Wednesday, 26 July 2017

INI PUNCA KENAPA SEKARANG RAMAI PELAKON KAYU

Assalamualaikum..



Saya ni bukan pandai pun bab lakonan  tapi saya seorang penonton yang bijak.hahah...Saya pun tahu memilih mana satu drama dan filem yang mempunyai acting yang bagus .Tak ramai orang yang menonton drama atau filem dengan melihat kualiti lakonan .Kebanyakan nya lebih memilih untuk melihat jalan cerita dan pelakon cantik dan kacak.

Itu juga lah menjadi sebab kenapa ramai pelakon sekarang ramai yang tiada talent.Yang orang dok kata pelakon kayu  tu ini lah puncanya. Penerbit drama dan filem lebih mengutamakan paras rupa berbanding mutu lakonan.Sudahnya semua drama penuh dengan pelakon yang cantik-cantik dan kacak semata-mata mahu "menjamu" mata penonton.Padahal kualiti lakonan sepatutnya lebih diutamakan.

Semalam terbaca post yang ditulis Han Zalini yang menceritakan pengalaman di layan sebuah produksi drama ketika menghadiri satu ujibakat untuk drama  .Apa yang mengecewakan ialah produksi drama tersebut lebih memilih paras rupa berbanding melihat kualiti dan bakat lakonan .Saya tertanya-tanya adakah kalau pelakon tak kacak dan cantik , drama dan filem tak kan ada penonton.



Makna kata sekarang ni kalau nak berlakon datang je untuk casting tapi tak payah tunjuk bakat tu sangat..Tayang muka je..Toleh kiri , toleh kanan, berlagak macho kemudian boleh dah berlakon drama jam 10 malam atau pun drama  7 petang.

Ada yang kata bakat boleh digilap..Yang cantik dan kacak ni walaupun tak de bakat berlakon tapi InsyaAllah , berlakon 5,6 drama lagi  boleh dah nampak bakat tu.Tapi apa yang kita kesalkan ialah yang bertul-betul berbakat mereka tak mau ketengah kan..Jangan kan nak jadi hero, nak jadi adik kepada hero tu pun belum tentu lagi.

Tengok je lah pelakon berbakat yang dah ada nama sekarang pun sikit punya susah nak dapat berlakon drama tv. Kalau nak tengok mereka berlakon , tunggu je la mereka buat filem sendiri. kalau untuk drama pun penerbit yang betul-betul nak berkarya je yang nak pilih mereka.Tapi penerbit yang lebih nak kan keuntungan dalam akauan bank sendiri ni akan terus memilih yang "berperwatakan menarik " saja..

Entah apa la makna "berpewatakan menarik " yang penerbit2 drama tv ni maksud kan?Bukan kah pandai menjiwai watak, ada bakat lakonan  dan sebagainya pun boleh dikategorikan sebagai "berperwatakan menarik"...


sekian..


6 comments:

  1. Assalamualaikum Wrmbth

    Selamat pagi rabu Diana

    Hmmm. Patutlah makin tak minat nak tengok drama sekarang ni

    Harapkan muka saja yang lawa

    Tapi tak pandai berlakon

    2 minggu lepas ada terbaca luahan pelakon lama

    Susah nak cari job sekarang ni

    Sebab rupa tak ada kan

    Kalau yang menonton pun suka tengok lupa luaran saja

    Nak buat macam mana. Sebab produksi pun buat drama ikut permintaan

    Orang dulu lihat bakat

    Orang sekarang lihat rupa luaran saja

    ReplyDelete
  2. depa msti nk cari yg hensem n cantik lawo je.... nk jual drama kan, pastu kene sado n seksi2 skit msti laku....

    bakat no 2, bkn mcm pelakon di negara barat... bakat no 1 tak kisah muke camne... tp bila dh bakat tu ada semua jd seornok nk di tgk

    ReplyDelete
  3. Ya, memang terdapat diskriminasi dalam pemilihan.
    Apabila bakat sesorang ditolak, dan lebih menghargai yang 'berpewatakan menarik'.
    Entah apa yang mereka faham dengan erti di sebalik 'berpewatakan menarik'.
    Akhirnya yang kayu juga diambil berlakon, dan realitinya, itu yang penonton nak?

    ReplyDelete
  4. Saya pun dah tak berselera nak tngok drama melayu sekarang...

    ReplyDelete
  5. Kalau kayu.. naik menyampah tgk dia berlakon, even muka cantik/hensem sekalipun. Baik tutup tv.. buang karan je!

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();