Thursday, 27 July 2017

PULAU TAVOLARA YANG CANTIK DAN UNIK

Assalamualaikum..


Saya orang yang tak berapa gemar pergi ke pantai atau Pulau-pulau..Sebab tu walaupun dah berbelas tahun di Pulau Pinang ni ada tempat2 yang berpantai saya tak pergi. Kalau pergi pun setakat ke Bagan Ajam tu je.Itu pun sebab anak-anak dok paksa pergi.hahaha..

Salah satu sebab kenapa tak suka pergi tempat berpantai ialah sebab ramai sangat orang.Tapi saya rasa ada satu pulau ni yang sangat sesuai la untuk saya. Satu tempat  yang diberi nama Pulau Tavolara. Apa yang buat tempat ni menarik bagi saya?


Pulau Tavolara ialah sebuah kerajaan di dalam negara Itali yang paling kecil.Keluasan nya hanya 5 km dan penduduk nya hanya 11 orang.kerajaan ini dipimpin oleh Raja Antonio Berteleoni yang hanya seorang  nelayan dan pemilik satu-satunya restoran di pulau ini.


Terletak di Teluk Olbia, dengan keluasan 5km pulau ini sangat cantik dan tenang.Lautnya yang membiru dan tidak tercemar menjadikan Pulau Ini sangat unik dan sesuai dijadikan tempat percutian.Untuk sampai di pulau ini, kita kena menyeberangi lautan dan mendaki gunung setinggi 5 km. Pulau ini terletak di lereng tanah yang sempit dengan pantai berpasir yang sangat panjang. Penduduknya berketurunan Betelioni yang sudah sekian lama menetap di pulau ini hampir 200 tahun lalu.




Walaupun kerajaan nya kecil tapi mereka mendapat hasil yang lumayan dari pelancongan.Tempat ini sentiasa dipenuhi pelancong yang datang bercuti dan menjadi pilihan penyelam yang ingin melihat keindahan alam semulajadi di dasar lautan.



Nampak macam best je pulau ni..kan??Nampak tenang dan cantik..Ada yang dah sampai Pulau Tavolara ni??

sekian..

2 comments:

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();