LARANGAN MANDI PADA HARI PERTAMA HAID HANYA MITOS SEMATA-MATA

Assalamualaikum..



Hari ni viral tentang satu post yang tersebar tentang pantang ketika haid.Memang kalau dalam haid ni ada pantang2 yang kita kena ikut.Contohnya macam saya sendiri bila haid saya tak minum ais.Bukan sebab orang tua2 kata tak boleh tapi sejak bersalin anak pertama , kalau saya minum ais masa haid perustsaya jadi mengeras dan sakit sangat.Sebab tu saya pantang ais.Satu lagi kalau masa haid saya memang tidur tak boleh sejuk sangat.kaki saya sakit.

Hari ni apa yang menjadi viral ialah satu post yang mengatakan hari pertama haid wanita tak digalak kan untuk mandi.Yang ni saya pun pertama kali dengar.Kalau masa kecil-kecil dulu pun ada yang kata masa haid tak boleh basahkan rambut dan sebagainya.Tapi dilarang mandi ni memang saya tak pernah tahu.
sebelum tu baca dulu post yang tersebar dan jadi viral sejak semalam.

(orang kata tak boleh basuh rambut..saya peduli apa..basuh je..rimas kot kepala berpeluh..gatal la..)





Negara kita ni bukan macam kat korea nun..Negara kita ni negara yang beriklim khatulistiwa.Tambah pulak sekarang ni musim hujan pun pendek sangat.Susahnya nak hujan..kan??Berpanas berbahang setiap hari.Bayangkan lah kalau tak mandi cemana bau kita tu.Mampu ke setakat lap-lap saja.?
Menurut  doktor tak de larangan mandi ketika haid hari pertama .


Takut-takut dapat penyakit kulit sebab kulit berpeluh dan kuman melekat kat badan.Kalau demam cemana?Saya bukan nya nak menyangkal petua-petua ni.Cuma nya bagi saya petua2 haid ni tak semua orang boleh amalkan.Kita jangan suruh orang buat hanya sebab kita buat..

Kalau ada orang yang ketika haid dia minum ais  badan dia ok je..kenapa pulak dia nak kena pantang minum ais..kan??So kalau awak tak nak mandi sebab awak selesa, awak busuk2 pun awak terperuk dalam rumah je tak payah pi kerja, awak tak berpeluh melekit ketiak dan sebagainya, awak buat la.Kita cuma risau kenyataan macam ni akan mempengaruhi pemikiran mereka2 yang nak juga buat macam yang dikata sedangkan mereka tak mampu.

Lepas tu mula la kulit gatal-gatal, bau badan, demam dan sebagainya.Bukan diri sendiri je yang tersiksa , orang lain pun jenuh makan hati sebab bau ketiak.. Kita dah tentu2 kena keluar kerja setiap hari, nak menguruskan anak-anak lagi..macam mana pun kena mandi la.

Minta maaf kalau post saya ni menyinggung perasaan sesiapa.

sekian..
Previous
Next Post »

2 komen disini

Click here for komen disini
Mazni Azmi
admin
8 August 2017 at 14:06 ×

Assalamualaikum Wrmbth

Apa khabar dari Maznee & selamat hari khamis sis diana

yang penting kebersihan itu tuntutan agama

Kalau benda tu berccanggah dengan fitrah manusia

Mesti agama tak benarkan juga

Lepas ni kena lebih hati hati bila dapat post macam ni

Tak semestinya kalau orang viralkan berita tu benar

Dalam surah al hujjurat ayat 6 di dalam al quran pun Allah swt dah ingatkan kita untuk selidik berita yang di terima terutama dari orang fasik

Reply
avatar
Amanda Suria
admin
8 August 2017 at 16:23 ×

Haih sapa la "cerdik"pandai sangat post mcm ni..Islam tu kan mudah..kenapa nak merumitkan..bila viral macam ni kan dah jadi confuse org yg membaca..kebersihan kan paling utama..x selesa la den tak mandi kalau piyed..busuk oi badan..peluh pun silap2 turut berbau...amenda ntah...

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment

About Me