Breaking

Wednesday, 4 October 2017

KENAPA AWAK NAK BERKAHWIN DENGAN DIA?

Assalamualaikum..



KENAPA AWAK NAK BERKAHWIN DENGAN DIA? Tak lama je lagi nak masuk musim cuti sekolah ni ramai la yang akan menamatkan zaman bujang. Seingat saya dulu saya pun pilih tarikh masa cuti sekolah untuk dirikan rumahtangga. Mudah saudara mara nak datang kalau buat majlis masa cuti sekolah .

Ceh!!!padahal bukan ramai pun jemputan nya.hahhaha

Bila ramai tetamu yang datang , yang jarang2 berjumpa tu ada la nanti yang tak senang duduk sebab akan diajukan soalan-soalan cepu emas.Soalan paling popular...

"...awak bila lagi nak naik pelamin.."

Mungkin ada yang rasa soalan macam ni biasa-biasa saja.Jawab je tak tahu ..selesai.tapi ada juga yang memang rasakan soalan ni macam duri yang menghunus tepat ke hati.hahaha.

Ye lah..Kita bukan nya tahu jodoh kita bila.Lagipun nak berkahwin ni bukan semata-mata ada cinta saja.,macam-macam perkara yang perlu diambil kira kalau nak mendirikan rumahtangga.

Masa kita tengah kemaruk bercinta memang kita rasakan yang penting kita dapat kahwin dengan sidia saja. Kita tak fikir dah perkara lain.



Bila dah kahwin, dah melalui alam berumahtangga baru lah tahu betapa susah payahnya nak menjadikan perkahwinan itu sebagai satu aras tanda kematangan dan sebagai nilai cinta yang berbaloi untuk masa depan.

Satu yang kita kena ingat..Perkahwinan adalah untuk masa depan.

Jangan sesekali fikir .."aku kahwin ni sebab nak cuba2 je .kalau tak ok..cerai je la.."

Itu lah yang kita tengok sekarang ni..Berkahwin kemudian bercerai . Alasan : tak serasi.

Sebab diaorang berkahwin bukan untuk masa depan tapi hanya semata-mata sebab cinta saja.,.Tapi kalau berkahwin sebab cinta dan  masa depan  InsyaAllah bila ada masalah kita akan berusaha untuk memperbaiki perkahwinan kita.

Kita nak capai apa yang kita impikan masa awal-awal kita buat keputusan untuk berkahwin dulu.



Cuba kita tanya pasangan yang berumahtangga .."kenapa awak nak kawen dengan dia"

Mesti ramai yang jawab.. "..sebab dia baik, dia cantik, dia ikhlas, dia tak panas baran..bla..bla..bla..."

Boleh tak lepas ni adik2 yang nak dirikan rumahtangga tu tanya diri sendiri kenapa nak kahwin dengan sidia..Dan adik-adik jawab macam ni.. ..

"..saya nak  berkahwin ni sebab  nak membina rumahtangga yang bahagia,  nak berusaha sama-sama naik kan taraf ekonomi diri , nak ada pelindung yang boleh melindungi saya dari melakukan dosa dan sebagainya...."

InsyaAllah bila kita ada hala tuju dalam perkahwinan kita akan berusaha untuk membina apa yang kita impikan..

Semoga berbahagia..


sekian..






2 comments:

  1. SELAMAT PAGI
    SINGGAH PAGI RABU
    GREAT SHARING

    ReplyDelete
  2. bila dah berkahwin ni. alasan yang terakhir adalah paling baik sekali.

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

Adbox