RESEPI DAGING MASAK SOS TIRAM YANG SEDAP DAN MUDAH

Assalamualaikum...



Biasanya kalau waktu makan tengahari saya akan masak yang simple -simple je .Contohnya macam daging Masak Sos Tiram yang sedap dan mudah ni.. Anak pun suka menu ni terutamanya si kakak.Boleh makan nasi bertambah-tambah.Kalau diaorang mintak saya masak menu ni suka la saya sebab senang je cara nak menyediakan nya.

Saya belajar masak Daging Sos Tiram ni dari salah eorang kawan saya masa di Jb dulu.Dia memang pandai masak dan dia kata kalau buat daging masak sos tiram ni kena letak banyak halia.Baru sedap.Dan yang paling bagus gunakan halia muda.Tapi agak susah nak cari halia muda kat kedai2 runcit.Jadi kita pakai halia biasa je..

Untuk kuah nya tu lebih baik kalau di masuk kan sedikit bancuhan tepung jagung supaya lebih pekat.Tapi saya tak letak sebab anak-anak suka kuah nya cair.


Ok..jom kita tengok resepinya...

Bahan-bahan untuk memasak Daging masak Sos tiram


250g daging - potong nipis dan gaul kan dengan sedikit garam serta kunyit
bawang besar 1 biji - potong bulat
bawang putih 3 ulas - belah 2
Halia 2 inci - hiris panjang2 dan nipis
Cili merah /hijau -3-4 biji
3 sudu besar sos tiram
1 cawan air
sedikit garam
2 sudu besar minyak masak

Cara-cara memasak Daging masak sos tiram


-Panas kan minyak dalam kuali
-gorengkan daging sehingga separuh masak..
-Kemudian masuk kan bawang besar, halia, bawang putih dan cili.
-Kemudian masuk kan sos tiram dan air atau yang suka pekat masuk kan air bancuhan tepung jagung(air 1 cawan + 1 sudu kecil tepung jagung)
-Masak hingga mendidih dan kemudian masuk kan secubit garam..
-siap dan sedia untuk dihidangkan..

selamat mencuba..

sekian..

Previous
Next Post »

1 komen disini:

Click here for komen disini

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment