Skip to main content

11 KIASU RAKYAT MALAYSIA YANG KADANG-KADANG TAK MASUK AKAL

Assalamualaikum..



Ramai orang yang suka bersaing.Persaingan memberikan cabaran dan  membuatkan kita lebih berusaha.Tapi untuk sesetengah perkara rasanya kita tak  patut la bersaing.Rakyat Malaysia ni kalau bersaing memang bersemangat dalam apa juga perkara dia nak terutamanya untuk benda dan perkara yang tak patut.. Dia la yang  nak "dapat dulu..paling banyak..paling cepat " dan sebagai nya..Bila diperhatikan tak nampak macam nak bersaing tapi dah nampak macam tamak.

Ada 11 kiasu rakyat malaysia yang disenaraikan oleh sys.com.my yang tak patut dan kita sebagai rakyat Malaysia sendiri kadang-kadang rasa malu dengan sikap rakyat negara kita ni.Bukan lah kita nak menghentam tapi semoga apa yang disenaraikan ni dapatlah kita ubah untuk menjadikan kita rakyat yang bertimbang rasa.

1- Berdiri di depan pintu LRT hingga menyukarkan penumpang untuk keluar.Nak cepat sangat kot.. langsung tak berganjak pulak walaupun dia dah nampak ada penumpang nak keluar



2-Ambil makanan bufet banyak2 kemudian tak habis kan.Mentang2 la dia bayar ..Amboi..tu bukan syarat kita boleh suka hati membazirkan makanan.

3-Selamba je potong barisan.Bukan dia sorang nak cepat..orang lain pun nak cepat sebab tu kena berbaris.Orang macam ni tak boleh diberi muka..kena bagi pengajaran sikit..



Sebenarnya kalau ikut peraturan dan ada disiplin segalanya akan jadi mudah.Tindakan kita yang tamak, tak pedulikan orang lain dan nak berlumba tak kena tempat tu akan menyusahkan diri sendiri dan orang lain.tak rasa bersalah ke??

sekian...

Comments

  1. brator depan train tu memang tak menahan.. time tula nampak prangai paling buruk rakyat Malaysia. kadang2 dia x hirau pun kita yg bratur depan. suka hati dia menonong masuk buat muka toya tak bersalah..

    ReplyDelete
  2. W/salam Diana... bukan jadi rakyat yang bertimbang rasa tapi jadi rakyat 'berfikiran kelas pertama'.

    ReplyDelete
  3. Hahaha setuju...Menyampah dengan orang macam tu...

    ReplyDelete
  4. mmg biasa kita nampak, manusia2 jenis yg pentingkan diri ni mmg ramai kadang dh di tgr pun bt tak tau... jns muke tembok

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Wrmbth

    Selamat pagi Diana. Apa khabar

    Selamat pagi khamis. Memang perangai kiasu ni banyak

    Dah lumrah hidup pergi mana mana pun memang bermacam macam perangai manusia

    Samada kita pilih nak marah macam orang lain

    Atau sabar.

    Kalau kita ni jenis berani dan ada keyakinan diri nak tegur. Lagi bagus

    Bagi lantang sikit suara tu supaya orang macam ni segan sikit nak buat onar

    ReplyDelete
  6. betul..perangai macam ni memang selalu sangat jumpa..huhu

    ReplyDelete
  7. KIASU MENYUSAHKN ORG LAIN SIKAP YG PATUT DIUBAH

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …