satu pertubuhan kesihatan di Amerika pernah menyarankan , pengidap darah tinggi atau  Hipertensi hanya boleh mengambil garam dalam makanan  di bawah 1500 miligram sehari sahaja.



4- Kerap bersukan atau bersenam
Mindset kebanyakan dari kita akan rasa bila sakit tak perlu bersenam.. Sedangkan ada banyak penyakit yang  berpunca dari sikap kita yang malas bersenam malah ada penyakit yang digalak kan bersenam walaupun pengidap sedang mengalami nya.Salah satunya ialah tekanan darah tinggi..

Tidak berlu bersenam dengan alatan yang mahal dan tempat yang khas untuk bersenam.Kita boleh bersenam di mana-mana sahaja walaupun di dalam bilik .Antara contoh senaman yang baik untuk mereka yang mengidap tekanan darah tinggi ialah , berjalan, menari , berbasikal atau senaman kardio.

5- Turunkan berat badan
Menurunkan berat badan sangt penting bagi mereka yang mengalami tekanan darah tinggi dan juga penyakit jantung.Menurunkan berat badan dapat menghilangkan penyakit tekanan darah tinggi namun ianya perlu dilakukan dengan betul . Jangan sesekali mengamalkan diet yang tidak sihat.

Apa yang perlu diamalkan dalam diet untuk menurunkan berat badan hanyalah kurangkan pengambilan lemak dalam makanan dan lebihkan buah dan sayuran..Sertakan juga dengan senaman setiap hari sekurang-kurangnya 20 minit.


Semoga tips-tips menurunkan tekanan darah ini dapat membantu mereka yang mengalami masalah ini.Perlu dinasihatkan supaya kita jangan mengambil sebarang produk makanan tambahan yang dijual di pasaran tanpa mendapatkan nasihat doktor.

sekian..


Comments

  1. Tulah tuu.....takut jugak weyh maklumlah kadang kadang ada gak pening pening kepala ni. Makan pulak tak menghingat. Selera je memanjang. Ingat nak kena bersenam jugaklah.

    ReplyDelete
  2. Info yang bermanfaat... Saya pengidap darah rendah je...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …