Skip to main content

MENGHIAS RUMAH SEMPENA KEDATANGAN HARI RAYA AIDILFITRI

Assalamualaikum

bukan rumah saya : )


Setiap kali tibanya hari raya masing-masing akan sibuk memikirkan dekorasi raya .Ada yang nak mengecat , ada yang nak pasang wallpaper dan ada juga yang mengubah suai rumah.Tapi kalau saya ni tak de la sampai nak ubah suai rumah.Belum ada rezeki lagi bab tu.Teringin juga nak ubah suai rumah teres jadi banglo.Kahkahkah...Tapi buat masa ni kita tukar2 cat, langsir dan apa2 yang guna kos kecil2 sudah la..

Menghias Rumah Untuk Raya

Walaupun tak ubah suai rumah tapi kita tetap nak juga rasa kemeriahan raya tu.Salah satu cara nya ialah dengan menghias rumah.

Sebelum menghias rumah biasanya saya akan rancang dulu apa yang perlu dibuat.Saya akan pastikan jenis perabot, warna dan keperluan setiap barangan.Kemudian saya akan mula merancang bajet yang diperlukan untuk menghias rumah.

Selepas bajet sudah ditentukan saya akan mula survey tempat-tempat jualan yang murah dan yang ada menyediakan khidmat penghantaran.Bagi saya Lazada adalah tempat yang sangat sesuai kerana di Lazada Malaysia saya boleh membandingkan setiap harga.Malah saya tak perlu buang masa saya keluar mencari barang yang saya perlukan.Maklum la.bulan puasa ni tak terdaya nak menapak dari satu kedai ke satu kedai..

2 Barangan di Lazada yang saya perlu beli sempena raya


1- Langsir 
Sebelum ni langsir rumah saya warna coklat.Dah berapa tahun tak berganti.hahaha..Tapi tahun ni saya nak tukar langsir dengan warna Pearl White diatas.Cantik kan..Ini untuk buat ruang tamu rumah saya nampak lebih luas.


2- permaidani



Oleh sebab saya memilih Langsir berwarna Pearl White , saya perlu memilih warna lebih terang untuk permaidani.Saya rasa permaidani dari Meylee ni sangat sesuai sebab dibuat dari kain cotton.Jadi mudah di cuci dan tak memerangkap habuk memandang kan rumah saya ni ada kanak-kanak..saya pilih warna merah..saya suka merah.. :)

Oleh sebab kami akan beraya di kampung dan akan pulang ke rumah kami  ni selepas bercuti beberapa hari , saya rasa untuk hiasan nya saya nak yang simple2 saja.Seminggu sebelum menyambut hari raya saya nak pasang lampu LED di luar rumah untuk menambah keceriaan dan semangat nak beraya tu.

Tips Menghias Rumah


Saya nak kongsikan beberapa tips menghias rumah yang boleh korang praktik kan untuk menghias ruangtamu  yang sempit macam rumah saya ni  sempena menyambut hari raya nanti.

1-Jangan gunakan warna yang terang untuk bahagian dinding atau langsir.

2- Jangn letak perabot yang tak banyak fungsinya dibahagian ruang tamu.

3- kalau ada bajet lebih beli satu cermin yang besar untuk  diletak kan dibahagian dinding.Cermin ni fungsinya untuk memantul kan imej dan buat ruang tamu korang lebih luas.

Marhaban Ya Ramadhan dan Jualan Riang Ria Raya 



Korang kalau nak mengias rumah semperna raya ni boleh dapatkan berbagai barangan di Lazada.
Sempena kedatangan bulan Ramadhan ini Marhaban Ya Ramadhan By Lazada  dan jualan Riang Ria Raya menawarkan tawaran potongan harga sehingga 90%  dari 19 May sehingga 30  June depan. Jadi jangan lepas kan peluang untuk membeli belah di Lazada untuk lebih penjimatan di musim perayaan ini.


Kepad semua blogger korang juga boleh join contest yang sedang berjalan sepanjang Ramadhan ini.Ada banyak hadiah yang ditawarkan.


sekian...

Comments

  1. SALAM RAMDAN DEE HAPPY BIRTHDAY MOGA DLM PERLINDUNGAN ALLAH

    ReplyDelete
  2. Potongan harga sehingga 90% memang terbaik la..

    Cantik berseri la rumah nanti

    ReplyDelete
  3. Teringin nak hias rumah sendiri, tapi belum ada lagi rumah sendiri pun. haha! By the way kak Diana, good luck!

    ReplyDelete
  4. Salam Ramadhan kak diana..
    yup, tips akak bagi tu mmg betul2 mmbantu untuk nampakkan ruang tamu lebih luas..

    ReplyDelete

Post a Comment

sila tinggalkan komen anda...:)

Popular posts from this blog

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU

Assalamualaikum...

RESEPI WAFFLE PALING SEDAP,LEMBUT DAN GEBU Rasa seronok betul bila dapat Waffle maker ni. Waffle maker ni hadiah dari Lazada Malaysia . Saya dapat Voucher Rm100 dan saya pilih Waffle maker ni .Banyak betul barang dari Lazada kat rumah ni..hahaha..Order hari ni , esoknya dah sampai..Cepat je..kan??Bila sampai terus google resepi, bancuh tepung nak buat Waffle..hahah...Nampak macam gelojoh kan?sebenarnya sebab teruja. :p
Banyak juga resepi Waffle yang saya baca..saya try 2,3 resepi tapi tak menepati citarasa .Saya suka Waffle yang tebal ,lembut ,gebu.Bila dah sejuk pun dia tetap lembut. Ada resepi yang saya cuba jadi  keras dan masak tak sekata mungkin sebab Waffle padat dan jadi keras.

Ini lah waffle yang keras tu..Dia membakar pun tak sekata..Tompok2  je..Resepi nya dari mana??tak perlu la saya bagitau..hahahah..Tapi bagi yang suka waffle keras dan padat macam ni mungkin tak jadi masalah..
Tapi selepas beberapa percubaan akhirnya dapat juga satu resepi yang kena den…

30 MENU BERBUKA PUASA YANG RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN

Assalamualaikum


Masuk je bulan ramadhan benda yang kita selalu fikir ialah nak masak apa untuk berbuka dan bersahur.kalau boleh kita nak juadah yang sedap , mudah di masak dan tak ambil masa yang lama.




Hari ni saya nak senaraikan 30 juadah lauk pauk yang kita boeh buat sepanjang ramadhan ni...Semoga lepas ni tak de la masuk je dapur dah pening kepala nak masak apa..Last2 ke bazar ramadhan juga dia merayau cari lauk..eheheh..Anggaran memasak setiap hidangan cuma dalam 10-20 minit sahaja..kalau guna dapur 2,3 tungku tak sampai sejam siap semuanya..



30 MENU BERBUKA PUASA YANG  RINGKAS SEPANJANG RAMADHAN
1- Ayam masak merah + ikan goreng +acar timun

2-Daging masak kicap + ikan goreng + taugeh tumis air

3-Gulai ayam + tumis kacang buncis + ikan keli goreng

4-kurma daging + kerabu mangga + ayam berempah

5-asam pedas ikan pari + ayam goreng kunyit +sambal belacan +ulaman

6-ikan keli masak lemak + terung berlada + ayam goreng

7-singgang ikan +kangkung goreng belacan + ikan goreng

8-Sup dagi…

CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL

Assalammualaikum..



CARA ELAK KAN RUMAH DIMASUKI TOYOL DAN CIRI-CIRI ORANG MEMBELA TOYOL Saya belum pernah ada pengalaman melihat toyol..Semoga saya tidak diberi peluang melihat nya. hahha..Orang kata toyol ni macam budak-budak yang badan bulat, kepala nya botak,  semua giginya runcing , badan nya berbulu dan berlendir.Sifatnya seperti kanak-kanak yang suka bermain.Dari apa yang digambar kan ,memang tidak la Toyol ni kita kategorikan sebagai comel..kan??hahah...

Toyol hanya boleh di lihat dengan mata kasar oleh penjaganya sahaja.Orang lain memang tak dapat nak tengok Toyol.kalau ada yang tengok Toyol mungkin ada ritual atau cara-cara tertentu nak melihat makhluk nakal ni.Nak menjaga nya pun macam jaga budak kecil.Kena diberi susu setiap pagi dan petang.Bukan susu dalam tin tu ye ..Tapi menyusu badan.Kalau yang membelanya adalah lelaki, isteri lelaki tu la akan menyusukan toyol tu.kalau tuan nya wanita, wanita tu sendiri akan menyusukan nya.Sanggup tak??hahhah

Kalau di Malaysia ni saya …