5 CARA MUDAH UNTUK MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI

Assalamualaikum..



5 CARA MUDAH UNTUK MENURUNKAN TEKANAN DARAH TINGGI  Darah tinggi tidak boleh di pandang ringan .Tahu tak jika kita mengalami tekanan darah tinggi kita juga berisiko terkena serangan jantung dan stroke.Sebab itu lah gaya hidup sihat sangat penting dalam kehidupan seharian.Tapi nak mengamalkan gaya hidup sihat ni kena lah ada cara nya dan tak boleh dilakukan tanpa disiplin.


Hari ni saya akan kongsikan 5 cara mudah untuk menurunkan tekanan darah tinggi sekaligus menjalani gaya hidup yang sihat.. Ikuti dengan lengkap 5 cara di bawah dan InsyaAllah pasti akan dapat menurunkan tekanan darah ,

1-  Buang tabiat merokok
Merokok bukan sahaja satu pembaziran malah ianya boleh memberi kesan kepada kesihatan jantung. Merokok   juga membuatkan tekanan darah akan meningkat . Saya percaya kebanyakan mereka yang mengalami masalah jantung serta merta akan meninggalkan tabiat merokok.

Tapi mereka yang ada masalah darah tinggi susah nak tinggalkan tabiat merokok ni.Jadi adakah dah sampai tahap menjejaskan jantung baru kita nak tinggalkan tabiat merokok?Merokok bukan saja boleh menyebab kan tekanan darah tinggi, stroke, serangan jantung malah ianya juga memicu kepada masalah kesiahatan yang lain.





2-Jangan Stress
Ramai yang mengalami stress akibat persekitaran dan orang sekeliling.Tekanan dari bos di tempat kerja, masalah rumahtangga, masalah kewangan dan sebagainya menjadi punca seseorang itu stress.Tekanan darah tinggi boleh terjadi jika kita mengalami stress yang melampau.

Untuk menghindari stress kita boleh lakukan aktiviti riadah bersama kawan-kawan atau boleh juga bercuti dan melupakan seketika perkara-perkara yang memberi tekanan pada diri kita..

Memang bukan mudah nak melupakan dan mengabaikan masalah yang sedang dihadapi.Namun dengan merehatkan sebentar fikiran kita dari memikirkan sesuatu yang boleh menyebabkan kita marah , kecewa dan sebagainya pasti dapat mengimbangkan kembali tekanan darah kita.Ia juga mengjar kita untuk mengawal perasaan kita .



3-Kurangkan pengambilan garam
Tahu tak garam adalah pemicu utama tekanan darah tinggi?Satu pertubuhan kesihatan di Amerika pernah menyarankan , pengidap darah tinggi atau  Hipertensi hanya boleh mengambil garam dalam makanan  di bawah 1500 miligram sehari sahaja.



4- Kerap bersukan atau bersenam
Mindset kebanyakan dari kita akan rasa bila sakit tak perlu bersenam.. Sedangkan ada banyak penyakit yang  berpunca dari sikap kita yang malas bersenam malah ada penyakit yang digalak kan bersenam walaupun pengidap sedang mengalami nya.Salah satunya ialah tekanan darah tinggi..

Tidak berlu bersenam dengan alatan yang mahal dan tempat yang khas untuk bersenam.Kita boleh bersenam di mana-mana sahaja walaupun di dalam bilik .Antara contoh senaman yang baik untuk mereka yang mengidap tekanan darah tinggi ialah , berjalan, menari , berbasikal atau senaman kardio.

5- Turunkan berat badan
Menurunkan berat badan sangt penting bagi mereka yang mengalami tekanan darah tinggi dan juga penyakit jantung.Menurunkan berat badan dapat menghilangkan penyakit tekanan darah tinggi namun ianya perlu dilakukan dengan betul . Jangan sesekali mengamalkan diet yang tidak sihat.

Apa yang perlu diamalkan dalam diet untuk menurunkan berat badan hanyalah kurangkan pengambilan lemak dalam makanan dan lebihkan buah dan sayuran..Sertakan juga dengan senaman setiap hari sekurang-kurangnya 20 minit.


Semoga tips-tips menurunkan tekanan darah ini dapat membantu mereka yang mengalami masalah ini.Perlu dinasihatkan supaya kita jangan mengambil sebarang produk makanan tambahan yang dijual di pasaran tanpa mendapatkan nasihat doktor.

sekian..


Previous
Next Post »

2 komen disini

Click here for komen disini
hainom OKje
admin
30 November 2017 at 15:49 ×

Tulah tuu.....takut jugak weyh maklumlah kadang kadang ada gak pening pening kepala ni. Makan pulak tak menghingat. Selera je memanjang. Ingat nak kena bersenam jugaklah.

Reply
avatar
30 November 2017 at 15:50 ×

Info yang bermanfaat... Saya pengidap darah rendah je...

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment

About Me