CIRI-CIRI PENIAGA ONLINE YANG PERLU PEMBELI ELAK UNTUK BERURUSAN

Assalamualaikum..



Bila melibatkan pembelian melalui online kedua dua pihak dari pembeli hingga penjual ada ada rasa was-was dan curiga.Itu bukan perkara yang pelik kerana memang kita perlu berhati-hati tambahan pulak dengan penjual dan pembeli yang kita berurusan untuk pertama kali.Sekarang ramai peniaga yang menipu dan tak kurang juga dengan pembeli yang menipu.Jadi kena hati-hati.

Panduan untuk pembeli yang nak beli barang online, sebelum membeli selidik dulu cara perniagaan nya.Kebiasaan nya peniaga online mempunyai facebook , instagram atau pun blog.Korang boleh google dulu untuk dapatkan maklumat  bukan saja tentang produk malah juga berkaitan online seller tersebut.Jika terbaca tentang ketidak puasan hati pelanggan tentang produk atau online seller lebih baik elak kan membeli.Jangan lah terlalu positif sangat.Selalunya yang positif tak kena tempat ni la yang selalu jadi mangsa penipuan dan berdepan dengan masalah sikap peniaga online.



Perhatikan status di fb atau instagram peniaga online.Jika lebih banyak merungut dan mempertikaikan pelanggan lebih baik korang cari online seller yang lain.Sikap peniaga oline yang selalu mencari perhatian dengan mendedahkan nama pelanggan dengan tujuan untuk memalukan pelanggan adalah sikap yang tidak profesional dan contoh peniaga yang tidak beradab.


Elak kan juga peniaga yang selalu memuat naik status seolah2 memandang rendah  orang yang tidak membeli produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.Ini menunjuk kan online seller tersebut tidak mempunyai rasa hormat pada orang lain.

Sebelum membeli dapatkan penjelasan tentang produk dari online seller. Jika layanan nya sambil lewa atau seperti malas nak layan lebih baik korang cari peniaga online yang lain.Dikuatiri jika korang mengalami masalah dengan produk yang sampai masalah korang akan dipandang sepi.



sekian...
Previous
Next Post »

1 komen disini:

Click here for komen disini
Mummydearie
admin
4 May 2017 at 13:27 ×

Media social sepatutnya menjadikan kerja lebih mudah tapi adakalanya kerja yang senang pun jadi susah sebab asyik diviralkan. Pelanggan dan penjual memang kena ada perasaan syak kalau kali pertama membeli/menjual produk. Tapi setakat perkara remeh tu tak payahlah dibawa berbincang dalam media social.

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment