RESEPI KEK SARANG SEMUT MESTI JADI YANG SEDAP DAN SENANG

Assalamualaikum...

RESEPI KEK SARANG SEMUT MESTI JADI YANG SEDAP DAN SENANG Kek sarang semut atau pun kek gula hangus  - Raya kali ni saya buat kek sarang semut. Kek sarang semut ni ramai penggemarnya.. Sebab tu saya buat jugak la kek ni . Lagipun nak membuatnya bukan lah susah pun. Saya pun dah beberapa kali kongsikan resepi kek sarang semut atau pun kek gula hangus yang sedap dan paling mudah ni di blog saya.

Biasaya penggemar kek ni adalah dikalangan makcik pakcik je..ahhahah.Golongan veteren memang suka la kek ni..Budak-budak pulak  macam takut-takut  nak makan kek ni. Lagi-lagi bila dengar nama kek ni. Boleh ke makan??hahahhaha

Dibulan syawal ni mesti banyak jamuan-jamuan raya yang kita nak pergi.Ada juga yang kita sendiri kena bawak kuih raya.Saya cadangkan buat je la kek sarang semut ni. sebab kek sarang semut ni mesti jadi dan rasanya sedap, nak buat pun senang je.

Jom saya ajarkan cara nak buat kek sarang semut mesti jadi yang sedap dan senang. Bancuhan ni untuk loyang saiz 10 inci .

Resepi kek sarang semut

Resepi Kek Gula hangus Paling senang dan sedap 


1- Untuk langkah pertama kita kena buat GULA HANGUS dulu.


Bahan-bahan untuk membuat Gula Hangus

2 cawan gula pasir
2 sudu besar majerin pelangi
2 cawan air panas

cara-cara membuat Gula hangus

Masuk kan gula ke dalam periuk dan dengan api perlahan cair kan gula tersebut.

Sentiasa kacau supaya gula tak hangus.kalau hangus hitam buang je la sebab nanti rasa kek pahit.Jadi api tu kena jaga.

Bila gula dah cair dan kaler dia pun dah coklat2 sikit, masuk kan air panas .Hati-hati sebab nanti dia berbuih2 kena tangan tu..Kacau smpai tak de lagi gula yang berketul.

Tutup api dan masuk kan majerin pelangi.Ketepikan supaya dia sejuk..



2- Langkah kedua kita nak buat bancuhan kek pulak.

Bahan-bahan 

2 cawan tepung gandunm
8 biji telur gred B
2 sudu kecil soda bikarbonat
esen vanila
1 tin susu pekat

Cara-caranya.

Mula-mula sekali ayak tepung gandum dan  soda bikarbonat .lepas tu ketepikan dulu tepung ni.

Dalam bekas lain pukul telur dan esen vanila sampai kembang.Telur akan bertukar warna jadi putih berbuih-buih halus  bila dia dah kembang . Selagi tak warna putih jangan berhenti pukul telur tu.Kalau tak kembang tak naik la kek nya nanti.

Kemudian masuk kan susu pekat.Pukul sekejap je kalau mixer korang jenis laju..sebab nanti masuk tepung nak pukul lagi..

Lepas tu baru masuk kan tepung yang kita ayak tu..Masuk kan sikit2..sambil tu terus kacau sebati..sampai tepung habis.

Last sekali baru masuk kan air gula hangus (langkah 1) tadi.  Masuk kan ke dalam adunan tu dan kacau dengan senduk kayu je.Tak payah pakai mixer dah.

Kemudian adunan tadi di tutup dan di biarkan selama 1-2 jam..Jangan masuk kan dalam peti sejuk.Biar je kat atas meja makan tu..nak biar lama lagi pun boleh..

3- Cukup 2-3 jam atau berapa lama yang korang suka boleh la dibakar.


Sebelum bakar panas kan oven dulu selama 5-10 minit.

Suhu 170 . Bakar kek guna api bawah saja selama 1 jam 30 minit. Kemudian bila dah bunyi ting!! tambah lagi masa 20 minit dengan api atas sahaja..Suhu tukar pada 150 .

Bila dah sejuk baru lah di potong.

selamat mencuba...


sekian...

Post a comment

8 Comments

  1. Sedap kek ni... selamat hari raya Diana...

    ReplyDelete
  2. Boleh cuba..

    Kalau rajin.

    Memang sedap kot.

    ReplyDelete
  3. prnah buat sekali , tak berapa nak menjadi

    ReplyDelete
  4. Boleh cuba sendiri ni. Terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  5. Wah! banyak sarang dia.
    Sedap tu.
    Mrs. A dah lama takbuat 1st try dulu guna Noxxa alhamdulillah terus jadi

    ReplyDelete
  6. akak sk sgt kek ni, tp tak tahu nak buat... hihi... slu duk order dgn makcik sj... leh try dh bt sdiri ni....

    ReplyDelete

sila tinggalkan komen anda...:)