Skip to main content

LARANGAN MANDI PADA HARI PERTAMA HAID HANYA MITOS SEMATA-MATA

Assalamualaikum..



Hari ni viral tentang satu post yang tersebar tentang pantang ketika haid.Memang kalau dalam haid ni ada pantang2 yang kita kena ikut.Contohnya macam saya sendiri bila haid saya tak minum ais.Bukan sebab orang tua2 kata tak boleh tapi sejak bersalin anak pertama , kalau saya minum ais masa haid perustsaya jadi mengeras dan sakit sangat.Sebab tu saya pantang ais.Satu lagi kalau masa haid saya memang tidur tak boleh sejuk sangat.kaki saya sakit.

Hari ni apa yang menjadi viral ialah satu post yang mengatakan hari pertama haid wanita tak digalak kan untuk mandi.Yang ni saya pun pertama kali dengar.Kalau masa kecil-kecil dulu pun ada yang kata masa haid tak boleh basahkan rambut dan sebagainya.Tapi dilarang mandi ni memang saya tak pernah tahu.
sebelum tu baca dulu post yang tersebar dan jadi viral sejak semalam.

(orang kata tak boleh basuh rambut..saya peduli apa..basuh je..rimas kot kepala berpeluh..gatal la..)





Negara kita ni bukan macam kat korea nun..Negara kita ni negara yang beriklim khatulistiwa.Tambah pulak sekarang ni musim hujan pun pendek sangat.Susahnya nak hujan..kan??Berpanas berbahang setiap hari.Bayangkan lah kalau tak mandi cemana bau kita tu.Mampu ke setakat lap-lap saja.?
Menurut  doktor tak de larangan mandi ketika haid hari pertama .


Takut-takut dapat penyakit kulit sebab kulit berpeluh dan kuman melekat kat badan.Kalau demam cemana?Saya bukan nya nak menyangkal petua-petua ni.Cuma nya bagi saya petua2 haid ni tak semua orang boleh amalkan.Kita jangan suruh orang buat hanya sebab kita buat..

Kalau ada orang yang ketika haid dia minum ais  badan dia ok je..kenapa pulak dia nak kena pantang minum ais..kan??So kalau awak tak nak mandi sebab awak selesa, awak busuk2 pun awak terperuk dalam rumah je tak payah pi kerja, awak tak berpeluh melekit ketiak dan sebagainya, awak buat la.Kita cuma risau kenyataan macam ni akan mempengaruhi pemikiran mereka2 yang nak juga buat macam yang dikata sedangkan mereka tak mampu.

Lepas tu mula la kulit gatal-gatal, bau badan, demam dan sebagainya.Bukan diri sendiri je yang tersiksa , orang lain pun jenuh makan hati sebab bau ketiak.. Kita dah tentu2 kena keluar kerja setiap hari, nak menguruskan anak-anak lagi..macam mana pun kena mandi la.

Minta maaf kalau post saya ni menyinggung perasaan sesiapa.

sekian..

Comments

  1. Assalamualaikum Wrmbth

    Apa khabar dari Maznee & selamat hari khamis sis diana

    yang penting kebersihan itu tuntutan agama

    Kalau benda tu berccanggah dengan fitrah manusia

    Mesti agama tak benarkan juga

    Lepas ni kena lebih hati hati bila dapat post macam ni

    Tak semestinya kalau orang viralkan berita tu benar

    Dalam surah al hujjurat ayat 6 di dalam al quran pun Allah swt dah ingatkan kita untuk selidik berita yang di terima terutama dari orang fasik

    ReplyDelete
  2. Haih sapa la "cerdik"pandai sangat post mcm ni..Islam tu kan mudah..kenapa nak merumitkan..bila viral macam ni kan dah jadi confuse org yg membaca..kebersihan kan paling utama..x selesa la den tak mandi kalau piyed..busuk oi badan..peluh pun silap2 turut berbau...amenda ntah...

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …