Skip to main content

DALAM AL-QURAN ADA DIBERIKAN CARA MUDAH UNTUK BAYAR HUTANG

Assalamualaikum..



Hutang bukan saja membebankan orang yang berhutang malah orang yang memberi hutang juga turut merasai beban nya.Bila kita susah nak bayar hutang kan ke dah menyusahkan orang memberi hutang..betul tak?Hutang tidak diharamkan dalam islam.Kadang-kadang kita bukan nak sangat berhutang tapi keadaan yang memaksa kita untuk berhutang .Cuma bila dah berhutang tu usaha lah untuk membayarnya seperti yang kita janjikan.

Kesian kadang orang tu dah berharap nak dapat duit dia balik tapi kita boleh dengan mudah je cakap "bulan depan la aku bayar..".. masa kita nak pinjam dulu dia bagi je, tapi masa dia nak kita tak boleh bagi.Kesian tak?


Tapi macam mana kalau memang tak dapat bayar hutang tu?Tak tahu celah mana lagi nak pi cari memang tak dapat nak bayar.Tak tahu kenapa susah sangat nak dapat bayar hutang ni? Dah rasa terbeban sangat , rasa malu  orang asyik minta cepat bayar hutang sampai nak jawab telefon pun takut.


Dalam Al-quran sendiri ada di berikan cara paling mudah untuk bayar hutang.Terserah pada kita nak mencuba nya atau tidak.Tapi kalau dah dalam Al-Quran tertulis ,dah tentu itu lah jalan dari Nya yang terbaik untuk kita ikut.


Firman Allah Ta'ala
"Barang siapa yang bertaqwa kepada Allah, Maka dijadikan baginya jalan keluar (atas semua persoalan)  - Ath-Thalaq :2-3

Itu lah janji Allah untuk orang-orang yang bertaqwa.Segala kesusahan nya di beri jalan keluar, dipermudahkan segalanya.Bukan setakat bayar hutang saja malah apa kesusahan dan kesulitan yang kita alami Allah akan beri pertolongan .Allah akan mendatangkan pada kita rezeki dunia dan rezeki akhirat..




Cuba kita fikir macam mana kita boleh mengharapkan jalan keluar untuk hutang yang kita tanggung sedangkan cara hidup kita pun penuh dalam maksiat dan keburukan. Yang wajib pun kadang buat kadang tak buat, apa lagi yang sunat. lepas tu kita harap yang hidup kita senang dan bebas hutang.Tengok pulak kerja kita macam mana.Elok kah kerja kita? elok ke cara kita bekerja?Kalau rasa ada yang tak kena berubah lah, atau cari lah kerja yang lebih baik.


Nak ubah kebiasaan kita sehari-hari memang bukan mudah.Tapi semuanya dari hati dan keazaman kita.Dah ada jalan untuk kita bahagia kenapa kita pilih untuk susah dan menderita.Bertaqwa kepada Allah , dan Allah akan permudahkan urusan kita.



sekian..



Comments

  1. Masya Allah ^^
    Terimakasih telah mengingaatkan

    ReplyDelete
  2. mmg pjg Allah cerita psl hutang dlm quran kan...tp tah laa ramai je yg bila dh berhutang tu xreti nk SEGERA kan byr..and x rs berslh pn klu x byr blk...pelik org camni..haihh

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …