Skip to main content

KENAPA AWAK NAK BERKAHWIN DENGAN DIA?

Assalamualaikum..



KENAPA AWAK NAK BERKAHWIN DENGAN DIA? Tak lama je lagi nak masuk musim cuti sekolah ni ramai la yang akan menamatkan zaman bujang. Seingat saya dulu saya pun pilih tarikh masa cuti sekolah untuk dirikan rumahtangga. Mudah saudara mara nak datang kalau buat majlis masa cuti sekolah .

Ceh!!!padahal bukan ramai pun jemputan nya.hahhaha

Bila ramai tetamu yang datang , yang jarang2 berjumpa tu ada la nanti yang tak senang duduk sebab akan diajukan soalan-soalan cepu emas.Soalan paling popular...

"...awak bila lagi nak naik pelamin.."

Mungkin ada yang rasa soalan macam ni biasa-biasa saja.Jawab je tak tahu ..selesai.tapi ada juga yang memang rasakan soalan ni macam duri yang menghunus tepat ke hati.hahaha.

Ye lah..Kita bukan nya tahu jodoh kita bila.Lagipun nak berkahwin ni bukan semata-mata ada cinta saja.,macam-macam perkara yang perlu diambil kira kalau nak mendirikan rumahtangga.

Masa kita tengah kemaruk bercinta memang kita rasakan yang penting kita dapat kahwin dengan sidia saja. Kita tak fikir dah perkara lain.



Bila dah kahwin, dah melalui alam berumahtangga baru lah tahu betapa susah payahnya nak menjadikan perkahwinan itu sebagai satu aras tanda kematangan dan sebagai nilai cinta yang berbaloi untuk masa depan.

Satu yang kita kena ingat..Perkahwinan adalah untuk masa depan.

Jangan sesekali fikir .."aku kahwin ni sebab nak cuba2 je .kalau tak ok..cerai je la.."

Itu lah yang kita tengok sekarang ni..Berkahwin kemudian bercerai . Alasan : tak serasi.

Sebab diaorang berkahwin bukan untuk masa depan tapi hanya semata-mata sebab cinta saja.,.Tapi kalau berkahwin sebab cinta dan  masa depan  InsyaAllah bila ada masalah kita akan berusaha untuk memperbaiki perkahwinan kita.

Kita nak capai apa yang kita impikan masa awal-awal kita buat keputusan untuk berkahwin dulu.



Cuba kita tanya pasangan yang berumahtangga .."kenapa awak nak kawen dengan dia"

Mesti ramai yang jawab.. "..sebab dia baik, dia cantik, dia ikhlas, dia tak panas baran..bla..bla..bla..."

Boleh tak lepas ni adik2 yang nak dirikan rumahtangga tu tanya diri sendiri kenapa nak kahwin dengan sidia..Dan adik-adik jawab macam ni.. ..

"..saya nak  berkahwin ni sebab  nak membina rumahtangga yang bahagia,  nak berusaha sama-sama naik kan taraf ekonomi diri , nak ada pelindung yang boleh melindungi saya dari melakukan dosa dan sebagainya...."

InsyaAllah bila kita ada hala tuju dalam perkahwinan kita akan berusaha untuk membina apa yang kita impikan..

Semoga berbahagia..


sekian..






Comments

  1. SELAMAT PAGI
    SINGGAH PAGI RABU
    GREAT SHARING

    ReplyDelete
  2. bila dah berkahwin ni. alasan yang terakhir adalah paling baik sekali.

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …