Skip to main content

PULAU TAVOLARA YANG CANTIK DAN UNIK

Assalamualaikum..


Saya orang yang tak berapa gemar pergi ke pantai atau Pulau-pulau..Sebab tu walaupun dah berbelas tahun di Pulau Pinang ni ada tempat2 yang berpantai saya tak pergi. Kalau pergi pun setakat ke Bagan Ajam tu je.Itu pun sebab anak-anak dok paksa pergi.hahaha..

Salah satu sebab kenapa tak suka pergi tempat berpantai ialah sebab ramai sangat orang.Tapi saya rasa ada satu pulau ni yang sangat sesuai la untuk saya. Satu tempat  yang diberi nama Pulau Tavolara. Apa yang buat tempat ni menarik bagi saya?


Pulau Tavolara ialah sebuah kerajaan di dalam negara Itali yang paling kecil.Keluasan nya hanya 5 km dan penduduk nya hanya 11 orang.kerajaan ini dipimpin oleh Raja Antonio Berteleoni yang hanya seorang  nelayan dan pemilik satu-satunya restoran di pulau ini.


Terletak di Teluk Olbia, dengan keluasan 5km pulau ini sangat cantik dan tenang.Lautnya yang membiru dan tidak tercemar menjadikan Pulau Ini sangat unik dan sesuai dijadikan tempat percutian.Untuk sampai di pulau ini, kita kena menyeberangi lautan dan mendaki gunung setinggi 5 km. Pulau ini terletak di lereng tanah yang sempit dengan pantai berpasir yang sangat panjang. Penduduknya berketurunan Betelioni yang sudah sekian lama menetap di pulau ini hampir 200 tahun lalu.




Walaupun kerajaan nya kecil tapi mereka mendapat hasil yang lumayan dari pelancongan.Tempat ini sentiasa dipenuhi pelancong yang datang bercuti dan menjadi pilihan penyelam yang ingin melihat keindahan alam semulajadi di dasar lautan.



Nampak macam best je pulau ni..kan??Nampak tenang dan cantik..Ada yang dah sampai Pulau Tavolara ni??

sekian..

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …