APA MAKANAN YANG BOLEH DIMAKAN JIKA PERTAMA KALI BERDIET

Assalamualaikum...





Siapa yang start hari ni untuk berdiet demi hari raya nanti?Kalau dah ada niat nak berdiet itu memnag dah bagus cuma kadang2 belum sampai setengah hari dah hilang semangat nak berdiet tu.Jam 10 dah minum teh tarik.Makan tengahari order minum sirap bandung cincau, petang jam 3 makan keria gula melaka.Amboih..lupa terus pada niat awal tadi aitu nak berdieT habis tu , untuk orang yang pertama kali berdiet , apa makanan yang boleh di makan?

Baru nak mula berdiet


Pada yang baru nak start diet hari ni atau yang pertama kali nak berdiet, korang kena pilih dulu diet apa yang korang nak buat.Ada macam-macam jenis diet, Diet atkins, diet kalori, diet protein, diet yoyo, macam-macam lagi la. .Bila dah tetapkan apa jenis diet yang korang nak buat , perhatikan pulak menu-menu yang disarankan dalam setiap diet.Setiap diet ada menu harian nya.Kalau korang ikut mesti diet korang akan membuahkan hasil.

Saya sendiri dah agak lama tak berdiet.Dalam sebulan ni berat badan pun naik mendadak sebab makan macam2 terutamanya benda-benda manis.Makan lewat malam tu memang dah biasa sangat.Dapat rasa berat badan naik bila berdiri je, tumit rasa sakit.

Saya orang yang mudah sangat bertambah berat badan.Orang lain makan nasi sekali sehari tak de jadi gemuk.Tapi saya setiap hari makan nasik sekali je, cukup seminggu try la timbang.Memang naik mendadak berat badan saya.Sebab tu bila diet saya elak kan nasi dan gula.2 benda ni paling perlu dielak kan.

Apa yang saya makan ketika berdiet?



Dulu saya pengamal diet atkins.Diet ni paling best buat sebab kita boleh makan macam2 kecuali karbohidrat dan gula.Gula langsung tak boleh ambil.Karbohidart ada sukatan nya yang boleh diambil tapi sebaik nya tak ambil kalau nak proses turunkan berat badan tu cepat.Alhamdulillah dalam masa tak sampai 3 bulan saya dapat berat ideal.

Tapi saya dah tak buat atkins lagi..Saya cuma tak makan nasi dan tak ambil makanan dan minuman yang ada gula je sekarang.Buah-buahan, sayuran, ikan daging ayam dan oat   saya makan.Harap2 saya dapat semula berat 55kg saya sebelum hari raya ni.Sebab dah niat tak mau beli baju raya.Nak pakai yang lama je. Kalau tak turun berat badan ni , nak pakai apa pulak nanti..kan??hahah..terpaksa pakai telekung je la jawab nya..hahahh..Selain tu saya juga ada ambil kolagen untuk kuat kan badan dan cantik kan kulit.nak raya punya pasal..kan??hahah..saya ambil kolagen taracocoa.

selamat berjaya saya ucapkan.Ianya bukan perkara yang mudah tapi tak mustahil yang penting kita kuat , tetapkan pendirian dan fikir raya nanti nak pakai cantik-cantik.Hahahh.

sekian..

Previous
Next Post »

3 komen disini

Click here for komen disini
paridah
admin
3 May 2017 at 15:15 ×

BERDIET DGN AZAM KUAT

Reply
avatar
Yana MIB
admin
3 May 2017 at 15:55 ×

sy pn rs nk diet...tp bkn utk kurus..utk sihat..umur makin kertu perut pn makin sensitif ..haha ke sy sorg gitu? :p

Reply
avatar

sila tinggalkan komen anda...:) ConversionConversion EmoticonEmoticon

Thanks for your comment