Tuesday, 31 October 2017

KAJI SELIDIK MEMBUKTIKAN KANAK-KANAK YANG MENGHISAP JARI TERHINDAR DARI ALAHAN





 KAJI SELIDIK MEMBUKTIKAN KANAK-KANAK YANG MENGHISAP JARI TERHINDAR DARI ALAHAN Ramai ibu bapa yang berasa risau apabila melihat anak menghisap jari. Berbagai keburukan menghisap jari yang kita semua sedia maklum  hinggakan tabiat menghisap jari ini dianggap seperti musuh pada kanak-kanak

Antara kesan buruk yang sering diperkatakan tentang tabiat menghisap jari ialah , rahang atas kanak-kanak akan ke depan dan akan mempengaruhi struktur gigi kanak-kanak.Ianya bukan lah mitos dan kajian perubatan membuktikan ianya adalah benar.

So korang yang ada anak-anak kerap menghisap ibu jari tu perlu lah lakukan sesuatu.

Tapi menurut kajian terbaru ,kanak-kanak yang menghisap ibu jari juga adalah kanak-kanak yang terhindar dari masalah alahan.

Kajian yang dilakukan pada 2016 membuktikan menghisap ibu jari memberi kesan baik pada kesihatan anak-anak.





Dr. Robert Hancox, dari University of Otago  juga menegaskan walaupun tabiat ini memberi kesan baik pada kesihatan anak namun beliau tidak menggalak kan anak-anak menghisap ibu jari.

Bukan sahaja menyebabkan perubahan pada struktur gigi malah kotoran yang terdapat pada kuku boleh menyebabkan cacing.

Beliau juga menjelaskan tentang teori menghisap jari menandakan anak -anak terhindar dari alahan ...Apabila sekian lama kanak-kanak terdedah dengan bakteria pada usia kecil , sistem kekebalan tubuhnya akan bekerja dengan aktif  untuk melawan infeksi.

Kaji selidik dilakukan pada 1000 kanak-kanak di New Zealand mendapati  31% anak-anak yang selalu menghisap ibu jari  atau menggigit kuku pada usia 5-11 tahun, memiliki risiko 1/3 lebih kecil terkena alahan  berbanding  kanak-kanak usia sebayanya. Keadaan tersebut juga mampu bertahan sihingga mereka mencecah usia 32 tahun.



Dr.Mika Hiramitsu yang juga terlibat dalam kaji selidik ini juga menjelas kan , keadaan sama juga berlaku jika kanak-kanak yang bersekolah, mempunyai haiwan peliharaan atau tinggal dikawasan ladang biasanya mempunyai risiko yang rendah untuk menghidap alahan.

Kawasan yang terdedah dengan kuman dan habuk bagaikan satu perlindungan bagi nya.

Jadi pada korang yang ada anak-anak kecil tu kalau dia hisap jari ,cepat2 larang..dari hisap jari sebab nak elak kan alahan baik bagi je  anak bermain kotor.Contohnya bermain pasir  atau bagi dia bergaul dengan kawan2 setiap petang di taman permainan.

Teringat pulak iklan sabun  tu..Jangan jadi ibu yang paranoid..jadi lah ibu Dett.... (sambung sendiri)!

sekian..


Monday, 30 October 2017

PERKAHWINAN DIBATALKAN .HANS ISAC MOHON MAAF

Assalamualaikum..




Ramai yang bersimpati dan memberi kata-kata semangat pada Dato Hans Isac dilaman instagram nya selepas dia memuat naik status mengatakan perkahwinannya bersama Gabriel  dibatalkan .

Hans dan Gabriel melangsungkan pertunangan pada february lalu dengan susualan kontroversi melibatkan tunang nya.

Dalam masa yang saya terdapat beberapa komen yang bersetuju dengan tindakan Hans membatalkan perkahwinan kerana yakin Gabriel bukan lah wanita yang baik untuk Hans.

Berita tersebut turut membuatkan peminat-peminat nya terkejut dan namun ada juga yang dari awal dapat menduga perkahwinan pasangan ini tidak mungkin berlaku.

Dalam kenyataan Hans yang disiarkan di laman instagramnya tengahari tadi dia turut meminta maf kepada pihak media , keluarga dan rakan-rakan yang sentiasa memberi siokongan kepadanya.

Kesian Hans Isac ni..kan??





Bercinta dengan artis pun tak jadi, bercinta dengan ratu cantikpun tak kemana.Mungkin belum masanya untuk Hans Berumah tangga..Atau Hans kena pilih wanita yang tak de kaitan dalam dunia hiburan dan glamour.

Manusia ni hanya mampu merancang tapi Allah juga menentukan segalanya.


GUARDAY SOS FALL DETECTION DEVICE - PENGGERA KECEMASAN UNTUK MELINDUNGI ORANG TERSAYANG

Assalamualaikum...



GUARDAY SOS FALL DETECTION DEVICE  - PENGGERA KECEMASAN UNTUK MELINDUNGI ORANG TERSAYANG  Korang mesti dah baca post saya tentang website Ielder.my.bukan??Kali ni saya nak berkongsi satu produk yang sangat bagus untuk korang yang sibuk bekerja tapi dalam masa yang sama tak nak risau dengan keadaan ibu atau bapa di rumah

Memang agak risau juga bila kita tinggalkan ibu bapa kita dirumah walaupun dengan penjagaan dari pembantu rumah atau pengasuh yang kita bayar.


Guarday SOS Fall Detection Device ni adalah peranti pengesan kejatuhan atau bahaya yang boleh dipegang atau sangkut di leher .Bila dia dalam kesusahan , kesakitan atau dalam bahaya dia akan menekan peranti  tersebut.

Jadi kita di tempat kerja akan dapat pesanan melalui telefon bimbit kita bila orang tua kita menekan Guarday SOS Fall Detection Device ni..

Menarik kan??Saya akan menceritakan tentang produk ni dengan lebih lanjut lagi dalam post ini..



Guarday SOS Fall Detection Device

 Fall Detection Device ni kecil je .Ianya hanya berukuran  61mm x 42mm x 16mm . mudah digengam dan tak berat. Sesuai kalau digantung di leher . Beratnya hanya 35g.

Bukan saja boleh digunakan oleh orang-orang tua malah untuk kanak-kanak pun boleh.

Contohnya kalau kita risau anak kita dalam bahaya di mana2 kita bagi je dia guna peranti ni.

Untuk penggunaan nya yang lebih jelas korang boleh tonton video di bawah ni..




Jika orang yang memakai peranti ini didalam bahaya atau berasa tidak sihat/terjatuh dan memerlukan bantuan tekan SOS selama 3 saat.

Kemudian kita akan mendapat sms di telefon pintar kita disertakan dengan link location peranti tersebut .

Kita juga akan terus disambungkan ke peranti ni dan bercakap terus macam guna phone.

Fall Detection/ Auto Fall Alert

Kalau peranti ni jatuh, dan kemudian tiada gerakan selama 10 saat  peranti ni juga  akan mengesan dan menghantar pesanan melalui sms kita di tempat kerja atau dimana saja.

Bateri peranti ni juga boleh tahan selama 15 hari.So tak payah risau kalau nak tinggal mak ayah tu lama. Mana lah tahu kalau kena  out station 3- 4 hari..Tak jadi masalah .

kalau mak ayah nak mandi pun tak payah buka.pakai je.Tak kan rosak kalau kena air.

Selain boleh disangkut dileher boleh juga sangkut pada beg, atau tali pinggang.Jangan letak dalam poket .

Mudah saja penggunaan nya.kan??

Jadi memang bagus sangat produk ni untuk keselamatan keluarga kita.Sangat sesuai untuk kegunaan warga tua, kanak-kanak dan OKU.





 Kalau korang nak dapatkannya boleh klik di sini.   Guarday SOS Fall Detection Device  .Disini lengkap penerangan tentang penggunaan peranti ni dan cara mengaktifkan nya.

Boleh contact no ni untuk pertanyaan: Telephone: +6012-2288 472

Sekian..



KONSERT GEGAR VAGANZA 2017 MINGGU PERTAMA

Assalamualaikum..



KONSERT GEGAR VAGANZA 2017 MINGGU PERTAMA Konsert Gegar Vaganza 2017 kembali lagi dengan menampilkan  penyanyi hebat dan berpengalaman.  Minggu pertama konsert Gegar Vaganza 2017 membariskan 12 peserta dari malaysia termasuk Singapura dan Indonesia.,Itu lah kelainan yang dibawakan oleh Gegar Vaganza kali ini

Untuk musim ini Nabil dan Jihan Musa masih lagi di pilih sebagai pengacara. Nampak cantik Jihan Malam ni mungkin sebab terpancar seri ibu mengandung. Lagu pembukaan diaorang ialah lagu dangdut.Vokal diaorang macam biasa masih kelautttt..Hahah






Untuk persembahan pembukaan menampilkan Ayai Ilusi ,Siti Nurdiana dan Azharini yang juga adalah juara Gegar Vaganza musim 1,2 dan 3 menyampaikan lagu samba.Juara2 ini juga diberi penghargaan dengan memperkenalkan barisan peserta untuk minggu ni..

Memang Meriah betul Konsert minggu pertama ni.

Tambah pulak dengan kehadiran Dato Vida yang turut menyanyikan lagu popularnya I am Me bersama Mimi OneNationemcees.


Juri gegar Vaganza untuk musim ni masih lagi mengekal kan Dato Ramli MS.Manakala penyanyi veteren Hettykos Endang turut menjadi Juri tetap untuk GV musim ke 4. Juri jemputan pula ialah Dato Chef Wan..Memang gamat betul konsert pertama ni.

Kelakar bila Chef Wan mengayat Dato Vida...Gamat suasana jadinya.hahah..Memang rancangan ni tak sesuai untuk tontonan kanak-kanak.Mujur la Chef Wan ni juri jemputan je..hahahah.

Untuk tahun ni juga diperkenalkan anugerah Bintang gelora yang dipilih berdasarkan Like paling banyak di Instagram Dato Vida.Pemenang dapat memilih giliran ke berapa untuk mereka membuat persembahan .

Tema minggu pertama ialah Masihkah Kau Ingat. Peserta pertama yang membuat persembahan ialah Liza Hanim dengan lagu Siapa Sangka Siapa menduga.



Kalau sebut nama Liza Hanim ni dah tentu la orang akan ingat tentang Vokalnya yang mantap. Tak disangkal lagi persembahan pertamanya memang terbaik dan mendapat pujian juri-juri.Bak kata Dato Ram Liza,suara Liza Hanim masih ada class.


Bintang yang seterusnya ialah Elyana. Ramai yang menyangka kan Elyana ialah peserta pertama yang akan disingkirkan. Tampil berkaki ayam dalam minggu pertama ni Elyana juga memberikan persembahan yang mantap dengan lagu nya  Tak Tercapai Akal Mu.Kata Hetty Kos Endang Elyana mempunyai karekter yang unik.Suara nya juga mendapat pujian,


Penyanyi ke tiga Ferhad dari Singapura menyampaikan lagu Kasih berubah. kalau orang lain pilih Elyana sebagai peserta pertama yang tersingkir saya pulak merasakan Ferhad peserta pertama yang akan meninggalkan pentas Gegar Vaganza. Bukan sebab tak minat dia cuma saya rasa suaranya tak menonjol dan tak cukup kuat untuk bersaing dengan penyanyi lain.


Peserta ke empat menampilkan Lan Kristal.Ini peserta kegemaran saya ni..Peminat setia kumpulan kristal dulu tau ..Dulu la..sekarang dah tua2 ni tak la minat macam dulu..hahahah.Persembahan pertama Lan Kristal menyampaikan lagu Seragam Hitam.Masih sama suaranya macam dulu-dulu tau..Tak mau komen lebih2 nanti orang kata bias pulak.hahah



Tia JinBara tampil sebagai peserta ke lima yang menyampaikan lagu Fahana. Lagu ni popular betul dulu..kan??Tapi saya rasa persembahan Tia ni macam kurang rock je.Muzik memang rock habis la .Siap keluar api kat skrin belakang tapi suara nya macam biasa2 saja.Tunggu je la minggu akan datang mungkin Tia masih sembunyikan taring nya..Ewah!!hahahha


Mendendangkan lagu Hati yang terkunci , Raja Azura nyatanya memang mempunyai vokal yang hebat. Kalau tak , tidak la keluar dua album ..kan??Cuma tak laku je..hahah.. Tapi malam ni nyanyian nya memang bagus dan terpegun dengar suaranya.




Popular dengan lagu Zapin Usik Mengusik bersama kumpulan Senario, Haida kini muncul menyertai Gegar Vaganza .Dan untuk minggu pertama beliau mendendangkan lagu yang sama bersama Achong Sweetchild. Sedap suara haida ni.Lunak merdua.Orang nya pun cantik.Nampaknya Nabil dan tetapkan untuk musim ini Haida adalah sasaran nya..hahahah.



Dah lama tak dengar tentang penyanyi Aqasha..Kali terakhir berita tentang Aqasha ialah tentang kontrovesi rumahtangganya bersama seorang pelakon popular.Untuk minggu pertama Aqasha membawakan lagu Embun.Lagu yang telah menaik kan namanya suatu masa dulu.Suaranya masih hebat macam dulu walaupun sekarang dia lebih aktif berlakon.Kalau tak salah saya lagu Embun ni dulu popular semasa dia bercinta dengan Umi Aida..Mesti ramai tak tahu dulu dia bercinta dengan Umi Aida..kan??



Peserta ke 9 , Syura tampil dengan suara memukau nya dengan lagu nazam Berkasih.Saya suka sangat lagu ni.. Awalnya saya ingatkan  syura akan mendendangkan lagu popularnya Kasih tidak Terjamah. Lagu ni lebih sesuai kalau syura nak tonjolkan Vokal nya. Tapi Nazam berkasih pun ok jugak la..Yang pasti suaranya memang cantik..



Bintang yang ke 10 ni dah lama tak dengar dia menyanyi.Hazami mendendangkan lagu Mengukir Bahagia .Ingatkan nak nyanyi lagu Sonata Musim Salju..kan?? Wajah dia pun dah lain sekarang ni.Mungkin sebab ada jambang.Nampak comot.Hahah..Tapi suaranya memang bagus.Masih sedap lamak merdu.Tak sabar nak tengok Hazami menyanyikan lagu2 Rock pulak.Mampu ke suara lembut merdu tu membawa lagu rock..Macam tak sesuai je..kan??


Firman , artis dari Indonesia turut sama menyertai Gegar Vaganza kali ini.Dengan lagu Kehilangan yang memang ramai penggemar nya, Firman menyampaikan nya dengan cukup baik.. kecoh pulak pentas tu bila tiba2 je Vicha masuk .habis penuh pentas tu.


Kemunculan semula penyanyi Aisyah memang mengejutkan saya jugak la..Ingatkan Aisyah dah tak minat nak menyanyi lagi memandangkan Aisyah sebelum ni lebih terarah kepada dunia politik.Menyampaikan lagu Janji Manis mu dengan cukup baik dan bertenaga , Aisyah juga menerima pujian dari Ramli Ms.Saya baca komen-komen di Ig juga turut kagum dengan persembahan Vokal Aisyah.



Habis la sudah persembahan 12 Peserta Gegar Vaganza musim ke 4 di minggu pertama.

Untuk Anugerah Gelora Dato Vida pemenang nya ialah.. Elyana

Berikut adalah senarai lagu tugasan untuk minggu ke dua Gegar Vaganza musim ke 4.


1- Aisyah- Dingin (Ziana Zain)
2-Firman- Rindu Serindu Rindunya (spoon)\
3- Hazami- Setengah mati Merindu (judika)
4-Liza Hanim _Aku Hanya Pendatang (franciska Peter)
5- Lan Kristal - Karam (zabarjad)
6- Tia Jinbara- Cendrawasih (kris)
7-Elyana- Masih Cinta (
8- Syura - Ku Pendam Sebuah Duka (Khatijah Ibrahim)
9-Ferhad- Harus Terpisah
10- Aqasha- Aku
11- Haida - Gubahan Rindu Puisi Syahdu (Fauziah Latif)
12- Raja Azura - Apa Yang Ku cari (Endang Estaurina)

Lagu pilihan untuk Nabil Dan Jihan - Seksis ( Anita Sarawak)

Apa pendapat korang tentang Konsert pertama ni??Ok ke tak ok?

sekian..


Thursday, 26 October 2017

RESEPI SUP TULANG LEMBU PALING SEDAP DAN SENANG

Assalamualaikum..

RESEPI SUP TULANG LEMBU PALING SEDAP DAN SENANG Menu kita hari ni ialah Sup Tulang Lembu paling sedap dan senang. Memang senang je resepi saya ni tak payah banyak sangat bahannya.

Resepi sup tulang lembu

Ramai yang tak suka kan sup daging yang rasanya terlalu berat sampai hilang rasa daging tu.betul tak?

Macam saya sendiri saya suka kan sup tulang yang rasanya ringan tak berempah tapi tetap sedap dan menyelerakan.

Sup tulang macam ni lebih syok kalau kita nak ratah. Misalnya ada Sup tulang gearbox yang selalu kita sedut guna straw tu,. Kalau terlalu berempah kita nak sedut pun rasa takut..pedih lubang hidung tau. Bahaya ..boleh tersedak.

Tapi kalau yang ringan macam ni memang syok la .Hahahah.

Kalau yang berempah kuat tu paling sesuai untuk buat bihun atau mee sup. Itu kalau mengikut citarasa dan selera saya la. Bagi yang suka Sup tulang atau sup gearbox yang ringan untuk ratah2 boleh la ikut resepi saya ni..

Ok..Jom kita tengok resepinya pulak macam mana..Tak susah pun..Untuk tulang nya saya gunakan hanya 4 ketul tulang.Saiz nya dalam segengam je.besar penumbuk??Nak penumbuk??hahaha

Resepi Sup Tulang Paling Sedap dan Senang.


Bahan-Bahan-

4 ketul tulang lembu
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci lengkuas
1 bungkus sup bunjut (sup tulang)
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
2 biji tomato
Daun bawang
Daun sup
Garam secukup rasa
1/2 senduk minyak masak





Cara-caranya:

1- bersihkan tulang kemudian rebus dengan  5 cawan air dan sup bunjut sampai daging lembut. Petua lembutkan daging ni ada banyak.Tapi yang biasa saya buat ialah rebus tulang dan daging dengan memasuk kan garfu atau sudu besi.

Kalau ada yang guna garfu besi tapi daging tak lembut tu rasanya mungkin sudu tu bukan besi la kot.Sebab saya sendiri pernah cuba guna garfu yang nampak macam besi tapi daging tak lembut.Dia ada jenis2 besi jugak la gamak nya..

Kalau sudu dan garfu jenis besi ringan tu memang tak lembut dagingnya..Guna sudu dan garfu jenis besi yang berat,

2- Rebus daging dalam 30-45 minit je.. Lagi lembut daging tu lagi sedap la..Sementara tunggu daging lembut kisar bawang putih, bawang besar , halia dan lengkuas.

3-Bila daging dah lembut , panaskan minyak dalam kuali .tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga. Kemudian masuk kan bahan kisar tadi.

4- Bila dah perang dan naik bau masuk kan terus kedalam periuk yang ada tulang dan daging tadi.Masuk kan dengan minyak nya sekali.

5- Masuk kan garam dan biarkan hingga mendidih.

6- Bila dah mendidih potong tomato 4 bahagian  dan juga hiris daun bawang dan daun sup.Hiris nipis2 dan masuk kan ke dalam periuk tadi.

dah siap sup tulang dan daging kita ni...


resepi sup tulang lembu


Bila buat sup tulang atau sup daging ni saya paling suka makan dengan air asam.
Cara nak buat air asam senang je..

1 biji bawang besar + 1 biji tomato + 10 tangkai cili padi + belacan + garam + perahan 3 biji limau kasturi   + kerisik + 1 senduk air.

Kisar je semua dah pun siap untuk dihidangkan...

Bagi yang tak suka makan dengan air asam korang boleh masuk kan perahan limau nipis kedalam periuk sup tadi . Masuk kan selepas api ditutup... Kalau nak sup tu pedas sikit , campurkan saja 3-4 tangkai cili padi masa kisar bawang untuk menumis tadi..ok..Paham tak??

Jangan tak cuba tau...

sekian..

REMAJA LELAKI USIA 17 LAHIRKAN BAYI LELAKI

REMAJA LELAKI USIA 17  LAHIRKAN BAYI  LELAKI Kalau sebut tentang kehamilan mesti lah ianya ,melibatkan kaum wanita.Tapi satu kejadian pelik yang mengemparkan penduduk setempat telah berlaku di Indonesia apa bila seorang lelaki melahirkan anak lelaki .

Kejdian berlaku di Grobongan , Jawa Tengah . Seorang ramaja melahirkan bayi lelaki secara pembedahan di sebuah hospital di Semarang.

Ganang Yudho Putra Yuri seorang remaja lelaki yang berusia 17 tahun.Dia anak ketiga dan masih bersekolah.

Penduduk kampung memenuhi kawasan perkuburan bayi yang sudah dikebumikan

Bayi lelaki yang dikeluarkan dari perut ganang seberat  3 kilo ini sudah tidak bernyawa

Ganang sebenarnya lahir normal sejak kecil lagi.tapi memasuki usianya 7 tahun perut nya membesar. Setiap hari dia terpaksa berjalan dengan membawa perutnya yang membesar.





Namun perut yang membesar kembali ke keadaan asal ketika Ganang semakin dewasa.

Disebab kan keadaan nya itu ramai yang menganggap keadaan perutnya yang kembali membesar adalah perkara biasa.

Suatu hari ketika berada dirumah rakan nya , Jamal, Ganang  mengadu sakit dibahagian dada.Namun Jamal mengatakan mungkin perutnya dimasuki angin.

Dia juga mengadu sakit perut lalu keluarganya membawanya melakukan pe meriksaan dan doktor mengesahkan terdapat tumor di dalam perutnya.

Doktor mencadangkan Ganang dibawa ke Semarang untuk pemeriksaan lebih teliti namun mengejutkan apabila doktor di Semarang mengatakan terdapat janin di dalam perut Ganang,

Pembedahan dilakukan  untuk mengeluarkan janin tersebut dan kemudian nya dikebumikan oleh pihak keluarga Ganang sendiri.

Dalam istilah perubatan keadaan ini dinamakan sebagai Fetus In Fetu dimana seseorang yang sepatutnya  dilahirkan kembar tetapi  salah satu dari janin tersebut tidak dapat membesar dengan sempurna dan janin tersebut membesar di dalam perut kembarnya.,



Permulaan diagnosis pasti doktor akan mengatakan ianya adalah tumor dan setelah diteliti baru lah janin kembar itu dapat dikesan.

Keadaan ni akan berlaku pada kurang 100 manusia didunia.

Salah satu kes lain korang boleh baca disini..

PELIK..LELAKI INI HAMIL


sekian...


Wednesday, 25 October 2017

BARU BERUSIA 19 DAN BELUM MEMILIKI LESEN MEMANDU HAQIEM RUSLI DAH PAKAI KERETA MEWAH

Assalamualaikum..

Korang ingat lagi tak apa kereta pertama korang?

Mesti lah ingat..kan??Kebanyakan dari kita akan memilih kereta yang kita minati sebagai kereta pertama terutamanya bila kita masih bujang dan belum bekeluarga.

Berbeza bila dah berkahwin dan ada anak-anak kita akan memilih kereta yang lebih sesuai dan bukan hanya disebabkan gaya semata-mata.






Bagi penyanyi muda Haqiem Rusli penat lelahnya sejak mula bergelar artis akhirnya dapatlah Haqiem memiliki sebuah kereta idaman.



Mitsubhishi -  Lancer  GTE




-Keselesaan yang tiada tandingan
-Headlamps Auto dan Wipers
-Ruang Kargo
-Dashboard Sporty
-Display LCD Multi-information Display
-Roda Pemandu dengan Kawalan Audio dan Cruise
-Magnesium Paddle Shifters
-Air Conditioner Automatik
-Beg Udara SRS Dual-tahap
-Airbag Lutut
-ABS dengan EBD
-Seatbelts dengan Pre-tensioners dan Force Limiters
-RISE body

Harga Pasaran:  RM119,406.03





Haqiem yang kini baru berusia 19 tahun , berkata awalnya kereta tersebut berwarna kelabu.Kemudian dia memilih untuk "wrap" kereta dengan warna tona mati yang lebih sesuai untuk dirinya.

Memang ramai sekarang ni yang memilih untuk wrap kereta berbanding mengecat nya. Ada banyak kelebihan wrap kereta ni.Salah satunya ialah ianya menjimat kan masa.

Biasanya kalau hantar cat kereta ambil masa hampir seminggu. Tapi kalau wrap je ambil masa hanya 2-3 hari saja.

Kos nya juga lebih murah berbanding kos mengecat.

Tahniah untuk Haqiem Rusli. Tapi lepas ni kena la dapatkan lesen memandu dulu ye.Haqiem memaklum kan dia masih belum memiliki lesen memandu.

Lepas ni mungkin giliran Ismail Izzani pulak yang memiliki kereta mewah.

sekian..

"KENCING GIRLFRIEND PANDAI..." - ZAHIRAH MACWILSON DEDAH PERBUALAN NYA DENGAN KAMAL ADLI


Assalamualaikum..

Kemelut hubungan Kamal Adli, Zahirah Macwilson dan Emma Maembong masih belum selesai hingga kini.

Terbaru Zahirah memuat naik gambar perbualan nya dengan kamal Adli berhubung konflik yang terjadi antara mereka.




Zahirah dan Kamal sebelum ini bergandingan dalam drama  Duda Pujaan Dara yang mendapat sambutan hangat penonton.

Hubungan mereka dikatakan "ada sesuatu" apabila tiba-tiba sahaja nama Zahirah keluar dalam kenyataan Emma selepas wartawan bertanyakan status hubungan nya dengan Kamal Adli.

Berikut adalah apa yang diluahkan oleh Zahirah didalam laman instagram nya pagi ini..






Posting tersebut mendapat banyak maklum balas dari peminat Zahirah yang meminta beliau memadan post berkenaan kerana dikhuatiri mengeruhkan lagi keadaan.

Namun tak lama kemudian Zahirah menutup ruangan komen untuk semua pengikutnya.

Di harapkan kemelut hubungan mereka ada penyelesaian nya. Ramai yang mendoakan hubungan Emma dan Kamal berkekalan sampai bila-bila.


sekian..

Monday, 23 October 2017

IELDER.MY - MENJUAL PERALATAN SOKONGAN UNTUK WARGA TUA DAN ORANG KURANG UPAYA

Assalamualaikum..

Hai Semua...



IELDER.MY - MENJUAL PERALATAN SOKONGAN UNTUK WARGA TUA DAN ORANG KURANG UPAYA  Ada orang takut untuk jadi tua..Bila dah tua badan lemah tak berdaya.Ingatan pun dah tak kuat seperti waktu muda.Segalanya jadi sukar termasuk la menguruskan diri sendiri.

Tak boleh nak elak kita pasti akan jadi tua kecuali kita mati diusia muda.

Tapi sakit, lemah dan tak berdaya tu memang tak boleh nak elak sebenarnya,maklum je la bila dah sampai hujung-hujung usia segalanya jadi tak terduga.

Orang-orang tua kita, ibu bapa kita pun tak minta diri mereka sakit , terbaring dan hanya mengharap pada belas ikhsan anak-anak.

Kita sebagai anak kena bijak menguruskan mereka supaya aktiviti seharian berjalan lancar dan mereka pun selesa.

MENJUAL PERALATAN SOKONGAN  ORANG TUA DAN OKU

https://ielder.asia ada  menjual barang-barang untuk keselesaan warga tua dan orang kurang upaya. Ada  lampin pakai buang  susu,, kerusi roda dan banyak lagi.

Produk-produk ini menjadikan hidup lebih mudah, terutama apabila ada masalah kesihatan seperti arthritis, gangguan ingatan / gangguan kognitif, pendengaran dan penglihatan.

barang-barang yang dijual di Ielder.my semuanya berkualiti tinggi .Sebelum Ielder membawa masuk sebarang produk kedalam website diaorang ni , mereka akan berbincang dan meneliti setiap produk supaya ianya selamat digunakan.

Bila korang order barang je diaorang akan pastikan korang dapat maklumat yang betul tentang penggunaan barangan dan kualiti .Barang pun sampai cepat je..Dalam masa dua hari dah sampai barang yang di pesan.

Selain tu korang boleh kumpul mata ganjaran untuk lebih jimat pada pembelian seterusnya.

     

CARA MUDAH MENGURUSKAN ORANG TUA DAN OKU WALAUPUN SIBUK BEKERJA


Zaman sekarang anak-anak sibuk bekerja dan perhatian pada orang tua juga terbatas. Segalanya nak diruskan dengan cepat .

Nak keluar beli barang keperluan pun tak sempat.Jadi buat saja pesanan dari rumah dan barang siap sedia di hantar.

Masa kita pun jimat dan tak payah runsing macam mana nak beli lampin , susu dan sebagainya .Tak kan kita nak tinggalkan orang tua kita dirumah berseorangan. Betul tak??

Korang mesti pernah tengok warga tua yang terbaring saja berbulan-bulan.Dia bangun pun bila anak dia papah ke bilik air sebab nak mandi atau basuh berak dan kencing.



Nampak kerja nya rumit..kan??

Tapi kalau ada kerusi roda atau stander mudah dan cepat untuk kita nak menguruskan nya.,Orang tua kita pun rasa selesa..

Bayang kan kalau tanpa bantuan kerusi roda atau alat bantuan lain mesti akan ada risiko tercedera.Silap2 kita sendiri pun boleh turut cedera sama.

SENARAI PRODUK YANG DIJUAL DI IELDER.MY




Katil hospital
kerusi roda
Sleeper Chair
Termometer
Blood Pressure monitor
Blood Glucose monitor
Makanan tambahan/susu
Shower Chair
Bedpan
commode chair
Lampin dewasa/ adult  diapers
Urine Bottle for male/female
Ripple Mattress
Nebuliser - compressor /ultrasonic
Hot Cold pack
Hand Rub
Hearing aids
sandal
dan banyak lagi...

Untuk lebih bamyak lagi senarai produk korang kena la tengok kat website https://ielder.asia Boleh dikatakan semua barangan dan peralatan sokongan untuk warga tua dan OKU  ada di ielder.my .




Jadi korang jangan tunggu-tunggu lagi ... Balas la budi ibu bapa kita pulak dengan memberi keselesaan dan kemudahan pada mereka.

Buat mereka terharu dan berbangga dengan kita.

sekian..










Sunday, 22 October 2017

NIAT NAK MELAMAR RUPANYA SI KEKASIH ADALAH MAKHLUK HALUS

Assalamualaikum..

Dekat2 dah hujung tahun ni banyak yang dah rancang majlis merisik, bertunang, dan berkahwin.. Melangkah ke satu lagi fasa kehidupan iaitu kehidupan berumahtangga .Nak mendirikan rumahtangga ni bukan nya mudah.

Selain dari persiapan majlis yang akan berlangsung pastikan kenal juga pasangan tu betul2.Kenali keluarga nya dan juga latar belakang nya.

Jangan setakat tengok dan jatuh cinta je..

Saya teringat satu kisah beberapa tahun lalu..

Kisah cinta  Suprapto pernah   menjadi viral beberapa tahun lalu apabila kekasih nya Sri Wahyuningsih sebenarnya dikatakan adalah makhluk halus



Hubungan cinta Suprapto dan kekasihnya bermula apabila mereka bertemu di Pasar Malam . Lama kelamaan cinta pun berputik diantara mereka.

Hubungan mereka turut diketahui kedua ibu bapa Suprapto malah sudah beberapa kali ibu nya berbual dengan Sri Wahyuningsih  melalui telefon .

Namun yang anehnya nombor telefon Sri Wahyuningsinh hanya boleh dihubungi oleh Suprapto sahaja. Dan nombor tersebut hanya boleh dilihat oleh Suprapto .

Apabila keluar beduaan , Sri juga tidak pernah membonceng dibelakang Suprapto. Tetapi Suprapto yang akan disuruh membonceng dan Sri akan mengemudia motosikal.


gambar(  kiri): ibu Suprapto menunjuk kan kemeja yang dihadiahkan Sri kepada anak nya, (kanan)  suprapto bersama barang hantaran

Lama -kelamaan mereka terlanjur dan Sri memberitahu kepada Suprapto yang dia sudah hamil lalu Suprapto membawa Sri melakukan pemeriksaan kandungan nya dan bidan mengesahkan Sri hamil 3 bulan. Suprapto tidak pernah masuk ke ruang pemeriksaan jadi dia sendiri tidak pernah melihat bidan yang memeriksa kandungan Sri.

Dengan rasa tanggungjawab Suprapto memutuskan untuk melamar Sri . dan bermula la persiapan mereka untuk melangsungkan Perkahwinan.

Apa yang mengejutkan ialah ketika rombongan keluarga Suprapto sampai dialamat rumah yang diberikan Sri , kawasan tersebut tidak mempunyai rumah tetapi hanya ada sebatang pokok besar dengan sebuah telaga lama.


Pencarian rumah Sri dilakukan selama 3 hari berturut-turut namun tidak menemui rumah Sri.Sri juga tidak pernah lagi menemui Suprapto dan tinggallah Suprapto didalam kebingungan,

Pada waktu itu baru lah keluarga Suprapto sedar yang Sri Wahyuningsih yang selama ini menjalinkan hubungan dengan Suprapto ialah makhluk ghaib.

Ada juga yang pergi bertemu dengan bidan yang memeriksa kandungan Sri dan bertanya samaada bidan tersebut betul-betul memeriksa kandungan Sri.Namun bidan tersebut tidak mengakui nya , dan dari rekod pesakit memang tidak ada nama Sri.


Menurut penduduk setempat 900 tahun lalu ada seorang wanita bernama Nyai Dewi Sri , isteri Kyai Sekar Gadung Kenongo mendiami kawasan tersebut.

sekian..