Skip to main content

PLANET MARIKH DI CHINA BAKAL JADI TUMPUAN PEMINAT AEROANGKASA

Assalamualaikum..


China sedang berusaha  membina simulasi MARIKH yang pertama di kawasan pedalaman berdebu wilayah Qinghai. Terletak di kawasan dataran tinggi Tibet, projek itu juga akan menjadi sebahagian daripada industri pelancongan China yang luar biasa.

Titik tumpuan pangkalan  di sekelilingnya kebanyakannya terdiri daripada tanah seperti padang pasir, bercampur dengan gunung dan padang rumput, sungai dan tasik. Hasilnya: "cornucopia" yang menakjubkan dengan  ciri-ciri geografi yang menarik  , pemandangan yang cantik serta kepentingan saintifiknya.



95,000 kilometer persegi dari Wilayah Qinghai adalah kawasan gurun, menjadikan kawasan ini agak tidak menarik untuk kediaman. Walau kawasan tanahnya tidak subur dan kering, tetapi landskap yang menarik, menjadikannya tempat yang sangat baik untuk mensimulasikan kehidupan di Marikh.

Liu Xiaoqun, pengarah Pejabat Am Lunar dan Eksplorasi Deep-Space di Akademi Sains China menjelaskan  bahawa "Mars Village" China akan menjadi  tarikan pendidikan bagi pelancong. Beliau juga berharap dapat membantu "meningkatkan industri budaya" di rantau terpencil.

Pengunjung akan berpeluang untuk menerokai dua tempat asas utama: "Komuniti Mars" dan "Kem Mars." Di setiap lokasi ini diwujudkan ruang-fiend yang memboleh pengunjung mempelajari beberapa subjek, termasuk: aeroangkasa, astronomi, geografi, geologi, meteorologi dan tenaga baru.

Projek baru ini akan menjadi satu-satunya tarikan bertemakan "Marikh" di China.Pada anda yang ingin merasai suasana di planet marikh ,perlu jadikan tempat ini sebagai destinasi percutian anda.


sekian..

Comments

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …