Tuesday, 25 July 2017

DALAM AL-QURAN ADA DIBERIKAN CARA MUDAH UNTUK BAYAR HUTANG

Assalamualaikum..



Hutang bukan saja membebankan orang yang berhutang malah orang yang memberi hutang juga turut merasai beban nya.Bila kita susah nak bayar hutang kan ke dah menyusahkan orang memberi hutang..betul tak?Hutang tidak diharamkan dalam islam.Kadang-kadang kita bukan nak sangat berhutang tapi keadaan yang memaksa kita untuk berhutang .Cuma bila dah berhutang tu usaha lah untuk membayarnya seperti yang kita janjikan.

Kesian kadang orang tu dah berharap nak dapat duit dia balik tapi kita boleh dengan mudah je cakap "bulan depan la aku bayar..".. masa kita nak pinjam dulu dia bagi je, tapi masa dia nak kita tak boleh bagi.Kesian tak?


Tapi macam mana kalau memang tak dapat bayar hutang tu?Tak tahu celah mana lagi nak pi cari memang tak dapat nak bayar.Tak tahu kenapa susah sangat nak dapat bayar hutang ni? Dah rasa terbeban sangat , rasa malu  orang asyik minta cepat bayar hutang sampai nak jawab telefon pun takut.


Dalam Al-quran sendiri ada di berikan cara paling mudah untuk bayar hutang.Terserah pada kita nak mencuba nya atau tidak.Tapi kalau dah dalam Al-Quran tertulis ,dah tentu itu lah jalan dari Nya yang terbaik untuk kita ikut.


Firman Allah Ta'ala
"Barang siapa yang bertaqwa kepada Allah, Maka dijadikan baginya jalan keluar (atas semua persoalan)  - Ath-Thalaq :2-3

Itu lah janji Allah untuk orang-orang yang bertaqwa.Segala kesusahan nya di beri jalan keluar, dipermudahkan segalanya.Bukan setakat bayar hutang saja malah apa kesusahan dan kesulitan yang kita alami Allah akan beri pertolongan .Allah akan mendatangkan pada kita rezeki dunia dan rezeki akhirat..




Cuba kita fikir macam mana kita boleh mengharapkan jalan keluar untuk hutang yang kita tanggung sedangkan cara hidup kita pun penuh dalam maksiat dan keburukan. Yang wajib pun kadang buat kadang tak buat, apa lagi yang sunat. lepas tu kita harap yang hidup kita senang dan bebas hutang.Tengok pulak kerja kita macam mana.Elok kah kerja kita? elok ke cara kita bekerja?Kalau rasa ada yang tak kena berubah lah, atau cari lah kerja yang lebih baik.


Nak ubah kebiasaan kita sehari-hari memang bukan mudah.Tapi semuanya dari hati dan keazaman kita.Dah ada jalan untuk kita bahagia kenapa kita pilih untuk susah dan menderita.Bertaqwa kepada Allah , dan Allah akan permudahkan urusan kita.



sekian..



2 comments:

  1. Masya Allah ^^
    Terimakasih telah mengingaatkan

    ReplyDelete
  2. mmg pjg Allah cerita psl hutang dlm quran kan...tp tah laa ramai je yg bila dh berhutang tu xreti nk SEGERA kan byr..and x rs berslh pn klu x byr blk...pelik org camni..haihh

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();