Wednesday, 26 July 2017

11 KIASU RAKYAT MALAYSIA YANG KADANG-KADANG TAK MASUK AKAL

Assalamualaikum..



Ramai orang yang suka bersaing.Persaingan memberikan cabaran dan  membuatkan kita lebih berusaha.Tapi untuk sesetengah perkara rasanya kita tak  patut la bersaing.Rakyat Malaysia ni kalau bersaing memang bersemangat dalam apa juga perkara dia nak terutamanya untuk benda dan perkara yang tak patut.. Dia la yang  nak "dapat dulu..paling banyak..paling cepat " dan sebagai nya..Bila diperhatikan tak nampak macam nak bersaing tapi dah nampak macam tamak.

Ada 11 kiasu rakyat malaysia yang disenaraikan oleh sys.com.my yang tak patut dan kita sebagai rakyat Malaysia sendiri kadang-kadang rasa malu dengan sikap rakyat negara kita ni.Bukan lah kita nak menghentam tapi semoga apa yang disenaraikan ni dapatlah kita ubah untuk menjadikan kita rakyat yang bertimbang rasa.

1- Berdiri di depan pintu LRT hingga menyukarkan penumpang untuk keluar.Nak cepat sangat kot.. langsung tak berganjak pulak walaupun dia dah nampak ada penumpang nak keluar



2-Ambil makanan bufet banyak2 kemudian tak habis kan.Mentang2 la dia bayar ..Amboi..tu bukan syarat kita boleh suka hati membazirkan makanan.

3-Selamba je potong barisan.Bukan dia sorang nak cepat..orang lain pun nak cepat sebab tu kena berbaris.Orang macam ni tak boleh diberi muka..kena bagi pengajaran sikit..



Sebenarnya kalau ikut peraturan dan ada disiplin segalanya akan jadi mudah.Tindakan kita yang tamak, tak pedulikan orang lain dan nak berlumba tak kena tempat tu akan menyusahkan diri sendiri dan orang lain.tak rasa bersalah ke??

sekian...

7 comments:

  1. brator depan train tu memang tak menahan.. time tula nampak prangai paling buruk rakyat Malaysia. kadang2 dia x hirau pun kita yg bratur depan. suka hati dia menonong masuk buat muka toya tak bersalah..

    ReplyDelete
  2. W/salam Diana... bukan jadi rakyat yang bertimbang rasa tapi jadi rakyat 'berfikiran kelas pertama'.

    ReplyDelete
  3. Hahaha setuju...Menyampah dengan orang macam tu...

    ReplyDelete
  4. mmg biasa kita nampak, manusia2 jenis yg pentingkan diri ni mmg ramai kadang dh di tgr pun bt tak tau... jns muke tembok

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Wrmbth

    Selamat pagi Diana. Apa khabar

    Selamat pagi khamis. Memang perangai kiasu ni banyak

    Dah lumrah hidup pergi mana mana pun memang bermacam macam perangai manusia

    Samada kita pilih nak marah macam orang lain

    Atau sabar.

    Kalau kita ni jenis berani dan ada keyakinan diri nak tegur. Lagi bagus

    Bagi lantang sikit suara tu supaya orang macam ni segan sikit nak buat onar

    ReplyDelete
  6. betul..perangai macam ni memang selalu sangat jumpa..huhu

    ReplyDelete
  7. KIASU MENYUSAHKN ORG LAIN SIKAP YG PATUT DIUBAH

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)

'; (function() { var dsq = document.createElement('script'); dsq.type = 'text/javascript'; dsq.async = true; dsq.src = '//' + disqus_shortname + '.disqus.com/embed.js'; (document.getElementsByTagName('head')[0] || document.getElementsByTagName('body')[0]).appendChild(dsq); })();